آیا بازسازی برای واحدهای قدیمی کار درستی است؟

بازسازی ساختمان یکی از کارهایی است که می تواند تاثیر زیادی بر فضاهای خانه بگذارد. روش های زیادی وجود دارد که می تواند باعث ایجاد تغییر در فضا و حس و حال آپارتمان ما شود. در این مقاله به بررسی  بازسازی واحدهای قدیمی کار درستی است؟، می پردازیم.

بازسازی یک ساختمان دارای عوامل متعددی است. بازسازی به انجام تعمیرات و اقدامات مرمتی در یک ساختمان است که برای افزایش طول عمر بنا می شود.

تفاوت بازسازی و نوسازی

یکی از مهمترین چیزهایی که باید بدانید تفاوت میان بازسازی و نوسازی است. این دو باهم تفاوت دارند و بعضی از افراد این دو واژه را باهم اشتباه می گیرند و اشتباه استفاده می کنند.

بازسازی یک ساختمان به منظور انجام تعمیرات و نوسازی روی یک ساختمان قدیمی به منزله افزایش عمر بنا است. که تلاش بر این که در این پروژه کمترین تغییر در ظاهر ساختمان ایجاد می شود. به بازسازی یک بنا در واقع همان مرمت یک بنا است.

عوامل موثر بر بازسازی ساختمان :

۱-قدمت ساختمان

طول عمر یک ساختمان در بازسازی آن نقش مهمی دارد. اگر سازه دارای قدمت زیادی باشد باید قبل از آغاز بازسازی به تقویت سازه پرداخت.

۲-سلیقه کارفرما

یکی ار عوامل مهم و تاثیرگذار دربازسازی سلیقه و خواسته های کارفرما است.

۳-بودجه کارفرما

عامل تاثیرگذاری که در بازسازی ساختمان اهمیت بسیاری دارد مقدار بودجه کارفرما است.

انواع بازسازی ساختمان :

۱-بازسازی ساختمان های عمومی

در بازسازی ساختمان ها باید توجه داشت. که بافت ساختمان قدیمی شده باشد و دارای امکانات به روز شده نباشد. باید به گونه ای عمل کرد که پس از انجام بازسازی ساختمان به روز وبا امکانات تبدیل شود.

۲-بازسازی ساختمان های مسکونی

بازسازی در ساختمان های مسکونی در واقع همان نوسازی است. که بر ظاهر ساختمان تاثیر می گذارد و تغییرات زیادی در تجهیزات و امکانات ساختمان به وجود نمی آید.

انواع بازسازی ساختمان

شرایط و ضوابط نوسازی ساختمان های قدیمی

ساختمان فرسوده بدون موافقت اقلیت واحدها هم قابل بازسازی است و در ماده ۱۳ قانون تملک آپارتمان ها به این موضوع اشاره شده است.

مطابق با این ماده قانونی «در صورتی که به تشخیص سه نفر از کارشناسان رسمس دادگستری عمر مفید ساختمان به پایان رسیده یا به هر دلیلی دیگر ساختمان دچار فرسودگی کلی شده باشد و بیم خطر یا ضرر مالی و جانی برود. اقلیت مالکان قسمت های اختصاصی موتفق تجدید بنای آن نباشند آن دسته از مالکان که قصد بازسازی مجموعه را دارند می توانند بر اساس حکم دادگاه با تامین مسکن استیجاری مناسب برای مالک یا مالکانی که از همکاری خودداری می ورزند. نسبت به تجدید بنای مجموعه اقدام کنند و پس از اتمام عملیات بازسازی و تعیین سهم هریک از مالکان از بنا و هزینه های انجام شده. سهم مالک یا مالکان یادشده رابه اضافه اجوری که برای مسکن اجاره ای آنها پرداخت شده است. از اموال آنها از جمله همان واحد استیفا کنند.

تفاوت نوسازی با بازسازی

مالکان خانه های قدیمی باید توجه کنند که نوسازی با بازسازی متفاوت است. به همین دلیل باید تصمیم بگیرند که قصد دارند کدام عملیات را روی ساختمان انجام دهند. بازسازی به این معنی است است که شخصی یا گروهی روی یک پروژه ساختمانی فعالیت میکند تا بتوانند تداوم و پایداری برای مدت بیشتری را انجام دهند.

نوسازی به این معنی است که یک ساختمان با بافت قدیمی را انتخاب کنیم. تصمیم بگیریم که عمل نوسازی را روی آن انجام دهیم. درنتیجه باید شروع به تعمیر نمای داخلی ساختمان که دارای بافت قدیمی است کنیم، که با این عمل بافت یک ساختمان از لحاظ نمای داخلی نوسازی می شود.

به طور کلی بازسازی در کشور ما شامل ۴ نوع است : بازسازی حفاظتی ساختمان – بازسازی سبکی ساختمان یا آناستیلوز (مخصوص بناهای تاریخی است)، بازسازی با روش پاکسازی سبکی و بازسازی تکمیلی ساختمان است.

برآورد هزینه بازسازی ساختمان چطور است؟

به منظور برآورد هزینه های بازسازی منزل قدیمی از مخارج دیگر که باید انجام دهید مطمئن شوید. سپس به سراغ تهیه یک لیست جامع از قسمت هایی که بازسازی می خواهید انجام دهید بروید. پس از آن هز کدام را به صورت حدودی برآورد کرده و زمانی که برای هر کدام از بازسازی نیاز دارید مشخص کنید.

در مرحله برآورد هزینه بازسازی خانه قدیمی و در همه مراحل دیگر نباید فراموش کرد که مشورت گرفتن از کارشناسان در زمینه بازسازی بسیار اهمیت دارد. هزینه بازسازی خانه های قدیمی شامل موارد زیر می باشد:

-هزینه خرید مصالح

-هزینه حمل و نقل زباله

-هزینه تعمیرات

-هزینه تغییرات دکوراسیون

-هزینه مجریان، پیمانکاران و کارگران

بازسازی خانه قدیمی چطور انجام می شود؟

نوسازی ساختمان ها به دو روش انجام می شود. یکی به عنوان روش بازسازی ساختمان حفاظتی است و دیگری بازسازی ساختمان سبکی است.

۱-بازسازی ساختمان حفاظتی

-در روش بازسازی حفاظتی به بازسازی و حفاظت کلی ساختمان پرداخته می شود.

-در این روش کلیات یک بنا مورد بازسازی قرار می گیرد. در روش حفاظتی باید یک مطالعه جامع و کامل بر روی تمامی ویژگی های یک ساختمان و مصالح آن ساختمان انجام شود. تا بتوان مراحل بازسازی را انجام داد.

۲-بازسازی ساختمان سبکی

-در این روش بازسازی ساختمان سبکی به روشی گفته می شود که تکه های جدیدی جای تکه های فرسوده می شود. در اینصورت کمترین تغییر ایجاد می شود.

-از این روش جهت بازسازی بناهای تاریخی استفاده می شود. زیرا می خواهیم سبک و هارمونی تاریخی بدون تغییر باشد.

-در این روش شباهت زیادی بین طرح قدیمی و طرح جدید وجود دارد.

بازسازی منزل قدیمی خود را به شرکت طراحی و دکوراسیون داخلی کارمانی بسپارید.
با دوستان خود به اشتراک بگذارید