پروژه های مسکونی

یکی از مسائل بسیار مهم برای بشر از بدو تولد، موضوع مسکن است. همان‌طور که می‌دانید، مسکن سرپناه و فضایی امن برای آسایش و رفاه بشر محسوب می‌شود. تأمین مسکن یکی از نیازهای اساسی زندگی و معیشت انسان است؛ بنابراین، مسکن به معنی مکان زندگی، باید جوابگوی تمامی نیازهای فیزیکی انسان باشد. از طرفی با توجه به رشد روزافزون جمعیت و مهاجرت به شهرها، جامعه کنونی با مشکل تأمین مسکن مواجه شده است. بر همین اساس، اقدام به طراحی و ساخت واحدها در پروژه های مسکونی کوچک می‌کند تا از این طریق، بخش مهمی از نیازهای جامعه را پاسخ گوید.

طراحی واحدهای کوچک مسکونی بدون توجه به نیاز و خواسته‌های ساکنان، موجب نارضایتی آن‌ها می‌شود. همچنین در این واحدها، فضاهای داخلی نیز بدون در نظر گرفتن اصول معماری داخلی شکل می‌گیرند؛ بر همین اساس، همکاری با شرکت‌های متخصص و باتجربه مثل کارمانی به منظور طراحی و تولید واحدهای مسکونی، به تمامی نیازهای ساکنان را برآورده خواهد کرد؛ پس با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله در رابطه با اهمیت طراحی واحدهای مسکونی، دلیل مراجعه به تیم طراح، مراحل اجرای واحدهای مسکونی، اصول و مراحل طراحی پلان،  پارامترهای مؤثر در طراحی و محاسبه هزینه‌های لازم، توضیحات لازم ارائه شده است.

 پروژه های مسکونی

اهمیت طراحی واحدهای مسکونی 

نوع طراحی واحدهای مسکونی و کیفیت فضای داخلی آن‌ها، ارتباط مستقیمی با احساس خشنودی و آرامش درونی ساکنان آن دارد. تنها با کمی دقت در نحوه ساخت منازل مسکونی، متوجه فاصله بسیار زیاد و عدم تطابق آن‌ها با استانداردهای اولیه طراحی خواهیم شد. 

با اینکه این نکات در نگاه اول جزئی و سطحی به نظر می‌رسند، همین مسائل ساده می‌تواند تأثیر بسزایی در کاهش کیفیت واحدهای مسکونی داشته باشد. پس بهتر است برای طراحی مسکن از شرکت‌های معتبری مثل کارمانی کمک گرفت تا ضمن رعایت الزامات و استانداردهای اولیه، طراحی واحد مسکونی مطابق با اصول و نیاز و خواسته‌های کارفرما انجام شود.

یکی دیگر از اهمیت‌های طراحی واحدهای مسکونی، ارائه یک نمای کلی با جزئیات کاملا در دسترس مشتری است. بدین‌ ترتیب، کارفرما می‌تواند هر یک از بخش‌های داخلی را از جمله تراس، بالکن، فضای آشپزخانه و غیره، به دلخواه خود تغییر دهد. در واقع، در طراحی ساختمان و آپارتمان امکان سفارشی‌سازی وجود دارد.

p2

چرا طراحی مسکونی را به تیم ما بسپارید؟

طبیعتا تمامی افراد جامعه تمایل به زندگی در یک ساختمان مسکونی شیک و بسیار زیبا را دارند. داشتن مکانی زیبا، جذاب و چشم‌نواز برای زندگی مستلزم یک طراحی عالی، جلوه زیبا و همچنین دکوراسیون داخلی مناسب است. تیم کارمانی در زمینه طراحی ساختمان و واحدهای مسکونی، نمای بیرونی، دکوراسیون داخلی و… تجربه فعالیت تخصصی بسیاری را دارا است. بعد از طراحی نیز کار ما تمام نمی‌شود و با ارائه خدمات مشاوره معماری، سرمایه گذاران و کارفرمایان را تا اتمام پروژه همراهی خواهیم کرد.

p3
p4

مراحل اجرای پروژه های مسکونی 

طراحی یک واحد مسکونی با توجه به مراحل مختلف اداری و اجرایی، می‌تواند بیشتر از یک سال نیز به طول انجامد. در طی این مدت، کارکنان و پیمانکاران متعددی بر روی پروژه کار می‌کنند و هزینه‌های مختلفی نیز برای خرید مصالح و دستمزد این افراد صرف می‌شود.

ساختمان و واحدهای مسکونی در ابتدای ساخت به زیبایی عکس‌ها و بروشورهای تبلیغاتی نیستند و مراحل مختلف و دشواری را پشت سر می‌گذارند تا به این نمای زیبای بیرونی و داخلی برسند. با اینکه سرمایه‌گذاران و کارفرمایان، فرآیند ساخت و ساز پروژه‌های مسکونی خود را به صاحبان فن مثل کارمانی می‌سپارند، باز هم بهتر است تا با کلیات مراحل اجرای طرح آشنا شوند و نظارت فعالی داشته باشند. مراحل اجرای واحدهای مسکونی به شرح زیر است:

فرآیند کار با نقشه‌کشی مهندسان متخصص شروع می‌شود. در ادامه، فرآیند گودبرداری آغاز می‌شود و بعد از اتمام آن، مرحله آرماتوربندی و بتن‌ریزی پیش می‌رود. با انجام این مراحل نوبت به قالب‌بندی و بتن و اسکلت‌بندی می‌رسد که باید با نهایت دقت و مهارت صورت پذیرد. تا به اینجا با اتمام مراحل ذکر شده، نوبت به طاق‌زنی یا همان اجرای سقف می‌رسد. در ادامه سایر مراحل اجرای واحدهای مسکونی عبارتند از:

  • دیوارچینی
  • ترازبندی دیوارها یا شمشه
  • گچ‌کاری
  • سفیدکاری نهایی
  • کف‌سازی و آب‌بندی
  • مستحکم‌کردن کف با ملات
  • کاشی‌کاری
  • اجرای سقف داخلی
  • عایق‌کاری و نمای بیرونی
  • تمیزکاری و تحویل کار به کارفرما

فرایند اجرای واحدهای مسکونی با کسب مجوز از شهرداری آغاز می‌شود و در پایان نیز با تأیید این سازمان در قالب پایان‌کار به اتمام می‌رسد. شرایط دریافت پایان‌کار نیز نیازمند رعایت‌کردن قوانین و تمامی چارچوب‌های موجود در پروانه ساخت است. در صورت عدم رعایت این مقرارت، کارفرما مشمول جریمه نقدی خواهد شد.

p5
p6 1
p7

اصول و مراحل طراحی پلان

قبل از پرداختن به اصول و مراحل طراحی پلان، بهتر است یک تعریف کلی در رابطه با پلان و نحوه کاربرد آن ارائه کنیم. پلان یک برش افقی به صورت فرضی از واحد مسکونی است که از زاویه بالا ترسیم می‌شود تا جزئیات فضای داخلی به صورت کلی در معرض نمایش قرار گیرد؛ البته پلان می‌تواند طرحی از یک ساختمان، طبقه، واحد مسکونی و یا حتی اتاق نیز باشد.

طراحی پلان برای تمامی پروژه‌های مسکونی به یک صورت نیست و رعایت اصول آن اهمیت زیادی دارد؛ برای مثال، طراحی پلان یک واحد مسکونی نسبت به یک ساختمان اداری متفاوت است و بر اساس اصول مختص به خود انجام می‌شود. از جمله اصول و مراحل طراحی پلان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشاوره برای طراحی پلان یک پروژه مسکونی بر اساس نیازها و خواسته‌های کارفرما
  • نقشه‌برداری از زمین و آنالیز جوازهای لازم، خیابان‌کشی‌ها و همجواری‌ها
  • آغاز طراحی بر مبنای ضوابط شهرداری
  • طراحی راه‌پله، آسانسور و راه‌های دسترسی
  • طراحی نمای بیرونی بر اساس سلیقه کارفرما
  • طراحی داخلی بنا با توجه به سبک انتخابی
  • طراحی تاسیسات داخلی از جمله گرمایشی، برقی، مکانیکی و…

بعد از انجام موارد مذکور است که مراحل و مشخصات طراحی شروع می‌شود و محاسبات لازم شکل می‌گیرد. با اتمام آن‌ها نیز نوبت به بررسی و تعیین نقشه‌های معماری می‌رسد و در نهایت، برنامه‌ریزی برای مراحل مختلف ساخت و دیگر مستندات انجام می‌شود. بدین ترتیب با اجرای دقیق و حرفه‌ای موارد ذکر شده، اصول و مراحل طراحی پلان به پایان خواهد رسید.

p8

طراحی واحد مسکونی

شرکت‌های انجام‌دهنده پروژه‌های ساختمانی مثل شرکت کارمانی، هنگام طراحی یک واحد مسکونی، هر یک از بخش‌های داخلی و بیرونی را با جزئیات کامل در اختیار کارفرما به منظور تایید آن قرار می‌دهند. از جمله مهم‌ترین مسائل در طراحی واحد مسکونی موارد زیر است:

تراس

p9

تراس یکی از اصلی‌ترین اجزای واحد مسکونی است که باید در طراحی آن توجه ویژه‌ای به کار گرفت. این بخش از آپارتمان باید به سمت حیاط و متصل به آشپزخانه باشد. همچنین این مکان نباید راهی مستقیم به پذیرایی و اتاق نشیمن داشته باشد؛ زیرا علاوه بر نمای نامناسب، دسترسی به آن نیز سخت‌تر خواهد شد.

مساحت تراس ارتباط مستقیمی با مساحت ساختمان دارد. در واقع، هرچه ساختمان مساحت بیشتری داشته باشد، تراس وسیع‌تر خواهد بود. بهتر است مساحت ترانس حداقل یک‌ونیم متر مربع، یعنی به اندازه یک میز غذاخوری دونفره باشد. همچنین طراحی تراس به سمت خیابان اصلی از نظر زیبایی، جلوه بهتری دارد. البته در این صورت، کارایی آن نیز کمتر خواهد بود. در هر حال، بهتر است طراحی تراس در ساختمان در یک راستا باشد تا جلوه نامتوازنی به خود نگیرد.

طراحی اتاق نشیمن

نشیمن، مکانی برای جمع‌شدن اعضای خانواده کنار یکدیگر است. این مکان با توجه به فضای صمیمی و دوست‌داشتنی، نیاز به یک طراحی منحصر‌به‌فرد نیز دارد؛ البته برای قراردادن این مکان در واحد مسکونی باید به مساحت کل ساختمان و دیگر فضاهای لازم برای آشپزخانه، اتاق خواب و… توجه کرد.

p10

تنظیم نور

یکی دیگر از نکات بسیار مهم در طراحی واحد مسکونی، تنظیمات نور در بخش‌های مختلف مثل آشپزخانه، اتاق خواب، پذیرایی و… است. به عنوان مثال، محیط‌هایی مثل آشپزخانه و پذیرایی به نور بیشتری نسبت به اتاق خواب نیاز دارند؛ بنابراین برای تنظیم نور ورودی، نباید تمامی پنجره‌ها را به یک اندازه در نظر گرفت. همین مسائل، نشان‌دهنده نیاز به استفاده از یک تیم معماری متخصص برای طراحی واحد مسکونی است. تیم طراحی کارمانی با استفاده از متخصصان و مهندسانی مجرب به طراحی واحدهای مسکونی می‌پردازد و خیال شما را از هر بابت در این زمینه راحت می‌کند.

پارامترهای مؤثر در طراحی ساختمان مسکونی 

برای طراحی یک ساختمان مسکونی باید قبل از هرکاری، نیازهای ساختمان مورد بررسی قرار گیرد. طراحی نقشه ساختمان‌ها با توجه به نیاز و شرایط حاکم بر آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. در واقع، نمی‌توان تنها از یک طرح و نقشه برای تمامی ساختمان‌ها استفاده کرد. همچنین در طراحی نقشه پروژه‌های ساختمانی، باید به مهم‌ترین پارامترهای مؤثر در آن توجه کرد.

امروزه طرح‌های بسیار متنوعی در فضای اینترنت وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای طراحی نقشه ساختمانی مورد نظر واحد مسکونی استفاده کرد. البته برای استفاده از این نقشه‌ها باید فرم و دیگر مشخصات آن‌ها را با پروژه مورد نظر مطابقت داد. با این وجود، باز هم در صورت نبود دانش کافی و تجربه لازم، احتمال خطا در طراحی نقشه بسیار زیاد خواهد بود؛ بنابراین بهترین راه برای طراحی ساختمان مسکونی، سپردن کار به شرکت‌های متخصص در این زمینه مثل کارمانی است. این شرکت‌ با دانش کافی و آشنایی با مهم‌ترین پارامترهای مؤثر در طراحی پروژه‌های مسکونی، بهترین نقشه‌ها را برای ملک شما تهیه می‌کند. پارامترهای مؤثر در طراحی ساختمان مسکونی عبارت‌اند از:

  • خواسته و نیازهای کارفرما
  • متراژ و اندازه زمین
  • نوع دسترسی و شکل ساختمان
  • محدودیت‌های موجود در طراحی
  • شرایط منطقه
  • قوانین شهرداری و شهرسازی
  • نوع بنای مورد استفاده از جمله خانه ویلایی یا آپارتمان
p11
p12

محاسبه هزینه های طراحی مسکونی 

طراحی ساختمان و واحدهای مسکونی بر اساس شیوه‌های اصولی، بازسازی و ساختمان‌سازی همانند دیگر تعرفه‌ها هزینه‌های متفاوتی دارد. برای محاسبه این هزینه‌ها باید نرخ خرید مصالح ساختمانی، دستمزدها و دیگر موارد را در نظر گرفت. از جمله این موارد می توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

  • متراژ زمین و ساختمان
  • تعداد طبقات و واحدها
  • میزان درصد خرابی در صورت تعمیرات
  • کیفیت مصالح و مواد مصرفی
  • میزان اختلاف قیمت در شهرهای مختلف
  • تعداد کارکنان و دستمزد آن‌ها
  • نوع خدمات                      
  • و…

برای محاسبه دقیق‌تر هزینه ساخت پروژه‌های ساختمانی باید مبلغی را برای طراحی نقشه و معماری سازه آن در نظر گرفت؛ البته هزینه این بخش نسبت به دیگر قسمت‌ها کمتر است؛ اما می‌تواند تأثیرات زیادی در هزینه‌های کلی و بهای تمام شده داشته باشد. برای مشاوره و نحوه محاسبه دقیق‌تر هزینه‌های لازم، صاحبان سرمایه و کارفرمایان می‌توانند از شرکت‌های شاخص ارائه‌دهنده‌ این خدمات از جمله کارمانی بهره ببرند. در این صورت، علاوه بر صرفه‌جویی و انجام کار با بهترین قیمت، طراحی اصولی نیز خواهند داشت.

سوالات متداول

هزینه‌های طراحی پروژه‌های مسکونی بر چه اساسی محاسبه می‌شود؟

محاسبه هزینه‌های طراحی پروژه‌های مسکونی به عوامل مختلفی از جمله متراژ زمین و ساختمان، تعداد طبقات یا واحدها، کیفیت مصالح و… بستگی دارد که توضیحات بیشتر در این زمینه در متن مقاله به طور کامل ارائه شده است.

چه پارامترهایی در طراحی ساختمان مسکونی مؤثر می‌باشند؟

پارامترهای مؤثر در طراحی ساختمان مسکونی شامل نیاز و خواسته کارفرما، ابعاد زمین، شرایط منطقه، مقررات شهرداری و… هستند که توضیحات بیشتر در این رابطه به طور کامل در مقاله ارائه شده است.

در ساخت واحدهای مسکونی چه مراحلی طی می‌شود؟

برای ساخت یک واحد مسکونی مراحل مختلفی از جمله نقشه‌کشی، گودبرداری، آرماتوربندی، بتن‌ریزی و… طی می‌شود که توضیحات بیشتر و ترتیب اجرای این مراحل به طور کامل در متن این مقاله ارائه شده است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید