دکوراسیون آشپزخانه چگونه باید باشد

فضای آشپزخانه برحسب سبک معماری منزل ممکن است، شکل های گوناگونی داشته باشد. بعضی از آشپزخانه ها به شکل  حرف انگلیسی ال هستند. برخی دیگر مانند دالان دراز و برخی دیگر فضایی بیضی شکل دارند. همچنین کوچک یا بزرگ بودن متراژ آشپزخانه یکی از عوامل تعیین کننده در طراحی دکوراسیون است. مدل کابیت و چیدمان وسایل اشپزخانه همگی براساس شکل فیزیکی اشپزخانه انجام می گیرند. در این مقاله به دکوراسیون آشپزخانه چگونه باید باشد، نیز می پردازیم.

طراحی دکوراسیون داخلی برای آشپزخانه های بزرگتر راحت تر انجام می شود و می توان ریزه کاری های بیشتری به کار برد. اما در آشپزخانه های کوچک هدف اصلی قرار دادن وسایل به صورتی که بهترین استفاده از فضا شود.

دکوراسیون آشپزخانه چگونه باید باشد

نقش نور در دکوراسیون آشپزخانه

مهمترین نکته در آشپزخانه تنظیم نور است. نورها به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند. منظور از نور طبیعی همان نور خورشید است که از طریق پنجره ها وارد آشپزخانه می شود. منظور از نور مصنوعی آن دسته هستند که از منابع نور که با برق کار می کنند هستند. اگر نور خورشید به اندازه کافی به آشپزخانه تابیده شود نیازی به نور مصنوعی در روز نیست. اما برای شب باید منابع نور به اندازه کافی وجود داشته باشد. به طور کلی نورهای مصنوعی باید به گونه ای تنظیم شوند که به بهترین نقاط بتابند.

از آنجا که درب کابینت ها از روبرو باز می شود. زاویه نور باید به گونه ای تنظیم شود که اشیای درون کابینت ها به خوبی قابل دیدن باشند.

نقش کیفیت هوا در دکوراسیون آشپزخانه

انرژی ما انسان ها از غذایی که می خوریم تامین می شود. در واقع غذای ما مهمترین نقش را در سلامتی ما ایفا می کند. غذای سالم باعث شادابی و تندرستی و غذای الوده باعث انواع بیماری ها خواهد شد. بنابراین در طراحی دکوراسیون حتما محلی را برای دستگاه تهویه یا نصب دستگاه ضد عفونی کننده هوا قرار دهید.

بعضی از افراد برای جابجایی هوا داخل آشپزخانه پنجره ها را باز می کنند. اما این کار به مراتب زیان بارتر است. زیرا هوای بیرون از منزل به خصوص در شهرهای بزرگ دارای انواع آلودگی شیمیایی است. که با ورود آنها به مواد غذایی می توانند به سلامت بدن آسیب برسانند. هودهای آشپزخانه معمولا بهترین راهکار در این زمینه هستند. که میتوانند علاوه بر تمیز نمودن هوا دود و چربی غذا ها را نیز به خود جذب کرده و از آلوده شدن سطوح آشپزخانه جلوگیری کنند.

 طراحی دکوراسیون اشپزخانه و دسترسی آسان

برخی افراد سعی می کنند به هرشکل ممکن تمام وسایل را درون آشپزخانه جای می دهند فارق از اینکه شیوه دسترسی به آن ها چگونه باشد. توجه داشته باشید که نحوه چیدمان وسایل آشپزخانه باید به گونه ای باشد که به راحتی مورد استفاده قرار گیرند. برای مثال یخچال یکی از وسایلی است که در روز بارها مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین بهتر است در مکانی جای داده شود که کمترین رفت و آمد صورت گیرد.

از حداکثر فضا در دکوراسیون آشپزخانه استفاده کنید

یکی از رموز مدیریت موثر فضای آشپزخانه استفاده از حداکثر فضاهای ممکن است. بدین منظور باید تا حد امکان از وسایلی که دارای حجم هندسی منتظم هستند استفاده کرد. زیرا در این گونه حجم های وسایل می توانند به درستی در کنار یکدیگر قرار بگیرند و تنها در چارچوب کاربری خود فضا اشتغال کنند.

برای مثال استفاده از مدل کابینت مکعبی شکل نمای بهتری در نسبت با مدل کابینت نا منتظم ایجاد می کند. همچنین در صورتی که فضای آشپزخانه باز باشد می توان علاوه بر کابینت ها با نصب قفسه هایی بر روی دیوار از فضای موجود به بهترین نحو استفاده کرد.

تاثیر رنگ ها در طراحی داخلی آشپزخانه

رنگ ها قدرت خارق العاده دارند شاید اگر بگوییم که تنها به وسیله ی استفاده درست از رنگ می توان یک اشپزخانه ایده ال طراحی کرد. رنگ های سبز و آبی بهترین رنگ هایی هستند که می توان دکوراسیون اشپزخانه را براساس آن ها طراحی کرد. اگر خواهان آشپزخانه ای پرانرژی هستید، بهتر است از رنگ های گرم مانند قرمز و نارنجی و زرد استفاده کنید. اما رنگ های سبز و ابی و بنفش رنگ هایی سرد به شمار می روند که احساس آرامش می دهد.

رنگ های اصلی آشپزخانه رنگ هایی هستند که به راحتی قابل تغییر نیستند. برای مثال رنگ کابینت ها و رنگ کاشی های بکار رفته در معماری جزو رنگ های ثابت محسوب می شوند. اما رنگ سرویس های غذاخوری و وسایل زینتی جزو رنگهای فرعی محسوب می شوند و قابل تغییر هستند. بنابراین در انتخاب وسایل و سرویس ها بهتر است. همیشه رنگ های اصلی را مد نظر قرار داده و با توجه به آن ها از طیف رنگ های متناسب استفاده کنید.

انواع طراحی آشپزخانه

باتوجه به سبک آشپزی شما و همچنین میزان زمانی که در آن وقت صرف می کنید. شما می توانید از ایده های زیر برای طراحی آشپزخانه خود کمک بگیرید.

آشپزخانه به سبک گالری

این سبک با اسم آشپزخانه موازی نیز در جهان شناخته می شود. این نوع طراحی بسیار کارآمد است. این سبک کاملا مناسب آشپزخانه های کوچک با استفاده زیاد است. در طراحی این آشپزخانه دیوار موازی با یکدیگر در روبروی یکدیگر قرار می گیرند. مسیر دسترسی از وسط آشپزخانه و میان این دو خط موازی است.

آشپزخانه به سبک گالری

تمامی وسایل آشپزخانه و کابینت ها در بدنه این دو دیوار موازی قرار می گیرند. طراحی در آشپزخانه به سبک گالری یا موازی بسیار آسان است و چینش فضایی مشخصی دارد.

آشپزخانه تک دیواری

اول از اسم این آشپزخانه بگوییم منظور از تک دیواری این است. که تمامی وسایل و تجهیزات آشپزخانه بر روی یک دیوار قرار می گیرند. این سبک از طراحی بیشتر برای خانه های کوچک مناسب است. فضای بسیار شیک و زیبایی در اختیار استفاده کنندگان قرار می دهد. به هرحال استفاده از این نوع طراحی با مزایای که دارد، معایبی هم به همراه دارد. نکته اول این است که مثلث کاردر  آشپزخانه تبدیل به کار خطی می شود و فرایند آشپزی کمی سخت می گردد. در بعضی از آشپزخانه های تک دیواری در وسط آن از اپن جزیره ای استفاده می شود.

آشپزخانه به شکل یو

این سبک به مدل نعل اسبی نیز معروف است ودر بیشتر طراحی ها از این سبک استفاده می شود. که در آن در سه جداره دیوار از کابینت و لوازم آشپزخانه استفاده شده است. اگر زمان زیادی را در آشپزخانه سپری می کنید و یا فضای زیادی در آشپزخانه دارید طراحی به سبک یو بهترین گزینه پیش روی شماست. در این طراحی مثلث کار در آشپزخانه به راحتی شکل می گیرد و کارایی در ان به شدت بالا می رود.

آشپزخانه به شکل یو

آشپزخانه به شکل ال

اگر فضای خانه و به طبع آن فضای آشپزخانه شما کوچک است. طرح ال شکل بسیار برای شما ایده ال است. در این حالت دو دیوار به حالت ال در کنار یکدیگر قرار دارند و کابینت و وسایل اشپزخانه برروی همین دو دیوار قرار می گیرند. حالت ال باعث می شود مثلث کار در فضای آشپزخانه تشکیل شود و سرعت عمل در آشپزخانه بیشتر شود. نوع طراحی در حالت به حدی کارآمد است. که اگر تعمیرکار به خانه شما بیاید به راحتی در همان فضا می تواند به تعمیرات بپردازد.

آشپزخانه جزیره ای

طراحی این نوع آشپزخانه در سال های اخیر بسیار رو به رشد بوده است. آشپزخانه جزیره ای امکان استفاده بیشتر از فضا و کابینت را به شما می دهد و کارایی جزیره این اشپزخانه بسیار متفاوت است. حتی می توان بر روی میز اپن جزیره ای سینک ظرفشویی را قرار داد. از جزیره همچنین می توان به عنوان میز ناهار خوری استفاده کرد.

آشپزخانه جزیره ای

 آشپزخانه جی شکل

این آشپزخانه نوعی از آشپزخانه جزیره ای محسوب می شود. که به یکدیگر چسبیده اند. از مزایای این اشپزخانه حضور مثلث کار فضای مناسب برای کابینت ها و استفاده از اپن به عنوان میز ناهار خوری و دسترسی مناسب به تمامی قسمت ها آشپزخانه است.

طراحی و دکوراسیون منزل خود را به شرکت طراحی و دکوراسیون داخلی کارمانی بسپارید.
با دوستان خود به اشتراک بگذارید