دکوراسیون داخلی کلاسیک

a0c4f861198678177bb0838019eaa2f7

دکوراسیون داخلی، علم و هنر چیدمان اشیا در فضای داخلی یک سازه به گونه ای چشم نواز و مبتنی بر اصول است.

طراحی یک دکوراسیون داخلی توسط افراد متخصص، می تواند روحی نو را به یک سازه بدمد.

از میان سبک های گوناگون دکوراسیون داخلی، دکوراسیون داخلی کلاسیک یکی از پرطرفدارترین سبک های آن است.

در این نوشتار قصد داریم نگاهی دقیق تر به دکوراسیون داخلی کلاسیک و عناصر مربوط به آن داشته باشیم.

دکوراسیون داخلی کلاسیک چیست؟

بیشتر مردم حتی اگر ندانند دکوراسیون داخلی کلاسیک چه مواردی را شامل می شود، می توانند تا حدودی آن را از دیگر سبک ها تشخیص دهند.

مبلمان سلطنتی، دیوارهای گچبری شده، لوسترهای مجلل و تابلوهای اروپایی تنها بخشی از عناصری است که باعث تمایز این سبک از سبک های دیگر می شود.

اما عناصر اصلی و کلی دکوراسیون داخلی کلاسیک دقیقا چیست؟

برای آنکه بهتر بتوانیم این سبک را بشناسیم، باید نگاهی به ریشه های آن داشته باشیم.

دکوراسیون داخلی کلاسیک، سبکی است که می توان ریشه های آن را در اروپا و مخصوصا فرانسه بیابیم.

کافی است نگاهی به کاخ های سلطنتی قرن ۱۶ در سرتاسر اروپا (بالاخص فرانسه) بیاندازید تا متوجه این ارتباط روشن شوید.

با وجود آنکه زمان زیادی از شکل گیری این سبک می گذرد، اما به سبب لوکس بودن و تفاخر نهفته در آن همچنان یکی از محبوب ترین سبک های دکوراسیون داخلی در ایران و جهان است.

تقارن و نظم از اصلی ترین ویژگی های این سبک است به نحوی که تلاش می شود اشیایی قرینه  مشابه رو به روی هم قرار داده شوند تا نظم خاصی بر فضا حاکم شود.

عناصر دکوراسیون داخلی کلاسیک

این سبک تلاش دارد تا با بهره گیری از رنگ های گرم و خنثی که القاگر اتمسفری سلطنتی و در عین حال آرامش بخش است، دست به ایجاد محیطی مجلل و در عین حال گرم و دوست داشتنی بزند.

اتمسفر تولیدی توسط این سبک عموما با القای حس اعتماد و در عین حال تسلط بر فضا، ایجاد احساس قدرت در ساکنان سازه می کند؛ قدرتی که می توان آن را وامدار پادشاهانی دانست که برای سده ها در معماری مشابهی فرمانروایی می کردند.

در این سبک با استفاده از عناصر طبیعی مانند چوب و سنگ (به طور مثال چوب های ماهگون در مبلمان و سنگ های مرمر در کف و یا اکسسوری) و افزودن فرش های چشم نواز به فضا، گرما و دنج بودن دوچندانی به آن می بخشند.

استفاده از کاغذ دیواری هایی با رنگ های ملایم (عموما در طیف سفید و کرمی) و با طرح هایی محو که در مرکز آن تابلوهایی در سبک های اروپایی یافت می شود، یکپارچگی بیش از پیش دیوارها و فضا را به ارمغان می آورد؛ دیوارهایی که پیش از این نیز با استفاده از گچبری های ظریف و چشم نواز توانسته اند به خوبی عنصر انتقال در معماری را به بهترین شکل انجام دهند.

عنصری که در نهایت باعث تبلور تمامی این عناصر می شود، لوسترهای مجلل و درخشانی است که در مرکز گچبری های سقف خودنمایی می کند.

نقش مبلمان در دکوراسیون داخلی کلاسیک

فارغ از سبک دکوراسیون، مبلمان همیشه نقش به سزایی در زیبایی و شکوه منزل دارد؛ بنابراین از آنجایی که حصول این دو مولفه اهمیت بالایی در سبک کلاسیک دارند، بنابراین بدیهی است که در دکوراسیون داخلی کلاسیک توجه ویژه ای به مبلمان شود.

معمولا در این سبک از مبلمان نیمه استیل (که با نام های کلاسیک و نیمه سلطنتی نیز شناخته می شوند) استفاده می شود؛ مزیتی که این سبک ها مبلمان دارد آن است که علاوه بر ظرافت و شکوه مبلمان سلطنتی، راحتی مبل های امروزی را نیز دارد.

در ساخت این مبلمان عموما از چوب هایی نظیر راش، گردو، توسکا و بلوط استفاده می شود؛ چوب هایی که در بخش های پایه و تاج دارای تزئیناتی نظیر منبت کاری و یا کنده کاری هایی نظیر آن است.

رنگ مبلمان در سبک کلاسیک معمولا متناسب با رنگ دیوارها و یا پرده ها انتخاب می شود؛ تناسبی که با مکمل بودن، هم طیف بودن و یا متضاد بودن حاصل می شود.

فرش در دکوراسیون داخلی کلاسیک

پس از مبلمان، فرش ها نیز از اهمیت چشمگیری در دکوراسیون داخلی کلاسیک دارند.

رنگ فرش ها متناسب با رنگ یکی از عناصر دیگر منزل نظیر پرده ها و یا مبلمان انتخاب می شود.

فرقی نمی کند که کف خانه شما کفپوش است و یا سرامیک و سنگ مرمر، انداختن یک قالیچه کوچک در زیر مبلمان، وسط پذیرایی و یا در ورودی پذیرایی می تواند جلوه هال پذیرایی شما را چند برابر کند.

دکوراسیون داخلی کلاسیک اتاق خواب

اصلی ترین عناصر در طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی یک اتاق خواب فارغ از سبک آن نور، رنگ، چیدمان، متریال و همچنین اکسسوری های مورد استفاده آن است.

طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب از آن جهت حائز اهمیت بالایی است که اتاق خواب فضایی است که معمولا افراد زمان زیادی از روز خود را در آن سپری می کنند.

در سبک کلاسیک، تلاش بر آن است تا نور مورد استفاده در اتاق خواب دارای تعادلی میان نور طبیعی و مصنوعی باشد؛ کنترل نور یکی از اصلی ترین مواردی است که توجه به آن می تواند باعث ایجاد تغییر به سزایی در اتمسفر اتاق خواب شود.

در دکوراسیون داخلی کلاسیک، بخش زیادی از توجه معطوف به نور طبیعی است و تعادل یاد شده عموما میان روز و شب اتفاق می افند.

مقصود از تعادل میان روز و شب آن است که در روشنایی روز تمام تلاش بر به کارگیری حداکثری از نور طبیعی است و روشنایی شب بیشتر با آباژورهای مجلل و لوسترهایی متناسب با فضای اتاق حاصل می شود.

یکی دیگر از اصلی ترین پارامترهای اتاق خواب در دکوراسیون داخلی کلاسیک، تخت خواب و اکسسوری های مربوط به آن است.

معمولا در دکوراسیون داخلی کلاسیک از تخت خواب هایی با تاج های چوبی بلند و پرکار استفاده می شود.

در برخی موارد نیز از مدل هایی کلاسیک تر نظیر تخت خواب هایی با پرده در دور تا دور استفاده می شود.

این پرده ها علاوه بر ایجاد حس آرامش هنگام خواب و استراحت، باعث ایجاد فضایی خصوصی تر به نسبت سایر اتاق خواب ها می شود و از طرفی در کنترل نورهای ورودی به فضای تخت خواب نقش به سزایی دارد.

انتخاب رنگ در اسکلت تخت خواب و همچنین روتختی و بالش ها در القای احساس آرامش در اتاق خواب تاثیر به سزایی دارد.

در رنگ پردازی باید یا از رنگ های هم خانواده و یا  از رنگ های متضاد با سایر بخش های اتاق برای تخت خواب استفاده شود چرا که انتخاب رنگ مشابه و یا حتی همرنگ با دیوارها و سایر بخش های اتاق خواب برای تخت، می تواند باعث خسته کننده شدن فضا و دلزدگی از آن شود.

هر چند محدودیت خاصی برای طیف رنگ های مورد استفاده در اتاق خواب کلاسیک وجود ندارد و می توان با توجه به متراژ اتاق و نورهای ورودی به آن تقریبا از هر رنگی استفاده کرد؛  اما در این میان معمولا استفاده از رنگ های کرمی و سفید و شیری از محبوبیت بیشتری برخوردار است هر چند الزامی برای استفاده از آن وجود ندارد.

دکوراسیون داخلی کلاسیک اتاق خواب مهمان

از آنجایی که همواره و در طول تاریخ ایرانیان به مهمان نوازی معروف بوده اند، همیشه راحتی و آسایش مهمان از نکات قابل توجه در طراحی خانه های ایرانی بوده است؛ به نحوی که معمولا یک اتاق را برای استراحت مهمان در نظر می گیرند و آن را اتاق مهمان می نامند.

اتفاقی که حتی امروز نیز رواج بساری دارد.

دکوراسیون داخلی کلاسیک یکی از مناسب ترین سبک ها برای طراحی اتاق مهمان می باشد چرا که علاوه بر زیبایی و تفاخر در شان مهمان، باعث القای حس امنیت و آرامش به آنان نیز می شود.

همچنین استفاده از رنگ های گرم در رنگ پردازی اتاق و به کارگیری تابلوهای کوچک بر روی دیوارها از دیگر عواملی است که می تواند هر چه بیشتر باعث چشم نوازی این اتاق ها شود.

البته لازم به ذکر است همانگونه که گفته شد، در استفاده از یک رنگ نباید افراط کرد.

بخش زیادی از جذابیت دکوراسیون داخلی کلاسیک، مدیون رنگ پردازی متنوع و متناسب آن است به نحوی که علاوه بر چشم نوازی، ایجاد انرژی و سرزندگی نیز می کند.

متاسفانه بسیاری از ما، اصطلاح “ست کردن” را به معنای همرنگی تمامی اجزاء و اشیا در یک محیط می دانیم در صورتی که این اصطلاح مفهوم متفاوت تری دارد.

معنای درست تر ست کردن، استفاده از رنگ های متنوع و متریال های گوناگون به گونه ای متناسب است.

لازم به ذکر است این تناسب لزوما به معنای هم خانواده بودن آن ها نیست بلکه گاهی حتی متناسب با فضا می تواند از رنگ های مکمل و متضاد استفاده کرد.

به طور مثال در متریال، هر چند متریال اصلی در دکوراسیون داخلی کلاسیک چوب است اما این به آن معنا نیست که از متریال های دیگر نباید استفاده شود.

هر چند که در استفاده از متریال های دیگر، جنس های طبیعی مانند سنگ در اولویت است اما حتی با این وجود نیز استفاده از شیشه، چینی و یا الیاف گوناگون در صورتی که باعث بهبود جریان در فضا شود نیز امری مرسوم است.

دکوراسیون داخلی کلاسیک آشپزخانه

از آنجایی که از آشپزخانه در فرهنگ ما به عنوان قلب تپنده خانه یاد می شود، طراحی داخلی آن از اهمیت به سزایی برخوردار است.

علاوه بر آن چون آشپزخانه فضایی است که سر و کار نسبتا زیادی با آن داریم، طراحی داخلی صحیح و چشم نواز آن می تواند تاثیر چشمگیری بر روحیه ساکنان خانه داشته باشد.

دکوراسیون داخلی کلاسیک به سبب آنکه ریشه در سده های گذشته دارد، همواره توجه چشمگیری به آشپزخانه دارد.

معمولا در طراحی آشپزخانه به سبک کلاسیک، به جای استفاده از اپن (که امروزه در ایران بسیار مرسوم است) بیشتر از آشپزخانه های مخفی استفاده می شود.

این جداسازی آشپزخانه از فضای بیرون، عموما با به کارگیری پرده آویز بر در ورودی آشپزخانه صورت می گیرد.

پرده آویزها می تواند ریسه ای، کریستالی، چوبی، نمدی و یا با متریال های دیگر باشد.

لازم به ذکر است که استفاده از پرده آویز هر چند در دکوراسیون داخلی کلاسیک مرسوم است اما الزامی در به کارگیری آن وجود ندارد.

شاید اگر بخواهیم تنها یک عنصر را به عنوان اصلی ترین بخش آشپزخانه کلاسیک برشماریم، بتوانیم به کابینت ها اشاره کنیم.

کابینت های چوبی با رنگ های کرم و بژ(رنگ های غالب در آشپزخانه کلاسیک) که بر روی آن ها از دسته های تزئینی با رنگ های طلایی و نقره ای استفاده شده است جزو مرسوم ترین کابینت های مورداستفاده در آشپزخانه هایی با طراحی کلاسیک است.

همانطور که پیشتر گفته شد چوب از متریال های اصلی در دکوراسیون داخلی کلاسیک است؛ بنابراین اگر بناست که در آشپزخانه شما از میز و صندلی غذاخوری استفاده شود بهتر است جنس آن از چوب باشد.

میز و صندلی های چوبی با تزئیناتی نظیر معرق کاری، منبت کاری، کنده کاری و یا هرگونه تزئینات برجسته از پرکاربردترین میز و صندلی ها در دکوراسیون داخلی کلاسیک است اما مانند موارد پیشین استفاده از آن ها الزامی ندارد.

به طور مثال به جای چوب، می توانید از میز و صندلی های براق شده با رزین نیز استفاده کنید.

دکوراسیون داخلی کلاسیک در سرویس بهداشتی

از مرسوم ترین ویژگی های سرویس بهداشتی با طراحی داخلی کلاسیک می توان به استفاده از روشورهای سرامیکی باکس دار و استفاده از شیرآلات طلایی طرح دار اشاره کرد.

در سبک کلاسیک برای سرویس های بهداشتی معمولا از آینه هایی با قاب های طلایی و نقره ای استفاده می شود؛ آینه هایی که معمولا بالای روشور و کابینت نصب می شوند.

در رابطه با کابینت های مورد استفاده در سرویس های بهداشتی، حتما باید از کابینت های مخصوص همین فضا استفاده شود.

این کابینت ها باعث می شود تا سرویس بهداشتی منظم و در عین حال شیکی داشته باشید.

در سرویس های بهداشتی کلاسیک معمولا از تم های رنگی کرم و یا سفید و روشن استفاده می شود که این رنگ پردازی در بخش های مختلف سرویس بهداشتی از جمله کاسه روشویی، دور دوشی، کابینت ها، وان حمام و توالت فرنگی امکان پیاده سازی دارد.

هر چند لازم به ذکر است طبق آنچه پیشتر ذکر شد، باید از رنگ های دیگری نیز در طراحی استفاده شود که در سرویس های بهداشتی معمولا از رنگ های مشکی، سرمه ای و یا طلایی استفاده می شود.

نکته حائز توجه در تمامی موراد بالا، پیاده سازی تقارن و نظم در تمامی موارد است چرا که می تواند باعث جلوگیری از بروز به هم ریختگی و بی نظمی در فضا می شود.

کلاسیک یا مدرن؛ مسئله این است

هر چند دکوراسیون داخلی کلاسیک به سبب آنکه توانایی آن را دار که ما را از زندگی ماشینی و صنعتی امروز کمی دور کند، اما پرسش این است که آیا واقعا این سبک برای دکوراسیون داخلی سازه ما مناسب است؟

برای پاسخ به این پرسش باید در ابتدا نگاهی به پلان خانه خود بیاندازید.

عوامل گوناگونی از جمله متراژ و محل قرارگیری پنجره ها و ورودی نورها در یافتن سبک مناسب طراحی خانه تان تاثیر به سزایی دارد.

به طور مثال، اگر هال پذیرایی و یا اتاق خواب های بزرگی دارید، دکوراسیون داخلی کلاسیک می تواند انتخاب مناسبی باشد اما اگر خانه شما متراژ کمی دارد این سبک نه تنها باعث زیبایی آن نمی شود، بلکه حتی به خاطر به کارگیری اشیا مجلل و بعضا بزرگی که در این سبک مرسوم است می تواند باعث شلوغ و نامرتب دیده شدن فضای شما شود؛ افزون بر آنکه این شلوغی منجر به برهم ریختن آسایش فکری و همچنین سخت شدن دسترسی به بخش های مختلف خانه می شود.

از آنجایی که خواندن پلان و مطالعه کاربردی فضای خانه امری تخصصی است بنابراین نیاز است تا برای انتخاب سبک طراحی آن با یک شرکت معماری و دکوراسیون داخلی معتبر تماس بگیرید تا بتوانید انتخابی حرفه ای تر داشته باشید.

برای دریافت مشاوره و ارتباط با ما:

در پایان، اگر دلتان شکوه و تفاخری نظیر کاخ های قرن شانزدهمی در خانه تان می خواهد دکوراسیون داخلی کلاسیک می تواند پاسخگوی خواسته های شما باشد.

اما آیا دکوراسیون داخلی کلاسیک، سبکی مناسب خانه شماست؟

با دوستان خود به اشتراک بگذارید