پروژه های طراحی ویلا و فضای سبز

پروژه های طراحی ویلا و فضای سبز

کلمه کلیدی: ویلا و فضای سبز

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در طراحی معماری،پروژه های طراحی ویلا و فضای سبز  است. هدف این طراحی ایجاد یک ارتباط مؤثر میان علم و هنر محسوب می‌شود و به زیباتر شدن ویلا و محوطه آن کمک می‌کند. به همین دلیل است که گروه معماری و دکوراسیون داخلی کارمانی، این طراحی را جزو پراهمیت‌ترین اقدامات معماری می‌داند. از آنجایی که امروزه آپارتمان‌نشینی رواج پیدا کرده است، طراحی فضای سبز، تنها در محوطه‌سازی خلاصه نمی‌شود و شامل طراحی فضای سبز حیاط، باغچه، تراس و حتی پشت بام یک آپارتمان نیز خواهد بود.

اگر می‌خواهید با اصول و مراحل اجرای یک طرح آشنا شوید و زیباسازی و کاربردی کردن فضای سبز و ویلای خود را به گروهی کاردان و باتجربه بسپارید، به شما پیشنهاد می‌دهیم این مقاله را مطالعه کنید. گروه کارمانی یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های طراحی دکوراسیون، ویلا و فضای سبز بوده و با رعایت تمامی اصول و مراحل طراحی و با پایبندی به طرح اولیه، بهترین و زیباترین فضا را برای شما ایجاد خواهند کرد.

پروژه های طراحی ویلا و فضای سبز

اهمیت پروژه های طراحی ویلا و فضای سبز

در طراحی فضای سبز، باید از المان‌هایی استفاده شود که علاوه بر زیبایی که دارند، از مواد طبیعی نیز ساخته شده باشند؛ زیرا حفظ محیط زیست یکی از مسائل مهم در حوزه طراحی فضای سبز محسوب می‌شود. اولین و پرطرفدارترین المان‌‌هایی که در طراحی فضای سبز و اکثر محوطه‌سازی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، گیاهان هستند.

گیاهان علاوه بر افزایش زیبایی و جلوه‌ی فضای سبز، در افزایش اکسیژن و پاکسازی محیط نیز دخیل هستند. از این رو؛ امروزه از گیاهان علاوه بر طراحی ویلا و فضای سبز، در طراحی داخلی نیز استفاده می‌کنند.

با توجه به موضوعاتی که ذکر شد، شاید این مفهوم در ذهن شما شکل گرفته باشد که طراحی ویلا و فضای سبز تنها در زیبایی‌شناسی محوطه و ویلا دخالت دارد و دارای اهمیت دیگری نیست. گرچه زیبایی‌شناسی یکی از مهم‌ترین مسائل در طراحی ویلا به شمار می‌رود،، اهمیت طراحی فضای سبز تنها در این موضوع خلاصه نمی‌شود.

شما با یک طراحی درست و دقیق می‌توانید کارایی فضای سبز را افزایش دهید؛ یعنی می‌توانید در طراحی ویلا و فضای سبز از فعالیت‌هایی که به آن‌ها علاقه دارید نیز استفاده کنید. با پاسخ به این فعالیت‌ها، عملکرد و کیفیت فضای سبز خود را دوبرابر خواهید کرد. در یک طراحی درست و کارآمد به مسائل فنی نیز توجه می‌شود؛ به عنوان مثال، طراحان فضای سبز و ویلا می‌توانند علاوه بر توجه به زیبایی، بهترین و مناسب‌ترین مسیر رفت و آمد به ویلا در چهار فصل سال را برگزینند

2

در نتیجه، می‌توان گفت که اهمیت پروژه های طراحی ویلا و فضای سبز در سه اصل مهم زیبایی‌شناسی، افزایش کیفیت و کارایی فضا و همچنین توجه به مسائل فنی خلاصه می‌شود. اگر به دنبال بهترین و باتجربه‌ترین طراحان برای طراحی فضای سبز و ویلای خود می‌گردید، می‌توانید به مجموعه هزاره اعتماد کنید. ما در این مجموعه، در تلاش هستیم تا زیباترین و بهترین طرح‌ها را برای مشتریان خود به اجرا درآوریم.

نمونه‌کار طراحی فضای سبز توسط گروه کارمانی در مشهد
3

چرا پروژه های طراحی ویلا و فضای سبز را به تیم کارمانی بسپارید؟

امروزه افراد در تلاش هستند تا بتوانند ویلای زیبایی را برای خود بسازند. این افراد ممکن است این کار را با بازسازی ویلا و فضای سبز انجام دهند و یا صفر تا صد ساخت ویلا را خودشان بر عهده گرفته باشند؛ بنابراین، می‌توان گفت که محوطه‌سازی و طراحی فضای سبز روز‌به‌روز در حال افزایش است. در محوطه‌سازی ویلا، علاوه بر زیبایی باید به مسائل فنی شامل استانداردها و ایمنی نیز توجه کرد. این کار تنها با طراحی تخصصی و اصولی امکان‌پذیر خواهد بود؛ در نتیجه، افراد برای طراحی ویلا و فضای سبز خود به بهترین شکل ممکن، به افراد متخصص نیاز دارند.

مجموعه کارمانی دارای باتجربه‌ترین افراد در حوزه طراحی فضای سبز و ویلا است؛ بنابراین، شما می‌توانید با اعتماد به هنر دستان طراحان این مجموعه ویلای خود را به یک ویلای شیک و فوق‌العاده خاص تبدیل کنید.

طراحان مجموعه کارمانی با در نظر گرفتن موقعیت زمین، اصول و مراحل طراحی، طرح خود را به اجرا درمی‌آورند و در کمترین زمان ویلا و فضای سبزی خاص را به شما تحویل می‌دهند. این مجموعه همواره در تلاش است تا بتواند با انجام طراحی‌های اصولی و به اجرا درآوردن مرحله به مرحله آن‌ها، رضایت مشتریان را به خود جلب کند. مجموعه کارمانی با تکیه بر دانش فنی و تجربه خود توانسته است طرح‌های بزرگ و بسیار خاص را در مشهد به اجرا درآورد. این مجموعه سعی دارد بهترین کیفیت را در زمینه طراحی و اجرا به مشتریان خود ارائه دهد. گروه طراحان کارمانی در تمامی مراحل و اجرای پروژه در کنار شما خواهد بود.

همچنین ببینید: طراحی ویلا و فضای سبز

اصول و مراحل طراحی ویلا

برای داشتن یک طراحی بی‌عیب و نقص برای ویلا و فضای سبز، باید با اصول طراحی آشنا باشید. ما در این مقاله به بررسی هر یک از این اصول و مراحل طراحی پرداخته‌ایم:

اصول طراحی

توجه به وحدت: اولین اصل در طراحی ویلا و فضای سبز، حفظ وحدت است. وحدت در واقع پایه طراحی فضای سبز است. به عبارت ساده‌تر، سبک طراحی شما باید با فضای سبزی که در نظر دارید، همخوان باشد؛ از این رو، از زمانی که می‌خواهید نقشه طراحی فضای سبز را بکشید، باید اصل وحدت را رعایت کنید. شما برای ایجاد وحدت در طراحی خود می‌توانید از گیاهان و وسایل زینتی تکراری استفاده کنید. برای کامل کردن طراحی فضای سبز و شکل‌گیری وحدت نیز می‌توانید از عناصر متنوع بهره ببرید. وحدت در طراحی فضای سبز و ویلا باعث می‌شود با نگاه کردن به یک قسمت از عناصر و یا یک سازه، کلیت و سبک معماری را متوجه شوید.

تعادل: دومین اصل از طراحی ویلا و فضای سبز، تعادل است. این اصل در کنار وحدت، منجر به افزایش زیبایی‌شناسی و پایداری آن خواهد شد. تعادل دارای دو شکل متقارن و نامتقارن است. در تعادل متقارن چیدمان فضا باید به گونه‌ای باشد که هر عنصری که در این سو قرار می‌گیرد، در طرف دیگر طراحی نیز جایگذاری شود. تعادل نامتقارن نیز شامل عناصر و سازه‌های مختلف است و بر اساس زیبایی‌های بصری شکل می‌گیرد. افراد هنجارگریز بیشتر به سراغ شکل‌های نامتقارن در طراحی سوق پیدا می‌کنند.

هارمونی و کنتراست: رعایت اصل کنتراست و هارمونی منجر به برجسته کردن یک سری از عناصر خاص در طراحی می‌شود. هارمونی در حقیقت باعث می‌شود چشم‌انداز فضای سبز کاملا یکپارچه به نظر برسد؛ حال اگر یک عنصر متضاد را در این یکپارچگی فضا قرار دهید، این عنصر برجسته شده و توجه بیننده را به خود جلب می‌کند. برای فهم بهتر این اصل از طراحی ویلا و فضای سبز، به این مثال توجه کنید. فرض کنید یک صفحه کاملا سبز دارید؛ چشم شما با نگاه کردن به این صفحه خسته می‌شود. حال اگر روی این صفحه دو یا سه عدد گل آفتاب‌گردان قرار بگیرد، نظر بیننده به این گل‌ها جلب می‌شود و فضا از یکنواختی بیرون می‌آید.  توجه به اصل هارمونی و کنتراست، چشم‌انداز فضای سبز شما را زیباتر از قبل خواهد کرد.

تأثیر رنگ: وقتی نام فضای سبز را می‌آوریم، ممکن است این مفهوم در ذهن شما تداعی شود که باید از عناصر با طیفی از رنگ‌های سبز استفاده ‌شود؛ به همین دلیل است که افراد به اصل تأثیر رنگ در طراحی ویلا و فضای سبز توجهی ندارند. شما با در نظر گرفتن تأثیر رنگ و به کاربردن رنگ‌های مختلف در طراحی، می‌توانید به فضای سبز روح ببخشید.

توجه به گذر: یکی دیگر از اصول طراحی ویلا و فضای سبز، توجه به گذر است. از آنجایی که عنصر غالب در طراحی فضاهای سبز گیاهان و درختان هستند، در چندین سال بعد این گیاهان رشد می‌کنند و اندازه، شکل و رنگ آن‌ها دچار تغییر خواهد شد. توجه به گذر باعث می‌شود تا طراحی شما دچار تغییرات تدریجی شود و از حالت یکنواختی بیرون آید.

مراحل طراحی

طراحی ویلا و فضای سبز شامل مراحل متعددی است که بسته به نوع خاک و موقعیت‌های جغرافیایی، می‌توانند متفاوت باشند. در مرحله اول باید به آب و هوای منطقه، نوع خاک، میزان و جهت تابش نور خورشید، میزان و جهت باد و همچنین تغییرات دمایی در ساعات مختلف شبانه‌روز توجه کرد. بعد از مشخص کردن این موارد، طراح شروع به کشیدن طرح با جزئیات می‌کند. بعد از ایجاد نقشه و کشیدن طرح، نوبت به برآورد هزینه‌ها و همچنین زمان مورد نیاز برای پیاده کردن نقشه می‌رسد.

طراح باید بر اساس نقشه‌ای که طراحی کرده است، زمان لازم برای تکمیل طرح و هزینه مصالح و عناصر مورد استفاده در طرح را به طور دقیق برآورد کند. بودجه‌ای که کاربران برای طراحی و تکمیل فضا در نظر گرفته‌اند، روی طرح نهایی ویلا و فضای سبز تأثیر بسزایی خواهد داشت. بعد از انجام این مراحل، طراحان کار خود را شروع می‌کنند. آخرین مرحله از طراحی فضای سبز و ویلا، نورپردازی است. برای طراحی نورپردازی هم باید از افراد فنی و متخصص بهره برد تا ایمنی و استانداردهای لازم رعایت
شوند.

طراحی فضای سبز توسط گروه کارمانی

4

مراحل اجرای ویلا و فضای سبز

اجرای فضای سبز و ویلا دارای مراحلی هستند که بسته به نوع فضای سبز و کاربری آن، ممکن است برخی از مراحل اجرای طرح حذف و یا یکسری مراحل به آن‌ها اضافه شود. به هر حال، موضوع مهمی که در مبحث اجرای ویلا و فضای سبز مطرح می‌شود، دنبال کردن یک سیر حرفه‌ای از مراحل است که با پایبندی به اصول و نقشه اولیه باید اجرا شده و در کمترین زمان ممکن به بهترین نتیجه برسد.

پایبندی به طرح اولیه: همانطور که گفتیم، افرادی که در طراحی حرفه‌ای هستند، قبل از اجرای طرح باید بر اساس اصول و قوانین خاصی، نقشه کامل طرح مورد نظر خود را طراحی کنند. به عبارت ساده‌تر، می‌توان گفت که تمام عناصر و سازه‌های مورد استفاده در طرح از پیش طراحی شده‌ و نسبت به تمامی آن‌ها تصمیمات لازم گرفته شده است؛ در نتیجه، در مرحله اجرا افراد باید طبق نقشه از پیش طراحی‌شده پیش بروند. گاهی اوقات لازم است یک تغییرات کوچکی در طراحی ویلا و فضای سبز لحاظ شود. در این صورت، با توجه به سایر عناصر و سازگاری آن‌ها می‌توان این تغییرات کوچک را اعمال کرد.

تست خاک و انتخاب بذر مناسب: برای کاشت بذرهای مختلف، خاک باید مورد آزمون قرار گرفته و کیفیت آن بررسی شود. همانطور که می‌دانید، کاشت و همچنین رشد هر نهال و یا بذر به کیفیت خاک منطقه بستگی دارد. این بررسی‌ها را افراد متخصص در زمینه باغبانی و کشاورزی انجام خواهند داد. در این مرحله علاوه بر کیفیت خاک، کیفیت و مرغوبیت بذر و نهال نیز باید بررسی شود.

کاشت: بعد از انتخاب بذر و نهال مرغوب و آماده کردن خاک، نوبت به کاشت حرفه‌ای می‌رسد. کاشت نهال و بذر در محیط‌هایی که دارای طراحی تخصصی ویلا و فضای سبز هستند، نیاز به کار تخصصی دارد؛ در نتیجه، همه افراد نمی‌توانند این کار را انجام دهند.

نورپردازی: یکی از فاکتورهایی که همگام با اجرای فضای سبز باید اجرا شوند، نورپردازی است. نقشه نورپردازی در طراحی ویلا و فضای سبز نیز به طور کامل و جزئی از قبل کشیده شده و در این مرحله به اجرا در می‌آید. یک نورپردازی اصولی می‌تواند جلوه طراحی و فضای سبز شما را دوچندان کند.

استفاده از عناصر غیر گیاهی: بعد از طی کردن مراحل کاشت بذر و نورپردازی، بر اساس طرحی که از قبل در نظر گرفته‌اید، می‌توانید از عناصری همچون سنگ و چوب استفاده کنید. تمام مراحلی که گفته شد، بسته به شرایط و کاربری فضای سبز، توسط متخصصان و طراحان مجموعه کارمانی به صورت گروهی انجام می‌شود. اگر می‌خواهید چشم‌اندازی خیره‌کننده داشته باشید، می‌توانید از گروه کارمانی در طراحی، ساخت و اجرای ویلا و فضای سبز خود استفاده کنید.

همچنین می توانید از از سایت پینترست جدید ترین ایده های مرتبط با روف گاردن و فضای سبز را مشاهده کنید. برای مشاهده کلیک کنید.

پارامترهای مؤثر در طراحی ویلا و فضای سبز

در طراحی فضای سبز موارد مختلفی دخیل هستند. هر یک از این موارد و پارامترها قبل از مرحله اجرا باید بررسی شده و در مرحله نقشه‌کشی و طراحی لحاظ گردند. یکی از این پارامترها، بخش‌های موجود در فضای سبز است. وجود راهرو، دیوار، نرده‌های تزئینی، قسمت نشیمن و… در طراحی فضای سبز نقش مهمی را ایفا می‌کنند؛ از این رو، در مرحله طراحی این موارد باید مورد توجه قرار گرفته و هر یک در مناسب‌ترین جای خود جایگذاری شوند.

موقعیت مکانی زمین، روستایی و شهری بودن آن، شیب زمین و همچنین شرایط جوی منطقه نیز در طراحی ویلا و فضای سبز دخیل هستند. خاک نیز یکی دیگر از عناصر مؤثر در طراحی فضای سبز به شمار می‌رود. بی‌کیفیت بودن خاک برای رشد و نمو گیاه، می‌تواند طراحی شما را تحت‌تأثیر قرار دهد و در آن بی‌نظمی ایجاد کند.

مرز ویلا و اطراف آن از دیگر پارامترهای مهم در طراحی و نقشه‌کشی فضای سبز به شمار می‌روند؛ در حقیقت، فضای خارجی می‌تواند روی طراحی فضای سبز تاثیر بگذارد. استفاده از وسایل و یا گیاهان برای ایجاد پرچین، از محیط اطراف ویلا تأثیر می‌پذیرد. اگر محیط خارجی، یک محیط رسمی باشد، بهتر است ویلا و پرجین‌هایی که برای مرزبندی آن استفاده می‌کنید نیز شکل رسمی داشته باشند. هر یک از این پارامترها می‌توانند نقشه و طراحی ویلا و فضای سبز را به طور کلی تغییر دهند؛ در نتیجه، قبل از طراحی، افراد باید به این پارامترها توجه کنند.

نحوه محاسبه‌ و قیمت‌گذاری پروژه های ویلا و فضای سبز

طراحان برای تعیین هزینه‌های یک پروژه  در ابتدا باید با کارفرما صحبت کنند و از مقدار بودجه‌ای مطلع شوند که برای این کار در نظر گرفته‌ است. آنان بعد از اندازه‌گیری فضای سبز و عناصری که در طراحی مورد استفاده قرار می‌گیرند، به قیمت‌گذاری فضای سبز می‌پردازند. عوامل مهمی همچون سبک طراحی، نوع گیاهان، مصالح مورد نیاز، موقعیت مکانی و کیفیت خاک در تعیین قیمت فضای سبز مؤثرند.

علاوه بر این‌ها نیاز به خاک‌برداری و یا خاک‌ریزی، استحکام بخشی به فضا، استفاده از ویژگی‌هایی چون استخر، آلاچیق، گلخانه از دیگر مواردی هستند که می‌توانند هزینه‌های بالاتری را برای کارفرما ایجاد کنند. طراحان ویلا و فضای سبز، تمامی این موارد را در نظر گرفته و با محاسبه دستمزد کارگران، قیمت نهایی و کلی را برای کارفرما برآورد می‌کنند.

سوالات متداول

آیا زمان و هزینه‌ای که برای انجام پروژه ویلا و فضای سبز برآورد می‌شود، کاملا دقیق است؟

  • زمان و هزینه‌ای که برای انجام پروژه‌ها برآورد می‌شوند، معمولا دقیق هستند؛ اما گاهی عواملی روی قیمت‌ها و یا به تأخیر افتادن پروژه دخیل هستند؛ پس این موارد را نیز در انجام پروژه خود در نظر بگیرید.

آیا می‌توانیم نظرات و پیشنهادات خود را در روند طراحی پروژه به طراحان اعلام کنیم؟

  • بله؛ شما می‌توانید نظرات خود را با متخصصان و طراحان پروژه در میان بگذارید. طراحان بعد از انجام بررسی‌ها در صورتی که مشکلی ایجاد نشود، از طرح شما استفاده می‌کنند.

گروه کارمانی، از صفر تا صد طراحی و اجرا را انجام می‌دهد؟ یا برای برخی از مراحل مثل کاشت و یا بررسی کیفیت بذر باید از افراد دیگر استفاده کنیم؟

  • بله؛ گروه کارمانی از صفر تا صد طراحی و اجرای پروژه ویلا و فضای سبز را انجام می‌دهد.

برای ایجاد روف گاردن و یا یک فضای سبز کوچک در تراس نیز باید از طراحی‌های تخصصی استفاده کرد؟

اگر قصد دارید این فضای کوچک را بسیار زیبا و تخصصی ایجاد کنید، بهتر است از گروه‌های متخصص و طراحان مجرب در این زمینه کمک بگیرید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید