ترندهای طراحی داخلی سال ۲۰۲۳

ترندهای طراحی داخلی سال ۲۰۲۳ “خشم در جهان” و تمرکز جامعه پس از کووید را منعکس می‌کند.

ترجمه اختصاصی از کارمانی

ترندهای طراحی داخلی سال 2023

در سال ۲۰۲۳، دکوراسیون داخلی عجیب‌تر خواهد شد با رنگ‌های جسورانه‌تر، مواد قارچی و کاهش استفاده از چوب راش، طراحان به Dezeen گفته‌اند.
همانطور که سال جدید شروع می‌شود، Dezeen از ۱۲ طراح داخلی و معمار در مورد پیش‌بینی‌هایشان برای ترندهای طراحی داخلی که در سال ۲۰۲۳ حاکم خواهد شد، پرسیده است.

دکوراسیون‌های داخلی با تمرکز بر بیشینه گرایی و عجیب تر بودن!

طراحان داخلی بریتانیایی، جردن کلورو و راسل وایتهد از استودیو ۲LG معتقدند که طراحی داخلی امسال وحشتناک‌تر و عجیب‌تر خواهد بود.

“ما در یک دوره خشونت‌آمیز زندگی می‌کنیم”، این دو نفر به Dezeen گفته‌اند. “دنیا پر از خشم است و طراحی باید این پویایی را منعکس کند و از آن دوری نکند. دوره دکو برای چندین سال به طراحی مهم بوده و ما حالا به اکسپرشنیسم و کوبیسم به دنبال الهام قوی می‌گردیم.”

“عجیب بودن همیشه وجود داشته و ما همیشه برای آن در اینجا بوده‌ایم. به برادران هاس فکر کنید. اما حالا احساس می‌شود که ما در یک لحظه تاریخی وحشیانه‌ای هستیم که عجیب شدن به حالت معمول تبدیل می‌شود. نیکلاس دِوِلین و شارلوت کینگسنورث را نگاه کنید.”

“وقتی دنیا بیش از حد عجیب می‌شود تا فهمیده شود، طراحی‌های آن لحظه آن را منعکس می‌کند. بیایید همه ما عجیب شویم و شگفتی‌هایمان را بیان کنیم.”

ترندهای طراحی داخلی سال 2023
استودیو ۲LG معتقد است که ما در طراحی‌ها به موارد عجیب‌گونه‌تری خواهیم پیش رفت، مانند پروژهٔ برادران هاس. تصویر بالا از هتل لو دو گاره‌ها توسط لوک ادوارد هال است.

یکی از برجسته‌ترین ترندهای طراحی در این سال، نظر می‌رسد ماکزیمالیسم است. دنیا اخیراً از سبک‌های ساده و محدودتر که در دو سال گذشته مورد توجه بوده است، فاصله گرفته است.

سانچیت آروارا از استودیوی Renesa در نیو دهلی می‌گوید: “سال گذشته ما شاهد گرایش به سبک ماکزیمالیسم با تجربه الگوها و طرح‌های رنگی غنی بودیم.”

وی افزوده است: “این ترند در این سال با انرژی جدیدتری ادامه خواهد یافت. طراحی‌های جریان جدید و جسورانه‌ای خواهیم دید که شخصیت بیشتری به فضا می‌افزاید. در هر دو حوزه تجاری و مسکونی، مشتریان به دنبال الگوها و رنگ‌های سفارشی می‌گردند، به جای انتخاب محصولات استاندارد که ممکن است به هر فضایی بخورند، اما امکان برجسته شدن را از دست می‌دهند.”

رنگ‌ها و الگوهای جسورانه نقش مرکزی خواهند داشت

در حالی که در سال گذشته داخلی‌ها اغلب از پالت رنگی طبیعی و کم‌رنگ بهره بردند – همانطور که در منازل موجود در فهرست ۱۰ داخلی برتر سال ۲۰۲۲ مشاهده می‌شود – به نظر می‌رسد که سال ۲۰۲۳ با رنگ‌های غنی خواهد بود.

“فکر می‌کنم که دارم مشاهده می‌کنم که پس از چند سال از استفاده بیشتر از یک رویکرد محافظه‌کارانه نسبت به رنگ، استفاده‌ای تازه و جسورانه‌تر از رنگ‌ها داریم”، راؤل سانچز، بنیان‌گذار استودیو Raúl Sánchez Architects در بارسلو، به Dezeen گفت.

“ما از زمینهٔ ترکیبی رنگ‌های خنثی خارج می‌شویم و وارد رنگین‌کمان می‌شویم!” افزوده است طراح داخلی پالاوی دین از Roar.

“دیوارهای بی‌خطر بها، خاکستری و سفید در حال رفتن هستند و ما با رنگ‌های جریانی و تون‌های تیره برای افزودن عمق به فضا دست به آزمایش می‌زنیم”، او افزوده است.

“هنگام انتخاب رنگتان با احتیاط قدم بگذارید؛ این می‌تواند بر روی خلق و خوی شما تأثیر بگذارد و درک شما از اندازه فضایتان را تغییر دهد.”

ترندهای طراحی داخلی سال 2023
در طراحی آدی گودریچ برای فروشگاه Dreams در لس آنجلس، رنگ‌های مختلف با یکدیگر در تضاد قرار دارند.

طراح فضایی آدی گودریچ فکر می‌کند که استفاده از رنگ به ویژه در داخلی‌های آشپزخانه به طور ویژه مشهود خواهد بود.

“فکر می‌کنم مردم در نهایت دارند رنگ را به‌خوبی پذیرفته و انتخاب خواهند کرد که آشپزخانه‌های خود را با رنگ‌های گوناگون طراحی کنند”، او به Dezeen گفت.

به گفته طراح داخلی کلی هاپن، خنثی‌ها هنوز هم به قدرت خود ادامه خواهند داد، اما به طور افزایشی توسط الگوهای جسورانه تکمیل خواهند شد.

او به Dezeen گفت : “نحوه‌ای که از خانه‌هایمان استفاده می‌کنیم در چند سال گذشته تکامل یافته است، زیرا ما ارزش راحتی و گرمای فضاهای خود را درک می‌کنیم، به ویژه اینکه بسیاری از افراد هنوز به صورت جزئی به‌طور دورکاری یا کار ترکیبی کار می‌کنند”.

هاپن افزود: “این مسئله به انتخاب‌های رنگی ما ادامه خواهد داد، بنابراین برای اتاق‌های چند منظوره و در عین حال دلنشین، خنثی‌های آرامش‌بخش از جمله خاکسترهای دلپذیر تا بژ و توپ‌های کلاسیک، انتخاب شده خواهند شد”.

“با این وجود، الگوهای جریانی دوباره در حال ظهور هستند و احساس نامتقارن در اتاق‌ها به مراتب اهمیت پیدا خواهد کرد. کاغذ دیواری، که نیز دوباره به مد برگشته است، در تزئینات سال ۲۰۲۳ استفاده خواهد شد. به عنوان مثال، دیوارهای بافتی به عنوان پس‌زمینه‌ای برای آثار هنری یا مرزهای کاغذ دیواری نامتقارن به کار گرفته خواهند شد تا تضادی اضافه کنند.”

مواد غنی و لمسی برتری خواهند یافت

به گفته طراحان، مواد لمسی و غنی به ویژه در سال آینده بسیار محبوب خواهند بود.

دین گفت: “ما در حال حاضر، تشنه‌ی یک ‘پالت چند حسی’ هستیم”.

“بیماری کرونا از ما یکی از مهمترین حس‌های ‘انسانی’ ، یعنی لامسه، را گرفت. به عنوان پاسخ به این مسئله، من حس می‌کنم که استفاده از موادی که حس لمسی را به طرح داخلی می‌آورند و طراحی فضاهایی که احساسی را در کاربران ایجاد می‌کنند، روز به روز مهم‌تر خواهد شد.”

“در فضای پس از ویروس کرونا، بهبود روحی کاربر نسبت به همیشه بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد”، طراح داخلی تولا اوجوئولاپه تأیید کرد.

“مواد و تمامیت ساده که منجر به یک سطح اشرافی آرامش‌بخش می‌شوند، همچنان در منظر داخلی غالب خواهند بود. دیوارهای گچ‌لیمو، آجر، پشم طبیعی قابل مشاهده خواهند بود.”

در عین حال، اشتهای رو به جلو برای طراحی‌های جسورانه ممکن است منجر به عدم علاقه به برخی از مواد محبوب در حال حاضر شود.

ترندهای طراحی داخلی سال 2023
مواد ساده مانند گچ لیمو در طراحی‌ها محبوب خواهند بود. تصویر مربوط به یک افزایش به اندازهٔ لندن توسط معماران امیل او اوست

“فکر می‌کنم دورهٔ تخته‌چوب بتولا به پایان می‌رسد”، گودریچ گفت. “معتقدم که چوب‌های غنی مانند گردو، گیلاس و بلوط قرمز در آینده در داخلی‌ها بیشتر دیده خواهند شد.”

“مرمرهای جسور و رنگارنگ به ترازوی خنثی‌ها به ویژه مد روز خواهند بود”، هاپن پیش‌بینی کرد. “مردم در سال ۲۰۲۳ بیشتر در منزل غذا خورده و به همین دلیل تاپ‌های میز (به خصوص مرمر) و فضاهای غذاخوری دوباره محبوب خواهند شد – کامل برای افرادی که علاقه به مهمان‌نوازی دارند.”

استودیوها نیز در این سال به همکاری با مواد جدید علاقه‌مند هستند تا به طراحی‌های بیشتری با اصول پایدار برسند.

“جنس‌شناسی ما به عنوان یک استودیو تحت تأثیر قرار می‌گیرد”، ۲LG گفت. “قارچ‌ها به اهمیت بیشتری خواهند رسید. برندهایی مانند مایلو آنلدر در حال ایجاد جدل و هیجان در مورد امکاناتی که قارچ‌ها به عنوان یک جایگزین اخلاقی و پایدار برای پوست حیوانات ارائه می‌دهند، هستند.”

ترندهای طراحی داخلی سال 2023
طراحان فکر می‌کنند که برندهای داخلی نیز همچون خانه‌های مد از چرم قارچی مانند مارک‌هایی مانند Mylo استفاده خواهند کرد.

طراح داخلی کلی ویرستلر هم با این موضوع موافقت کرد و گفت: “پایداری همچنان در صدر تمامی مباحث و نوآوری‌های طراحی خواهد بود. من به طور ویژه به رشد چرم قارچی علاقه داشتم.”

او افزود: “این نوآوری در پارچه قبلاً برای صنعت مد انقلابی بوده است و یک جایگزین پایدار ارائه داده است.” “من انتظار دارم که مشاهده حضور آن در داخلی‌ها و طراحی‌ها ادامه یابد.”

پایداری به “ضرورت” تبدیل می‌شود

طراحان همچنین بیشتر از همیشه بر پایداری تمرکز دارند و از سبب‌شویی سبز محتاط‌تر هستند.

“پایداری یک موضوع در حال تکامل در فضای داخلی است؛ این در سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد یافت”، اوجوئولاپه پیش‌بینی کرد.

“طراحان به دنبال راه‌هایی برای اطمینان از آن هستند که این مسئله از زمان آغاز یک پروژه داخلی در چرخهٔ زندگی آن در نظر گرفته و تطبیق داده شود.”

“آموزشهای قصدی و عمدی همچنان اطمینان حاصل خواهد کرد که انتخاب مواد منابع‌بخش، افزایش دوباره و بازیافت مبلمان و کاهش هوشمندانه پلاستیک و زباله‌ها ادامه یابد”، او افزود.

ترندهای طراحی داخلی سال 2023
تولا اوجوئولاپه، که در طراحی داخلی مرکز آفریقا شرکت کرد، می‌گوید: “پایداری یک موضوع در حال تکامل است”.

“همانطور که با مسائل روز به مصرف انرژی و گرمایش جهانی روبه‌رو می‌شویم، پروژه‌های طراحی داخلی در جوانب مختلف به شدت تحت تأثیر قرار خواهند گرفت”، پیش‌بینی کرد طراح ژاپنی کیجی آشیزاوا.

“معتقدم که پروژه‌هایی که اصول پایداری را پیگیری می‌کنند، به یک ضرورت تبدیل می‌شوند و دیگر نمی‌توان آن را به عنوان یک مفهوم تثالی گفت”، او افزود.

دین گفت: “می‌توان گفت که ما همه به سبب شویی سبز حساس شده‌ایم”.

“طراحان و مشتریان هر دو بهتر آموزش دیده‌اند که تأثیر کارشان بر محیط زیست چگونه خواهد بود و از اهداف گواهینامه‌دهی با خواندن کادرها دوری می‌کنند. به جای اینکه تمرکز بر روی اهداف گواهینامه‌دهی باشد، تمرکز بر راهبردهای بلندمدت است – دفع پسماندها، سیستم‌های مهندسی و تجهیزات مکانیکی و برقی کارآمد و روش‌های بهتر ساخت و ساز.”

اهمیت ارتباط انسانی پس از ویروس کرونا

اهمیت همکاری به عنوان یک جامعه همچنان توسط بسیاری از طراحانی که به آنها Dezeen مصاحبه کرد، مورد تأکید قرار گرفت.

“به دلیل شیوع ویروس کرونا، ما همه به طور بیشتر یا کمتر جدا شده‌ایم – بنابراین آنچه مشاهده می‌شود، یک هوس برای ارتباط و تعامل واقعی با دنیای اطراف ماست”، گفته است شریک نورم آرکیتکتس، فردریک ورنر.

“این ایده را به زمینهٔ طراحی داخلی ترجمه کنید – و مشاهده می‌کنیم که ما به عنوان انسان‌ها در تلاش مداوم برای رضایت بخشی به علت بهبود جستجوی لمسی، حساسیت و استفاده از مواد طبیعی هستیم.”

دانیل براستمن، طراح مستقر در استرالیا، با این موضوع موافقت کرد و گفت: “به نظر می‌رسد یک روند طراحی بیشتر اسکالپتورال و آلی در داخلی‌ها در حال رشد است. بازگشت به منحنی‌های نرم و استفاده از مواد آلی بیشتر دیده می‌شود. ما همه توسط ویروس کووید لرزیده‌ایم و فکر می‌کنم مردم به نیاز به نرمی هستند.”

ترندهای طراحی داخلی سال 2023
بعد از ویروس کرونا، طراحی آلی و همکارانه در حال رشد است. تصویر مربوط به پناهگاه جنگلی توسط نورم آرکیتکتس است.

این تم از جامعه نیز در تولید پروژه‌های طراحی تاثیر خواهد گذاشت، به نقل از آشیزاوا.

“با تجربه از ویروس کووید-۱۹، من معتقدم که فرصت‌های بیشتری برای تأمل در مورد جامعه وجود خواهد داشت – همراه با هزینه واردات و لجستیک که منجر به پیشروی کندی آهسته‌تر در پروژه‌ها می‌شود”، او گفت.

“این باعث توسعه پروژه‌های مبتنی بر جامعه می‌شود که بر ارزش‌های فرهنگی تولید محلی برای مصرف محلی تمرکز دارند.”

به همین ترتیب، الکس موک از استودیو طراحی داخلی لاین‌هاوس معتقد است که سختی سال گذشته نیاز به همکاری را افزایش می‌دهد.

“سال ۲۰۲۲ سالی دشوار برای بسیاری از کشورها و فرهنگ‌ها بود، بنابراین ما به سال ۲۰۲۳ با تمرکز بر روی اتصال انسانی، اصالت و تعامل اجتماعی نگاه می‌کنیم”، او به Dezeen گفت.

“ما دیده‌ایم که ملاحظهٔ بیشتری به استفاده و هدف از فضاها فراتر از شکل و شمایل و به جای آن فعال‌سازی اجتماع‌ها را داریم. امیدواریم که پروژه‌های بیشتری را ببینیم که ساختمان‌های موجود را زنده کنند یا به صنایع دستی محلی وصل شوند.”

کاجسا کارلسون | ۵ ژانویه ۲۰۲۳

منبع:

Dazeen

با دوستان خود به اشتراک بگذارید