پروژه‌های مسکونی

گروه معماری و طراحی کارمانی ، یکی از برترین مجریان پروژه‌های مسکونی در شرق کشور محسوب می‌شود که در طول سه دهه فعالیت مستمر و مداوم، رضایت کارفرمایان بسیاری را جلب کرده است. طراحی و اجرای پروژه‌های مسکونی به تخصص و تجربه بسیاری نیاز دارد که تیم طراحی کارمانی با گردهم آوردن متخصصان و مهندسان بنام، به این امر دست یافته است. در ادامه این مقاله از مجله معماری کارمانی، به مهم‌ترین اصول طراحی و اجرای پروژه‌های مسکونی خواهیم پرداخت.

1 5

 

اهمیت طراحی واحدهای مسکونی

پروژه‌های مسکونی، به آن جهت از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند که محلی برای زندگی، آرامش و آسایش ما فراهم می‌کنند. بی‌شک، داشتن حس خوب و آرامش در محل زندگی، برای همه ما از هر چیزی مهم‌تر است و یکی از عوامل تأثیرگذار در این امر، نوع طراحی واحدهای مسکونی است. زندگی در خانه‌ای با فضای باز، راحت و شاد، شما را سر شوق می‌آورد و احساس رضایتمندی بیشتری خواهید داشت. با توجه به اینکه هر ساله با افزایش جمعیت، نیاز به مسکن نیز افزایش می‌یابد، شاهد این هستیم که منازل مسکونی در ابعاد کوچک‌تری طراحی و ساخته می‌شوند.

طبیعتا زندگی در یک خانه کوچک هر فردی را آزرده خاطر می‌کند؛ اما اگر در طراحی همین واحد مسکونی کوچک خلاقیت با تکنولوژی و معماری مدرن ترکیب شود، نتیجه‌ای فوق‌العاده خواهد داشت. در معماری هیچگونه محدودیتی وجود ندارد و شما می‌توانید از کوچک‌ترین فضاها، بهترین و بیشترین استفاده را ببرید. اهمیت طراحی پروژه‌های مسکونی با روش‌های نوآورانه و مدرن به این دلیل بالاست که سبب می‌شود شما محیطی دل انگیز و جذاب برای زندگی داشته باشید و زمانی که پس از یک روز کاری سخت به منزل برمی‌گردید، با فضایی خشک و سرد مواجه نباشید بلکه وارد دنیایی متفاوت، گرم و جذاب شوید تا خستگی از تنتان خارج شود.

6 3

 

چرا طراحی مسکونی را به تیم ما بسپارید؟

گروه معماری کارمانی، به پشتوانه تجربه چندین و چند ساله خود در زمینه طراحی و ساخت انواع پروژه‌های مسکونی، مجری خاص‌ترین پروژه‌های معماری است و همیشه بهترین کیفیت را به مشتریان خود ارائه کرده است. ما با بهره‌‌گیری از توان بالای هنری، علمی و فنی تیم طراحی-مهندسی خود و همچنین برخورداری از امکانات گسترده اجرایی و عمرانی منطبق با فاکتورهای بین‌المللی و بومی‌سازی دانش و به کارگیری الگوهای روز معماری جهان، پروژه‌ای لوکس، مدرن و خاص را به شما مشتریان عزیز ارائه می‌کنیم.

تیم متخصص ما از ابتدا تا انتهای طراحی و اجرای پروژه مسکونی و همچنین طراحی دکوراسیون داخلی در کنار شما خواهند بود و شما عزیزان می‌توانید از خدمات مشاور ما در این امر نیز بهره ببرید. گروه معماری کارمانی جهت انجام انواع پروژه‌های مسکونی، ویلایی و… برای خدمت‌رسانی به شما مشتریان عزیز آماده است. تنها کافی است با ما تماس بگرید و همه چیز را به ما بسپارید.

 

مراحل اجرای واحدهای مسکونی

حتما تا کنون در هنگام عبور و مرور از خیابان یا کوچه‌ها، ساختمان‌های زیادی را دیده‌اید که در حال ساخت و ساز بودند. در نگاه اول، همه چیز بسیار ساده به نظر می‌رسد و ممکن است با خود بگوییم، اجرا و ساخت یک واحد مسکونی که کاری ندارد؛ اما اگر اندکی به عمق ماجرا وارد شویم، می‌بینیم که آن قدرها هم که به نظر میرسید کار ساده و بی‌دغدغه‌ای نیست!

اگر شما نیز علاقه‌مند به امور معماری و ساختمان سازی هستید یا به به تازگی تصمیم گرفته‌اید تا ساختمان مسکونی خود را بسازید، در بخش از مقاله، مراحل اجرای پروژه‌های مسکونی را به شما معرفی می‌کنیم. پس همراه ما باشید.

  • اولین و مهم‌ترین مرحله پیش از اجرایپروژه‌های مسکونی، نقشه‌کشی یا طراحی پلان ساختمان است. در واقع در این مرحله، شکل و مسیر نهایی واحد مسکونی مشخص می‌شود. برای ساخت یک واحد مسکونی، فاکتورهای مهمی وجود دارد که از طرف شهرداری تعیین می‌شود و شما باید پلان واحد مسکونی خود را بر اساس همین فاکتورها طراحی کنید و سپس برای تایید به اداره شهرداری بفرستید. شهرداری نقشه ساختمان شما را بررسی می‌کند در صورتی که مغایرتی وجود نداشته باشد، برایتان پروانه ساخت صادر می‌شود؛ البته تصور نکنید که با دریافت پروانه ساخت دیگر همه چیز تمام شده است؛ چراکه در طی اجرای پروژه، ماموران شهرداری چندین بار به ساختمان سر می‌زنند و در صورت مشاهده تخلف شما را جریمه می‌کنند.
  • قدم بعدی در اجرای واحدهای مسکونی، پیدا کردن یک پیمانکار و عقد قرارداد با او است؛ البته درصورتی که پروژه اجرای واحد مسکونی خود را به یک شرکت معماری حرفه‌ای و باتجربه بسپارید، خیالتان از بابت همه چیز راحت خواهد بود و آن‌ها این کار و طراحی پلان را برای شما انجام می‌دهند.

گروه معماری هزاره با تکیه بر تیم فنی و متخصص خود، آماده اجرایی کردن پروژه‌های مسکونی شماست.

  • مرحله بعدی گودبرداری از زمین است. در این مرحله با توجه به تعداد طبقات و دیگر فاکتورهای مورد نیاز باید تا یک عمق مشخص از زمین گودبرداری کنید. دقت در محاسبات و اجرای درست این مرحله اهمیت بسیار بالایی دارد؛ چراکه گودبرداری غلط و غیراصولی در آینده برای تمام ساکنین آن ساختمان مسکونی و حتی ساختمان‌های اطراف آن نیز خطرناک است.
  • آرماتوربندی و اجرای بتن، مرحله بعدی در اجرای واحدهای مسکونی است. در این مرحله، یک لایه حدود ۱۰ تا ۱۵ سانتی متری از بتن روی سطح زمین ریخته می‌شود که این کار برای آماده‌سازی خاک جهت فونداسیون ساختمان انجام می‌شود. پس از بتن ریزی نوبت به آرماتوربندی می‌رسد. در آرماتوربندی، شبکه‌ای در زیربنای ساختمان با استفاده از میلگردهای جوش خورده انجام می‌شود که این بخش، فشار ناشی از زلزنه بر ساختمان مسکونی را تحمل می‌کند و انجام آن بسیار مهم و حیاتی است.
  • در ادامه اجرای واحدهای مسکونی به مرحله قالب‌بندی و بتن‌ریزی می‌رسیم. در این بخش قالب‌بندی با هدف به وجود آوردن بستری مناسب برای بتن‌ریزی انجام می‌گیرد. پس از قالب‌بندی، بتن‌ها را درون این قالب‌ها می‌ریزند تا شکل بگیرد. دلیل انجام این کار هم کمک به استحکام اسکلت ساختمان مسکونی است.
  • 2 4
  • اجرای اسکلت ساختمان، مرحله بعدی است که این کار نیز باید با دقت بسیار بالا و توسط افراد حرفه‌ای انجام شود. اسکلت ساختمان‌ها دارای دو نوع فلزی و سیمانی )بتنی) است که هر دوی آن‌ها استحکام خوبی دارند و تفاوت میان این دو در قیمتشان است. قیمت اسکلت‌های ساختمان مسکونی سیمانی به مراتب کمتر از اسکلت‌های فلزی است.
  • پس از اینکه کار اجرای اسکلت در ساختمان مسکونی به اتمام رسید، نوبت به اجرای سقف می‌رسد. در این مرحله، سقف واحد مسکونی به چند مربع تقسیم شده و سپس مجددا با استفاده از تیرچه‌های فلزی به بخش‌های کوچکتر تقسیم می‌شوند. برای پر کردن سقف معمولا از آجر استفاده می‌شود؛ اما امروزه به منظور عایق بودن در برابر صدا و همچنین خطرات موجود در هنگام بروز زلزله، به جای آجر از بلوک‌های پلی‌استایرن استفاده می‌کنند.
  • 3 3
  • پس از اینکه اجرای سقف به اتمام رسید، نوبت به مرحله دیوارچینی می‌رسد. امروزه برای اجرای دیوارهای واحدهای مسکونی، از نوعی دیوارهای پیش ساخته و عایق کاری شده استفاده می‌شود که این دیوارها در برابر صدا، گرما و سرما مقاوم‌اند و بسیار بهتر و به صرفه‌تر از آجرها هستند.
  • شمشه، مرحله بعدی در اجرای واحدهای مسکونی است. در این مرحله، به منظور صاف و تراز بودن دیوار، بالاترین و پایین‌ترین نقطه آن را با استفاده از گچ و ماله‌کشی به حد استاندارد می‌رسانند.
  • پس از اطمینان از استاندارد بودن دیوارها، نوبت به نهایی کردن و سفید کردن دیوارها می‌رسد. سفیدکاری دیوار با استفاده از گچ سفید و ماله‌کشی انجام می‌گیرد و در نهایت هم با استفاده از کشته‌کشی و صاف کردن گچ نیز به اتمام می‌رسد.
  • در این مرحله می‌توان با استفاده از گچ‌کاری، فضایی داخلی ساختمان مسکونی را زیباتر و شیک‌تر کرد که این کاملا به سلیقه و انتخاب مالک بستگی دارد.
  • پس از اتمام کار دیوارها به مرحله کف‌سازی و آب‌بندی می‌رسیم. در این مرحله کف واحد مسکونی با استفاده از سرامیک، موزاییک، پارکت و … پوشانده می‌شود و در نهایت نیز به منظور استحکام‌سازی، آب‌بندی انجام می‌گیرد.
  • حال نوبت به اجرای سقف داخلی واحد مسکونی می‌رسد. در این مرحله با توجه به نظر و سلیقه صاحب ملک، سقف میتواند به سبک کلاسیک به صورت گچ‌بری اجرا شود یا به سبک مدرن به امروزه نیز بسیار پرطرفدار است به صورت سقف‌های کاذب اجرایی شود.
  • بعد از اینکه کار با بخش‌های داخلی واحد مسکونی به اتمام رسید باید به سراغ نمای بیرونی آن برویم. در ابتدا باید دیوارهای بیرونی و پشت بام عایق کاری شوند و سپس نمای بیرونی ساختمان با توجه به پلانی اجرا شود که برای آن طراحی شده است..
  • در مرحله پایانی نیز پس از اتمام تمامی مراحل اجرای واحد مسکونی، باید داخل و خارج ساختمان با دقت تمیزکاری شده و به مالک تحویل داده شود.

اگر شما هم قصد دارید تاپروژه‌های مسکونی خود را به زیبایی هرچه تمام‌تر و با کیفیت و استحکام بی‌نظیر اجرا کنید، این کار را به گروه معماری کارمانی بسپارید و خیالتان از بابت همه چیز راحت باشد.

 

 

اصول و مراحل طراحی پلان

پلان یه نقشه ساختمان، درواقع یک تصویر فرضی است که در آن تمامی ابعاد یک واحد مسکونی یا هر ساختمان دیگر به طور دقیق مشخص می‌شود و شکل و مسیر آینده ساختمان با استفاده از آن به وجود می‌آید. در طراحی پلان ساختمان، باید اصول و قوانین خاصی رعایت شود تا در نهایت و در هنگام اجرای ساختمان، خطا یا مشکلی رخ ندهد. همچنین طراحی جزئیات یک ساختمان، به معمار و مهندسان کمک می‌کند تا بتوانند در ساخت و اجرا بهتر عمل کنند و نتیجه کامل‌تری به مشتری ارائه شود؛در نتیجه این امر، سبب افزایش رضایت‌مندی مشتری می‌شود. در ادامه این مقاله شما را با اصول و مراحل طراحی پلان آشنا می‌کنیم.

در ابتدا برای اینکه بتوانید یک پلان خوب کامل طراحی کنید، باید با نیازهای ساختمان به خوبی آشنا شوید؛ چراکه هر ساختمانی با توجه به شرایط و موقغیت مکانی، نیاز به پلانی خاص و ویژه خودش را دارد.

مراحل طراحی پلان ساختمان مسکونی

  • مشخص کردن محل سرویس پله و آسانسور : در این مرحله برای جانمایی پله‌ها و آسانسور باید به عواملی مانند عرض و شکل زمین، تعداد واحدهای هر طبقه، تعداد پارکینگ و… توجه داشته باشید و همچنین در مورد شکل سرویس پله نیز تصمیم‌گیری کنید. معمولاً در اکثر پلان‌های واحدهای مسکونی، پله‌ها و آسانسور در وسط پلان طراحی می‌شوند؛ اما با این حال باز هم شما به عنوان یک معمار حرفه‌ای باید تمام جوانب را بررسی کرده و سپس تصمیم‌گیری کنید.
  • تقسیم‌بندی فضاهای عمومی و خصوصی: در طراحی پلان ساختمان به کار اصولا لکه‌‌گذاری نیز می‌گویند که شامل جانمایی پله‌ها و آسانسور نیز می‌شود. این امربه دلیل اهمیت بسیار بالا، باید در همان ابتدای کار مشخص شود. فضاهای عمومی مانند آشپزخانه، پذیرایی و همین پله و آسانسور می‌شود و فضاهای خصوصی نیز شامل حمام، سرویس بهداشتی و اتاق خواب‌ها هستند.
  • مشخص کردن محل آشپزخانه و ورودی ساختمان: موقعیت آشپزخانه، یکی از مهم‌ترین جانمایی‌هایی است که باید انجام دهید که این کار تأثیر بسیار زیادی نیز در کیفیت طراحی پلان شما دارد. آشپزخانه باید در موقعیتی طراحی شود که دارای نور و تهویه مناسب باشد، ورودی آشپزخانه باید نزدیک به ورودی واحد مسکونی باشد، آشپزخانه همچنین باید دارای یک تراس با درسترسی راحت باشد. نکته بسیار مهم در طراحی بخش آشپرخانه این است که قسمت‌هایی مانند گاز یا سینک از تمام بخش‌های خانه قابل‌دیدن نباشد.
  • مشخص کردن محل اتاق خواب‌ها و حمام: این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در طراحی این بخش نهایت دقت را داشته باشید. حتما توجه کنید که یکی از اتاق خواب‌ها اندکی بزرگ‌تر از دیگری باشد، درب اتاق خواب‌ها از قسمت‌های مختلف خانه قابل رؤیت نباشد؛ در اتاق‌ها حتما داشتن فیلتر هوا را در نظر بگیرید و از وجود کمدهای مناسب در اتاق خواب و حمام در نزدیکی در ورودی غافل نشوید.
  • بخش پارکینگ و ستون‌گذاری پلان: ستون گذاری در ساختمان‌های مسکونی معمولا بسیار ساده و راحت است. در ابتدا شما باید تعداد و موقعیت قرارگیری ماشین‌ها در پارکینگ را مشخص کنید و سپس با توجه به آن، نسبت به ستون‌گذاری و طراحی پارکینگ در پلان اقدام نمایید.
  • انجام اصلاحات نهایی و ریزه‌کاری‌ها: زمانی که به این مرحله می‌رسید، تقریبا شکل نهایی پلان شما آماده است و تنها نیز دارید برخی از ریزه کاری‌های نهایی را به انجام برسانید تا طراحی پلان نهایی شود.
  • مبلمان کردن پلان: مرحله آخر در طراحی پلان، مبلمان کردن آن است. این کار سبب می‌شود تا مشکلات و ایرادات باقی مانده در طراحی خود را ببینید و بتوانید آن را رفع کنید. برای این کار حتما توجه داشته باشید که از بلوک‌های مبلمان استاندارد استفاده کنید، مقیاس و اندازه استاندارد بلوک‌ها را تغییر ندهید، شکل واقعی مبلمان بخش‌های مختلف را حفظ کنید و تراکم مبلمان را در یک حد مشخص نگه دارید.

 

طراحی واحدهای مسکونی

در طراحی واحدهای مسکونی بخش‌هایی وجود دارد که باید دقت بسیار زیادی به آن‌ها داشته باشید؛ چراکه این بخش‌ها جزء مهم‌ترین قسمت‌های یک ساختمان هستند و در زیبایی آن نیز تأثیر زیادی دارند. تعدادی از این قسمت‌ها شامل تراس، نشیمن خصوصی و آشپزخانه است. تراس باید مشرف به حیاط و در ارتباط با آشپزخانه باشد و همچنین بهتر است مساحت تراس نیز به گونه ای باشد که حداقل یک میز غذاخوری دونفره کوچک در آن جا شود که البته این مورد کاملا به مساحت و ابعاد خانه نیز بستگی دارد.

نشیمن خصوصی نیز بخش مهم دیگری است که در طراحی واحدهای مسکونی باید به آن توجه خاصی داشته باشید؛ چراکه این قسمت از خانه مکانی که اعضای خانواده دور هم جمع می‌شوند و قصد دارند اوقاتی خوش را در کنار هم بگذرانند؛ بنابراین سبک طراحی این قسمت اهمیت بالایی دارد. آشپزخانه نیز محلی است که معمولا مادران و خانم‌های خانه، اکثر وقت خود را در آن سپری می‌کنند؛ پس بیشترین اهمیت را برایشان دارد و نباید محیطی کوچک و دست و پاگیر یا دلگیر باشد.

 

 

پارامترای مؤثر در طراحی پروژه‌های مسکونی

  • نیازها و سلیقه مالک ساختمان
  • مساحت زمین
  • موقعیت جغرافیایی زمین
  • دسترسی‌های ساختمان
  • وضعیت و محدودیت‌های طراحی
  • قوانین و مقررات شهرداری منطقه مورد نظر
  • شکل ساختمان (منزل مسکونی آپارتمانی یا ویلایی)

 

محاسبه هزینه‌های طراحی پروژه‌های مسکونی

اگر قصد دارید تا یک واحد مسکونی برای خود بسازید، پیش از هر چیز باید تمامی هزینه‌های مورد نیاز آن را با توجه به بودجه خود بررسی کنید تا بعدا با مشکلی مواجه نشوید. با توجه به عدم داشتن ثبات قیمت‌ها در بازار کنونی، متاسفانه نمی‌توان یک قیمت ثابت برای طراحی و ساخت واحد مسکونی مشخص کرد؛ اما در ادامه ما سعی کردیم تا لیستی از تمام هزینه‌هایی که برای طراحی و ساخت یک واحد مسکونی نیاز دارید را برای شما تهیه کنیم.

  • هزینه خرید زمین
  • هزینه پروانه ساخت
  • هزینه طراحی پلان ساختمان
  • هزینه خرید مصالح ساختمانی
  • هزینه خرید اسکلت ساختمان
  • هزینه‌های مربوط به بیمه و مالیات ساختمان
  • هزینه دستمزد مهندسان و پیمانکاران
  • هزینه اخذ پایان‌کار

سوالات متداول

چرا طراحی پروژه‌های مسکونی اهمیت دارد؟

امروزه به دلیل مشغله‌های بالای کاری، محیط خانه باید به گونه ای باشد که افراد پس از گذراندن یک روز سخت بتوانند خستگی خود را از تن به در کنند و در محیطی متنوع، شاد و مدرن باشند. به همین دلیل نیز اهمیت طراحی واحدهای مسکونی بسیار بالاست.

 

چرا طراحی پلان معماری اهمیت دارد؟

پلان معماری در واقع شکل و آینده ساختمان را ترسیم می‌کند و به همین منظور نیز در طراحی آن باید نهایت دقت و ظرافت به کار برود تا در اجرای پروژه مشکل یا نقصی به وجود نیاید.

 

باید حتما طراحی  و اجرای ساختمان خود را به یک شرکت معماری بسپاریم؟

خیر اجباری برای این کار وجود ندارد و شما می‌توانید به صورت شخصی سازی یا برون سپاری این کار را انجام دهید اما شرکت‌های معماری و مهندسی، با توجه به دانش فنی و تجربه بالایی که در این زمینه دارند و همچنین بهره‌مندی از تخصص مدرن و بین‌المللی، می‌توانند ساختمان مسکونی شما را به بهترین شکل، با کیفیت بالا، استحکام زیاد و زیبایی فوق العاده طراحی و اجرا کنند.

 

طراحی و اجرای پروژه‌های مسکونی خود را به چه شرکتی بسپاریم؟

گروه معماری کارمانی ، با تجربه چندین ساله در زمینه طراحی، اجرا و بازسازی انواع پروژه‌های لوکس مسکونی و ویلایی، آماده خدمت‌رسانی به شما مشتریان عزیز از ۰ تا ۱۰۰ طراحی، اجرا و ساخت واحد مسکونی است.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید