تاثیر رنگ بر معماری و دکوراسیون محیط کار

رنگ مناسب برای محیط کار و تاثیر رنگ بر معماری و دکوراسیون محیط کار

تاثیر رنگ بر معماری

رنگ آمیزی محیط کار

یکی از مهم ترین مسائل در طراحی داخلی دفتر کار انتخاب رنگ می باشد که در این بخش به بررسی بهترین انتخاب مناسب رنگ برای دفترکار می پردازیم.

همانطور که می دانید انتخاب رنگ مناسب تأثیر مستقیمی بر روحیه کارمندان، نحوه عملکرد آن ها و در نهایت بالا رفتن سطح بهره وری و بازدهی در محیط کار دارد. این درحالیست که اگر این مهم به نحو صحیحی صورت نپذیرد، قطعا نتیجه معکوسی خواهد داشت.

بنابراین در ابتدا باید اطلاعاتی راجع به ویژگی رنگ ها و تأثیرات آن بر بر فضا و راندمان کارمندان در محیط کار بدست آورد تا در پی آن بهترین انتخاب رنگ را برای محیط کاری خود داشته باشید.

اثرات روانی رنگ ها در محیط کار

رنگ ها به طور مستقیم بر روحیه و روان افراد تأثیر گذار می باشند. به نحوی که یک رنگ می تواند باعث ایجاد فضایی روشن، دلچسب و سرشار از انرژی برای کارمندان ایجاد نماید و همچنین سبب ترقیب آن ها به فعالیت بیشتر شود و یا بالعکس می تواند فضا را به محیطی کسل کننده و یکنواخت تبدیل کند که باعث بروز اثرات منفی بر روی روحیه کارمندان خواهد شد و در منتهی به کاهش بازدهی و راندمان کار آن ها می شود.

انتخاب رنگ برای دفتر کار باید به گونه ای انجام پذیرد که در تعامل با دیگر جزئیات مانند، رنگ مبلمان، نوع متریال و اکسسوری های انتخابی، سبک طراحی، نورپردازی و بالاخص نوع فعالیت در آن محیط نیز در نظر گرفته شود.

خصوصیات رنگ ها و تاثیر رنگ بر معماری

زرد: این رنگ معرف عواطف بوده و نشانه ای از خلاقیت، دوستی و اعتماد به نفس می باشد. اگر تمایل دارید محیطی خلاقانه داشته باشید، رنگ زرد کمک شایانی خواهد نمود.

karmani 2 3

آبی: این رنگ نشان دهنده اعتماد بوده و نماد روشنفکری می باشد، به همین دلیل این رنگ جزو دسته رنگ هایی است که عموما در فضای کار استفاده می شود، چرا که این توانایی را دارد تا تأثیر مثبتی بر عملکرد کارمندان داشته باشد.

همچنین رنگ آبی با شرکت هایی که دارای پلان باز و فضاهایی که بیش تر نیاز به تمرکز و فشار روانی دارند، در تعامل بیشتری می باشد.

تاثیر رنگ بر معماری

قرمز: قرمز نشانه جسارت، شجاعت و قدرت و هیجان بوده و رنگی مادی و فیزیکی می باشد که می تواند باعث بالا رفتن راندمان کار شود. اما باید به این نکته توجه داشت که به هیچ عنوان نباید  از این رنگ در سطوح وسیع به کار گرفته شود.

سبز: این رنگ نمادی از طبیعت و هماهنگی است و یک رنگ مادی و فیزیکی می باشد. این رنگ مناسب فضاهایی است که افراد برای مدت زمان طولانی در آن محیط حضور دارند. این رنگ حسی از آرامش را در محیط کار به ارمغان خواهد داشت.

خاکستری:  خاکستری رنگی خنثی بوده از این رو در دکوراسیون فضاهای اداری مدرن به کار گرفته می شود و در تعامل با رنگ های دیگر فضای متعادلی را ایجاد می نماید. اگر این رنگ در جای نا مناسبی استفاده شود باعث کاهش سطح اعتماد به نفس شده و به مرور زمان سبب بروز افسردگی خواهد شد. پس باید از این رنگ محطاطانه استفاده کرد.

karmanii

با دوستان خود به اشتراک بگذارید