محوطه سازی ویلا به صورت شیک و مدرن در سال ۲۰۲۲ ⭐

خانه‌ ویلایی شما در هر که باشد. مکانی است برای اوقات فراغت، زندگی دور از شلوغی و انواع دردسر شهرهای بزرگ. گاهی یک محوطه‌ سازی مناسب برای ویلا، می‌تواند فضای ویلای مسکونی شما را از این رو به آن رو انجام دهد. در طراحی داخلی، عناصر به کار رفته و مطالعه بر روی استایل داخلی منزل.  بدون یک محوطه‎‌ سازی صحیح فضای سبز، ناقص خواهد بود. اگر قصد انجام محوطه‌سازی را داریم، نکات اولیه و اصولی را بدانیم تا بتوانیم بهترین محوطه داشته باشیم. در این مطلب  ایده ها و اصول اولیه محوطه‏ سازی ویلا، طراحی فضای سبز و طراحی ویلا را بررسی می کنیم.

محوطه سازی ویلا

محوطه سازی در چه فضاهایی امکان‌پذیر است و کاربرد دارد؟

محوطه‌سازی، در واقع به چیدمان خاصی گفته می‌شود که باعث شده فضای ویلا، شما بهترین ظاهر ممکن را داشته باشد. در سال‌های اخیر با پیشرفت متریال‌ها و در دسترس قرار گرفتن ابزار طراحی دیجیتال، محوطه‌سازی ویلا هم تا حدود زیادی جلو رفته. تا جایی که این روزها می‌توانید به صورت سه بعدی قبل از اجرای آن، طرح را ببینید. محوطه‌سازی می‌تواند در باغ، خانه و باغ‌ویلا انجام شود.

بیشتر جمعیت شهرنشین امروز در آپارتمان‌ها زندگی می‌کنند. آپارتمان فضای سبز و باز کمتری نسبت به خانه قدیمی دارد. محوطه‌ سازی یک مهمی تا جایی که می‌تواند روی قیمت خانه هم تاثیر بگذارد. محوطه‌سازی نه تنها در شهرهای بزرگ، بلکه در مناطق توریستی هم مهم است.

برای داشتن محوطه‌ سازی بهتر، چه نکاتی را در نظر بگیریم؟

برای طراحی محوطه سازی ویلا ابتدا باید فرق بین سبک‌های محوطه‌سازی شرقی و غربی اطلاعات داشته باشیم. تاریخچه محوطه‌سازی خیلی طولانی، اما بسیار ساده است. به طور کلی محوطه‌سازی دو سبک جداگانه داشته: مدل رسمی اروپا و آسیای غربی و مدل فرمال و طبیعت‌گرای آسیای شرقی. باغ‌ها غربی خطوط مستقیم و صاف، فضاهای مثلثی و هندسی دارند. اما باغ‌های شرقی خطوطی مورب، فضای گرد شکل دارند. از آب و سنگ استفاده می‎‌کنند.

همچنین قبل از اجرا، باید حرفه‌ای خطوط و مرزهای محوطه ویلا را مشخص کرد. وقتی مرزها را مشخص کنید، هنگام اجرا چشم‌ها تمرکز خواهند داشت. این طوری خودتان هم می‌دانید که نقطه قوت محوطه‌تان کجاست: استخر، تراس یا باغچه‌های حاشیه فضا. گل و گیاه و فضا را انتخاب کرده.

برای داشتن محوطه‌ سازی بهتر، چه نکاتی را در نظر بگیریم؟

المان‌های مورد استفاده در محوطه سازی ویلا

به طور کلی محوطه سازی ویلا، یک سری عناصر خاص دارد که یک محوطه‌ سازی خوب، کاربرد صحیح و بهینه آن‌ها شامل می شود. این عناصر را بررسی می کنیم:

  • فضای سبز: مهم است بدانیم در محیطی باید چگونه محوطه‌ سازی کنیم. از گیاهان منطقه اطلاعات داشته باشیم. با توجه به اقلیم خاص آن جا، محوطه را طراحی کنیم.
  • مبلمان فضای باز: مبلمان فضای باز به هر وسیله‌ مبلمانی گفته می‌شود که در فضای بیرونی و برای استفاده در محوطه باغ به کار می‎ رود. وسایلی مثل نیمکت، تراس، باربیکیو، تاب و حتی آلاچیق مبلمان فضای باز هستند.
  • نور: نورپردازی محوطه، می‌تواند ویلای شما را تغییر دهد. یک ویلای عادی، با نورپردازی عالی، وسیع و دلبازتر می‌شود. نورپردازی در استخر، تراس‌ها  مجموعه و با استفاده از چراغ، فانوس، حتی شمع انجام می‌شود.

المان‌های مورد استفاده در محوطه سازی ویلا 

نکات مهم در محوطه سازی ویلا

تعیین نقاط نشانه و مبدا

نقاط نشانه و مبدا طرح توسط مهندس ناظر و کارفرما به پیمانکار پروژه تحویل داده. پیمانکار باید دقت را در حفظ این نقاط به کار گیرد.

تخریب

ساختمان های فرسوده ای که در محل پروژه هستند و تخریب آن ها ضروری است. باید توسط مهندسین صورت جلسه شود. اگر این ساختمان ها جزء آثار باستانی هستند قبل از تخریب آن ها باید با موافقت از میراث فرهنگی اقدام نمود. صورت جلسه شده و با تایید دستگاه نظارت عملیات تخریب اجرا نمود.

پاک کردن سطوح از گیاهان و درختان

در طراحی محوطه باید تمام سطوح از درختان و گیاهان پاک شود. قطع درختان نباید به سازه های مجاور آسیبی وارد کند.

پر کردن چاه ها

اگر در محل اجرای پروژه پیمانکاران با چاه قنات های خشک برخورد کند. باید نسبت به پر کردن آن اقدام نمایند.

اگر عمق این قنات ها ۱۰ متر باشد باید از مصالحی مانند سنگ، خاک و شفته برای پر کردن آن ها استفاده کرد.

جلوگیری از نفوذ آب به محوطه

برای جلوگیری از نفوذ آب به محوطه پروژه، عملیاتی نظیر لوله کشی، سنگ چینی و ساخت تاسیسات ویژه برای کنترل آب های زائد باید طبق دستور دستگاه نظارت انجام گیرد.

تامین آب کشاورزی و شهری

سیستم حفاظت کارگاه باید طوری باشد که در طول پروژه مشکلی در تامین آب برای زمین های کشاورزی پیش نیاید.

مسطح کردن محوطه

منظور از مسطح کردن، رفع پستی و بلندی های سطح برای رسیدن به تراز مناسب است.

زهکشی محوطه

زهکشی محوطه باید طبق دستور دستگاه نظارت انجام گیرد.  از زهکشی کنترل سطح آب زیرزمینی تا تراز مشخص، خارج کردن آب های ناشی از بارندگی است.

زهکشی زیرزمینی

زهکشی زیرزمینی برای کنترل و ثابت نمودن سطح آب زیرزمینی در تراز مشخص انجام می گیرد. این تراز بر اساس پی سازه ها، پی زیرزمین ها و سطوح زیر ساختمان مشخص می شود. از ایجاد مشکلاتی مانند نم کشیدن ساختمان و نفوذ آب جلوگیری می کند.

کف سازی محوطه

یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین نکاتی که در طراحی باید به آن دقت نمود، کف سازی می باشد. انتخاب مصالح مناسب از لحاظ راحتی در هنگام راه رفتن بر روی آن، از نکات مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

نورپردازی محوطه

نورپردازی از نکات مهمی است که نه تنها در محوطه سازی نیز باید به آن دقت داشت. استفاده صحیح نورپردازی می تواند در ایجاد فضایی مناسب کمک کند.

ایده های محوطه سازی ویلا

طراحی تراس

افراد زیادی هستند که از وجود تراس در خانه خود بهره می گیرند. می توانید از آن جهت استفاده نمایید. استفاده از مبلمان و صندلی های مناسب در کنار استفاده از گیاهان می تواند نمای زیبایی در تراس خانه به وجود آورد.

این امکان دارد که در طراحی تراس از انواع سبک های طراحی استفاده کنید.

استفاده از رنگ سفید در طراحی فضای باز

اگر میخواهید  از سبک مینیمال در طراحی فضای بیرونی استفاده کنید. استفاده از رنگ سفید گزینه ای مناسب است. آن چه که باید به آن توجه داشته باشید، استفاده از المان های اساسی می باشد.

در کنار استفاده از رنگ سفید و جلوگیری از ایجاد یکنواختی در طراحی استفاده از گیاهان و المان های سبز رنگ را فراموش نکنید.

ساخت استخر در باغ

وجود یک استخر در  باغ می تواند تاثیر بسزایی در زیبایی فضای مورد نظر داشته باشد. اگر در فضای باغ استخر وجود داشته باشید. می توانیدبا استفاده از  صندلی مناسب در این قسمت فضایی بسیار زیبا برای هم نشینی فراهم کنید.

الگو ها

استفاده از الگوها در محوطه سازی طراحی باغ و حیاط خلوت می تواند گزینه خوبی باشد. می توان از الگوی راه راه و رنگ های خنثی در طراحی فضا استفاده نمود.

استفاده از رنگ قرمز

استفاده از رنگ های غالب در طراحی فضای می تواند نتیجه خوبی  داشته باشد. از رنگ ها که می توانید در طراحی باغ مورد استفاده قرار می گیرد، رنگ قرمز است.

طراحی فضای غذاخوری در محوطه بیرونی

ایجاد فضایی برای صرف غذا در فضای باز می توانید استفاده کنید.  استفاده از میز و نیمکت چوبی می تواند زیبایی ایجاد کند.

استفاده از طراحی ساده

زیبایی در سادگی می باشد. استفاده از یک طراحی ساده می تواند نتیجه خوبی داشته باشد. استفاده از مبلمان و صندلی ساده زیبا و  استفاده از گیاهان زینتی می تواند نمای ساده زیبایی داشته باشد.

استفاده از نورپردازی مناسب

استفاده از وسایل روشنایی مناسب برای اجرای نورپردازی یکی از نکات مهم می باشد. ا

استفاده از آبنما

آبنما نیز از جمله آیتم های پرطرفدار در محوطه سازی می باشد. از این المان هم در باغ ها و هم در محوطه سازی پارک ها استفاده طراحی می شود.

ریزش آب جلوه خاصی به محوطه میدهد.

آبنماهای موزیکال نیز هستند که همراه با ریزش آب، موزیک نیز پخش می شود. حس و حالی را به محیط می دهد.

ایده های محوطه سازی ویلا

انواع سبک در محوطه سازی

  • محوطه سازی به سبک انگلیسی

در سبک انگلیسی تمرکز بر روی ایجاد هارمونی در محوطه سازی دارد.

در محوطه سازی به سبک انگلیسی از انواع بوته ها و گیاهان بهره می گیرند،

  • محوطه سازی به سبک فرانسوی

طراحی محوطه فرانسوی از رنسانس ایتالیا الهام گرفته است و در آن ها هندسه و تقارن اهمیت دارد.

ایجاد هارمونی در این سبک بسیار اهمیتدارد. هر کدام از درختان و گیاهان در جای مشخص قرار می گیرند.

  • محوطه سازی به سبک شرقی

سبک شرقی در واقع از فرهنگ اصیل ژاپن بهره گرفته. به همین دلیل نظم و هارمونی در این سبک محوطه سازی اهمیت دارد.

سبک محوطه سازی شرقی را می توان تا حدودی با سبک های انگلیسی و فرانسوی دانست. در محوطه سازی به این سبک از فواره، حوضچه، پل، انواع مجسمه و گیاهان استفاده می شود.

  • محوطه سازی به سبک مدرن

امروزه محوطه سازی ها به سبک مدرن انجام می شود. در سبک مدرن  از ساده گرایی و سبک مینیمالیسم، خطوط مستقیم و الگوهایی از اشکال مختلف  استفاده می شود.

در محوطه سازی های مدرن بیشتر از کفپوش و سطوح سخت استفاده می شود. بتن و چوب ها از مصالح رایج در این سبک می باشند. همچنین از رنگ های خنثی مانند خاکستری، مشکی و سفید در محوطه سازی مدرن استفاده می شود.

طراحی محوطه ویلا و باغ خود را به شرکت طراحی و دکوراسیون داخلی کارمانی بسپارید.
با دوستان خود به اشتراک بگذارید