مدرن‌ترین و به‌روزترین سبک‌ها و ترندهای طراحی داخلی ۲۰۲۳

مدرن‌ترین و به‌روزترین سبک‌ها و ترندهای طراحی داخلی ۲۰۲۳

تالیف و ترجمه اختصاصی وب‌سایت «کارمانی» – پیش‌بینی روند طراحی سال از نگاه «نینا پرورش» معمار ایرانی فعال در دبی

«خانه» برای هرکدام از ما ترکیبی از همه چیزهایی است که دوست داریم. فرقی نمی‌کند با علم و هنر معماری و طراحی داخلی آشنایی داشته باشیم یا نه؛ از آن‌جایی که ساعت‌های بسیاری را در خانه خود سپری می‌کنیم، پس شاید بهتر باشد که ترکیب دوست‌داشتنی خانه ما، مطابق با نیازهای روحی و ذهنی ما باشد.

از طرفی جهان دائما در حال تغییر است و جست‌وجوی راه‌حل‌های جدید برای راحتی بیشتر فضا و زیباتر شدن آن، اساس طراحی‌ها قرار گرفته است.

توسعه طراحی داخلی به عوامل بسیاری مرتبط است و این یک موضوع اجتناب ناپذیر است؛ زیرا هر سال مواد و متریال‌های جدیدی به بازار عرضه می‌شوند یا کاربرد دوباره آن‌ها احساس می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود ترند جدیدی نیز شکل بگیرد. همین موضوع بهانه‌ای شد تا مروری داشته باشیم به سبک‌ها و ترندهای طراحی داخلی جهان در سال ۲۰۲۳؛ سپس دیدگاه‌های یک طراح ایرانی فعال در دبی را باهم بررسی می‌کنیم.

 

چرا توجه به طراحی داخلی و دکوراسیون مهم است؟

طراحی داخلی

بخش بسیار زیادی از زندگی روزمره و به عبارتی عمر ما در بخش‌های داخلی یک ساختمان سپری می‌شود؛ درنتیجه این فضاها باید محیطی آرام را برای ساکنین ایجاد کنند. طراحی دکوراسیون داخلی، هنر چیدمان داخل فضای ساختمان است. امروزه طراحی داخلی به صورت یک حرفه تخصصی و هنری در دنیا شناخته می‌شود.

یک دیزاینر با هدف بهینه‌سازی بخش‌های داخلی ساختمان، فضایی را بر پایه سلامت روحی و زیبایی‌شناختی سازه برای فرد یا افرادی که درون آن زندگی می‌کنند، ایجاد می‌کند. از طرفی طراحی دکوراسیون داخلی اولین سطح از آرامش و لذت بردن از محیط زندگی به حساب می‌آید. تحقیقات نشان می‌‌دهد که تغییر در محیط زندگی افراد و دکوراسیون منزل موجب اثرات مثبت به سزایی در رفتار افراد می‌‌شود.

چرا باید ترندهای طراحی و معماری سال را بشناسیم؟

طرح‌ها و ترندها به ما کمک می‌کنند تا طراحی‌های خود را راحت‌تر انجام دهیم. در طراحی داخلی هر سال ایده‌های نوینی ارائه می‌شود و طراحان در آن‌ها چند سبک را با یکدیگر ادغام می‌کنند.

برخی طراحان تابع ترندهای سال هستند و تمام ایده خود را از آن‌ها می‌گیرند، اما برخی دیگر از ترندها الهام می‌گیرند. هرچند در بین معماران افراد زیادی وجود دارند که اعتقادی به ترندها ندارند.

آنچه واضح است این است که نمی‌توان از ترندها چشم‌پوشی کرد و در جریان مدرن‌ترین و به‌روزترین سبک‌ها و ترندهای طراحی و معماری قرار نگرفت. امروزه کمتر معماری است که به طور کامل قید ترندهای روز معماری جهان را بزند. حتی می‌توان گفت شرکت معماری‌ای موفق است که به طور کامل نسبت به ترندهای سال آگاهی داشته باشد.

روند کلیدی دکوراسیون برای سال ۲۰۲۳ چیست؟

روند کلیدی دکوراسیون در سال ۲۰۲۳ این است که جسورتر و رساتر از همیشه باشیم؛ زیرا ما دوباره با دنیایی که طی دو سه سال گذشته احساس می‌کردیم درهایش به روی ما بسته شده، ارتباط برقرار می‌کنیم.

در سال پیش رو بهتر است که انتخاب‌های رنگی جسورانه‌تری داشته باشیم، طرح‌های بیشتری را در آغوش بگیریم، سبک‌های خود را با هم ترکیب کنیم و از آیتم‌های غیرمنتظره لذت ببریم.

از آن‌جایی که پایداری هم‌چنان در خط مقدم ذهن افراد برای سال ۲۰۲۳ قرار دارد، هنگام به‌روز کردن دکوراسیون خانه خود باید انتخاب‌های آگاهانه‌تری داشته باشیم و از استفاده مجدد، بازیافت و تصویرسازی مجدد مواردی که ممکن است قدیمی به نظر برسند نترسیم؛ شاید ما یک آیتم عالی برای تازه کردن خانه خود را داشته باشیم که در گوشه یک کمد پنهان شده است!

سه نکته مهم در طراحی دکوراسیون داخلی

با ترکیب مناسب از عناصر مختلفی مانند مبلمان، اکسسوری‌ها و دیگر متریال‌ها می‌توان فضایی جذاب، زیبا، راحت و کاربردی به وجود آورد. در حالت ایده‌آل بسیاری از معماران، طراحی داخلی را با توجه به سلیقه کارفرما و با بهره‌گیری از ترندهای سال انجام می‌دهند. در سال ۲۰۲۳ برای طراحی دکوراسیون داخلی به سه نکته مهم باید توجه کنیم:

اول — طراحی باید سازگاری با محیط‌زیست داشته باشد.

دوم — در طراحی حداکثر استفاده از نور طبیعی انجام شود.

سوم — طراحی نباید عملکردی داشته باشد که به ضرر فلسفه زیبایی‌شناختی باشد.

در سال جدید از رنگ‌های تند، عناصر طراحی بیوفیلیک (زیست‌گرا) و استایل رترو (سبک‌های هنری قدیمی) استفاده کنید. مینیمالیسم در راه است!

اکنون وقت آن رسیده تا از نگاه یک معمار ایرانی، ترندهای معماری و طراحی داخلی سال ۲۰۲۳ را بررسی کنیم. آن‌چه در ادامه مطلب می‌خوانید، از وب‌سایت “luxhabitat.ae” استخراج شده و به‌طور اختصاصی برای وب‌سایت گروه معماری «کارمانی» ترجمه شده است.

در این مقاله خانم «نینا پرورش» معمار مستقر در دبی و بنیان‌گذار بوتیک استودیوی طراحی «Concept ME» پیش‌بینی روند طراحی خود را برای سال پیش رو به اشتراک گذاشته است. امیدواریم که از مطالعه ادامه این مطلب لذت ببرید.

تاثیر کرونا و دورکاری بر تغییر سبک طراحی

طراحی داخلی، از بسیاری جهات، شبیه به مد است؛ جایی که سبک‌ها به طور دوره‌ای کاهش می‌یابند و برمی‌گردند. طی دو سال گذشته -همه‌گیری کووید و گسترش فرهنگ دورکاری در سازمان‌ها- روش‌های تعامل مردم با محیط داخلی خانه خود به طور قابل توجهی تغییر کرده است.

بدین معنا که تعهد مجددی برای بهینه‌سازی فضاهای زندگی ما به وجود آمده که منجر به تغییرات خاصی در روند استفاده از رنگ و مواد شده است.

محصور شدن در فضاهای بسته، انگیزه‌ی ایجاد یک تغییر اساسی به سمت پیوند بین فضاهای داخلی و خارجی زندگی شده است. مردم در نتیجه قرنطینه‌ها و خانه‌نشینی‌های طولانی، ولع ارتباط بیشتر و نزدیک‌تر با طبیعت را دارند. این دو نکته به روندهایی که برای سال ۲۰۲۳ در پیش گرفته شده، کمک کرده است.

اهمیت بالای رنگ‌های پررنگ و جسورانه

من عاشق رنگ‌های جاودانه مانند خاکستری، رنگ‌های خاکی، و آبی پررنگ هستم. اخیراً متوجه شده‌ام که مردم جسورتر شده‌اند و تمایل بیشتری به نمایش رنگ‌های بیشتر در خانه‌های خود دارند. اگرچه من طرفدار رنگ سال گذشته پنتون، «وری پری» (Very Peri) و امسال «ویوا مگنتا» (Viva Magenta) نیستم، فکر می‌کنم انتخاب آ‌‌ن‌ها اهمیت مداوم رنگ‌های پررنگ‌تر را برجسته می‌کند.

تأثیر سبک رترو بر ترندهای طراحی داخلی

امسال شاهد بازگشت رنگ‌های رترو مانند زنگ‌زدگی، سبز خاکی، زیتونی، نارنجی و مایل به قهوه‌ای هستم. آن‌ها جسورانه و در عین حال یادآور دهه شصت و هفتاد میلادی هستند، دورانی که در سبک طراحی داخلی ما بازگشت بزرگی ایجاد می‌کنند.

سبک رترو تأثیر زیادی بر ترندهای طراحی داخلی دارد. من می‌بینم که مردم به سمت زیبایی‌شناسی میکرو لوکس حرکت می‌کنند؛ برای مثال آن‌ها به پارچه‌های شاداب، الگوهای استادانه و کنار هم قرار دادن مواد مختلف مانند چوب، فلز، و مرمر، و همچنین مبلمان منحنی و رنگ‌های غنی فکر می‌کنند.

همچنین مشاهده می‌کنیم که کاغذدیواری‌ها و دیوارپوش‌های با طرح‌های متراکم نیز بخشی جدایی‌ناپذیر از این زیبایی‌شناسی پرجنب‌وجوش هستند، در کنار دستگیره‌های برنجی و طلایی که زیبایی میکرو لوکس را به ارمغان می‌آورند.

انتخاب رنگ‌های سال پنتون، اهمیت مداوم رنگ‌های پررنگ‌تر را برجسته می‌کند

استفاده از مواد طبیعی و پایدار در طراحی داخلی

در سوی دیگر طیف، پیروی اختصاصی از طراحی بیوفیلیک (زیست‌گرا) وجود دارد. مردم روی مواد طبیعی سرمایه‌گذاری می‌کنند، عناصر فضای باز را به فضای خود وارد می‌کنند و اقلامی را انتخاب می‌کنند که به‌طور پایدار ایجاد شده‌اند.

استفاده از مواد طبیعی در وسایل روشنایی، گیاهان بزرگ، و استفاده مجدد از صندلی‌های چرخان قدیمی با روکش کردن آ‌ن‌ها، راه‌های سریع و آسانی هستند که می‌توانید گرایش‌های یکپارچه و بیوفیلیک را به فضای خود اضافه کنید.

نور در خانه، یک عنصر تزئینی نیست!

من به این واقعیت اعتقاد راسخ دارم که نور حداقل ۵۰ درصد یک محیط است. من بسیار خوشحالم که در مرحله‌ای از زمان هستیم که وسایل روشنایی برجسته‌تر شده و اهمیت فزاینده‌ای پیدا می‌کنند. این بدان معنی است که طرح‌های وسایل می‌توانند نوآورانه باشند و با ترندهای جدید تغییر کنند.

آیتم مورد علاقه جدید من یک وسیله روشنایی آلاباستری است که محیطی زیبا و پراکنده از طریق نور می‌دهد. من همیشه سعی می‌کنم مشتریانم را متقاعد کنم که نور یک عنصر تزئینی نیست، بلکه یک نقطه کانونی است که فضای محیط آن‌ها را افزایش می‌دهد و منبع بزرگی از گرما را در یک فضا ارائه می‌دهد.

به نظر من همیشه باید منابع ثانویه نور را به چیزی فراتر از نورافکن‌ها و نورهای بالای سر تبدیل کنیم. وسایل روشنایی با روکش فلزی واقعاً مد هستند. من توصیه می‌کنم روی یک آویز برنجی زیبا، یک چراغ دیواری برنزی یا یک چراغ رومیزی فلزی که واقعاً می‌تواند به یک فضا حاشیه‌ای اضافه کند، سرمایه‌گذاری کنید. این اشیا در نهایت به خوبی دیده می‌شوند.

مردم در حال افزودن متریال طبیعی و عناصر فضای باز به فضای داخلی خود هستند

مینیمالیسم؛ آری یا نه؟

همان‌طور که من عاشق فضا برای نفس کشیدن هستم، فکر نمی‌کنم دیگر ظرفیت دیدن فضاهای مینیمالیستی را داشته باشم! من فکر می‌کنم مینیمالیسم زمان زیادی در بالاترین سبک‌های طراحی داخلی حضور داشته است، اما این یک جنبش طراحی بود که فاقد روح، قلب و شخصیت است. یک دیوار کانونی جسورانه، یک طرح چاپی، یک بالش رنگی متفاوت، یا یک‌سری رنگ‌های خاکستری زیبا واقعاً می‌تواند خلأ مولکولی را که مینیمالیسم با خود به ارمغان آورده، از بین ببرد.

فضای باز، فضای بسته

اعتقاد من این است که یک فضای کاملاً باز چیزی است که قبل از رفتن به آن باید «مدیتیشن» کنید. من عاشق فضاهای باز، اما دارای پارامترهای مشخصی هستم. ساختار یک جنبه ضروری است که باید قبل از رفتن به یک فضای باز کامل در نظر گرفته شود. ساختار ارزش اقامت را به شیوه‌ای کاربردی و زیبایی‌شناختی به یک فضا می‌دهد.

افزودن دیوارها و پارتیشن‌ها در عین حال که آن را محصور می‌کند، باز نگه می‌دارد. دیوارها به شما این امکان را می‌دهند که آثار هنری را آویزان کنید، قفسه‌های کتاب زیبا و معنادار قرار دهید و موارد دیگری داشته باشید. یک فضای زندگی کاملاً باز احتمالاً باید در سال ۲۰۲۳ فضای مد طراحی را ترک کند!

خداحافظی با آشپزخانه‌های سفید و بی‌روح

دومین روندی که من معتقدم منقضی شده است، آشپزخانه‌های سفید است. زمان ظاهرهای تمیز، کاملا سفید و استریل به پایان رسیده است. من فکر می‌کنم آشپزخانه‌ها باید دعوت‌کننده، گرم و متشکل از عناصر مختلفی باشند که به آن‌ها روح و جان می‌بخشد. یک تخته سنگ مرمر یا یک ست کابینت رنگی واقعا می‌تواند به فضای آشپزخانه روح ببخشد.

پارچه‌های طرح گل یا برگ روی صندلی‌های راحتی، کوسن‌های چرمی بافته شده و طرح‌های هندسی پرده بسیار هیجان‌انگیز است

طراحی‌های شگفت‌انگیز با الیاف طبیعی

در چند سال گذشته، مردم بیشتر و بیشتر روی الگوها و چاپ های برجسته سرمایه‌گذاری کرده‌اند. دیدن پارچه‌های طرح گل یا برگ روی صندلی‌های راحتی، کوسن‌های چرمی بافته شده و طرح‌های هندسی پرده برای من بسیار هیجان‌انگیز است، زیرا در جزئیات روایت وجود دارد! شرکت‌های طراحی این چالش را انجام می‌دهند و چاپ‌هایشان را برمی‌گردانند.

مثلا برخی شرکت‌ها چاپ‌های زیبایی بر اساس داستان‌های تاریخی تولید می‌کنند و هنرمندانی را استخدام می‌کنند که داستانی معتبر را با خود به همراه داشته باشند. من همچنین دوست دارم ببینم که چگونه الیاف طبیعی و موادی شبیه آن به طور فزاینده‌ای به انتخاب‌های رایج مواد تبدیل می‌شوند. برخی شرکت‌ها طراحی‌های شگفت‌انگیزی با الیاف طبیعی انجام می‌دهند. زمان بسیار مناسبی برای آزمایش و اظهارات جسورانه و معنادار است!

چند توصیه بسیار مهم برای طراحی داخلی و دکوراسیون

طراحی داخلی 2023
  • توصیه من این است که وقت خود را صرف شناخت خود و سبک زندگی خود کنید و سپس فضای خود را بر اساس آن بسازید و مدیریت کنید. وقتی از رفاه در خانه صحبت می‌کنیم، درواقع از هر چیزی در مورد ایجاد یک تجربه زندگی سخن می‌گوییم که در هر دو حالت زیبایی‌شناختی و عملکردی مناسب شما باشد. بنابراین، بدانید که چه رنگ‌هایی را دوست دارید، با چه موادی در اطراف خود احساس خوبی دارید و چه چیزی را دوست دارید لمس کنید و سپس از آن‌جا شروع کنید.
  • اگر کسی هستید که هنگام پخت و پز یا آشپزی بهترین احساس را دارید، روی یک آشپزخانه کاربردی و جذاب سرمایه‌گذاری کنید که شما را مشغول و سرگرم کند. اگر اهل یوگا و مدیتیشن هستید، روی ایجاد فضایی آرام و ذن از طریق رنگ‌های خاکی هماهنگ و مواد طبیعی سرمایه‌گذاری کنید و شاید حتی بد نباشد یک گوشه مراقبه اضافه کنید.
  • روی نورپردازی عالی سرمایه‌گذاری کنید زیرا واقعا حال و هوای فضای داخلی شما را تنظیم می‌کند و فضای مورد نیاز را به شما می‌دهد؛ شمع‌ها را فراموش نکنید!
  • و درنهایت برای من شخصا، همه شوخی‌ها را کنار بگذاریم، مهم‌ترین چیز برای زندگی در خانه این است که حیوان خانگی داشته باشید! از تجربه من، آن‌ها زندگی همه را بهتر می‌کنند.

برای طراحی داخلی به کدام شرکت‌ها در مشهد مراجعه کنیم؟

اکنون که به اهمیت پرداختن به طراحی داخلی و دکوراسیون پی برده‌ایم و سبک‌ها و ترندهای طراحی داخلی جهان در سال ۲۰۲۳ را با یکدیگر شناخته‌ایم، وقت آن رسیده تا ببینیم برای طراحی داخلی به کدام شرکت‌ها در مشهد می‌توان اعتماد کرد.

پیش از پرداختن به معرفی برترین شرکت‌های معماری، طراحی داخلی و دکوراسیون در مشهد، باید به چند نکته توجه کنیم: برای تشخیص میزان دانش و تخصص یک شرکت معماری باید به رزومه، سوابق و نمونه کارهای قبلی آن شرکت توجه کرد. هم‌چنین یک شرکت طراحی باید با استانداردها و متدهای بین‌المللی آشنایی کامل داشته باشد.

ویژگی‌های بهترین شرکت‌های دکوراسیون داخلی در مشهد

  • یک شرکت برتر طراحی دکوراسیون داخلی باید نیاز مشتریان را درک کرده و با توجه به سلیقه‌ی آن‌ها کار خود را انجام دهد.
  • یک شرکت برتر طراحی دکوراسیون داخلی باید با توجه به بودجه مشتریان، همه‌ی هزینه های پروژه را برآورد کرده و قبل از شروع کار مذاکره‌ای با آن‌ها داشته باشد.
  • یک شرکت برتر طراحی دکوراسیون داخلی ابتدا باید مطالعاتی در زمینه امکان‌سنجی پروژه انجام دهد و سپس به تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات و داده‌های مربوط به پروژه بپردازد. در مرحله بعدی باید ایده اولیه را به صورت نمونه به مشتری ارائه دهد.
  • یک شرکت برتر طراحی دکوراسیون داخلی باید با توجه به نقشه ساختمان و محیط، نقشه‌ای دقیق از طرح‌ها و مدل‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای طراحی تهیه کند.
  • یک شرکت برتر طراحی دکوراسیون داخلی باید در برنامه کاری با نقشه‌برداران و همین‌طور در پروژه‌های بزرگ‌تر، با معماران و سایر متخصصان طراحی همکاری داشته باشد.
  • یک شرکت برتر طراحی دکوراسیون داخلی باید نظارت مرحله‌ای در محل کار داشته باشد.
  • یک شرکت برتر طراحی دکوراسیون داخلی باید با پیشرفت‌های جدید مد و طراحی آشنا باشد و دائما خود را به روز کند.

چرا به «کارمانی» اعتماد کنیم؟

گروه معماری «کارمانی» طراح و مجری تخصصی معماری و دکوراسیون داخلی است. این گروه با بیش از ۲۸ سال تجربه، مجموعه‌ای متخصص از طراحان و مجریان حوزه‌ی ابنیه است که خشت اول خود را با تکیه بر دانش روز معماری جهان و تطبیق آن با گنجینه‌های تمدن، فرهنگ و معماری ایران بزرگ بنا نهاده است.

گروه معماری کارمانی پس از شروع کار خود در سال ۱۳۷۳ تا کنون با به‌کارگیری و استخدام تیمی با بالاترین مدارج علمی در رابطه با معماری، عمران و سایر بخش‌های ابنیه و تلفیق آن با دپارتمان‌های تخصصی و هنری خود گامی ارزنده در راستای ارتقای سطح کیفی معماری کشورمان برداشته است.

از دیگر دستاوردهای گروه معماری و طراحی دکوراسیون داخلی کارمانی قرارگیری در لیست گروه های معماری مشهد به عنوان بهترین گروه معماری در مشهد است که این دستاورد بزرگ حاصل تلاش و به‌کارگیری برترین معماران مشهد بوده است. پس چنانچه قصد دارید طراحی دکوراسیون داخلی خود را مبتنی بر ترندهای برتر سال ۲۰۲۳ پیش ببرید، فقط کافی‌ست با کارمانی تماس بگیرید و منتظر نتایج عالی همکاری با ما باشید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید