ویلاسازی | بهترین نکته‌ها برای ساخت ویلا و محوطه سازی

در خلال زندگی شهری امروز و هیاهوی جوامع مدرن، ساخت ویلا به یکی از اهداف و برنامه‌های بلندمدت بسیاری از خانواده‌ها تبدیل شده است؛ هدفی که درباور برخی از آنان، شاید اندکی رویاپردازانه به نظر برسد. طبیعت بی‌نظیر، زمین‌های بکر، بایر و غیرکاربردی برای کشاورزی و همچنین آب ‌و‌هوای متنوع و اقلیم چهارفصل کشور ایران، بستری مناسب برای ویلاسازی فراهم کرده است که این رویا را محقق می‌کند؛ مسکنی که در کنار آرامش و راحتی، فرصت استفاده از فضای سبز، استخر، تفریحات ورزشی و مناظر بی‌نظیر را برای ساکنان خود به ارمغان می‌آورد. در این مقاله با «گروه معماری و دکوراسیون داخلی کارمانی» همراه شوید تا درباره شرایط و شیوه‌های ساخت‌وساز ویلا، نکات و مراحل مربوط به طراحی ویلا و همچنین روش‌های ساخت به‌صرفه و ارزان ویلا، اطلاعات لازم را به شما ارائه دهیم.

آنچه باید درباره ویلاسازی بدانید:

چرا ساخت ویلای خود را به کارمانی بسپاریم؟

گروه معماری و دکوراسیون داخلی کارمانی یکی از مجموعه‌های باسابقه ایران در این حوزه است که ضمن همکاری با مهندسان و متخصصان معماری حرفه‌ای، سوابق چشمگیری را از خود به‌جای گذاشته است. طراحی ویلا در مشهد، یکی از خدمات تخصصی گروه معماری و دکوراسیون داخلی کارمانی است که این شرکت با بهره‌گیری از دانش و تجربه کافی، استفاده از نیروی انسانی متخصص و همچنین فراهم کردن مصالح و ماشین‌آلات باکیفیت، به بهترین شکل ممکن همراه کارفرمایان و مشتریان عزیز خواهد بود.

 

نقشه ساخت ویلا

نقشه، مهم‌ترین بخش و اساس هر پروژه عمرانی است؛‌ به این معنی که پیش‌برد فرایند ساخت‌و‌ساز بدون نقشه امکان‌پذیر نخواهد بود. پس از پایان جنگ ‌جهانی دوم و آغاز دوران رونق ساخت‌و‌ساز در کشورهای توسعه‌یافته، نقشه ساختمان تمامی خانه‌ها همچون قالب‌های شیرینی، به‌صورت یکسان در نظر گرفته می‌شد. پس از پایان اولین مرحله از این پروژه عظیم ساخت‌وساز در اروپا، مردم با خیل غظیمی از خانه‌ها مواجه شده بودند که اساس و ظاهری مشابه داشتند و اندک تفاوت آن‌ها در تزیینات و جزییات نما بود. این موضوع به ایجاد فضایی سرد و کسل‌کننده در شهرها انجامید که هویت شهرسازی را تضعیف می‌کرد؛ اما امروزه، تنوع در نقشه‌های عمرانی و پروژه‌های متفاوت ساختمانی، سطح توقع شهروندان را از سازه‌های مسکونی بالا برده است و آنان سخت‌گیری و تعمق بیشتری در انتخاب محل و ظاهر سکونت خود به خرج می‌دهند.

ویلاسازی نیز مانند سایر پروژه‌های ساخت و ساز، نیازمند نقشه و پلان اصولی است که به‌طور معمول، توسط مالکان با مشورت و نظرخواهی از کارشناسان و شرکت‌های معماری انتخاب می‌شود. بسیاری از افرادی که به ویلاسازی می‌اندیشند، به‌دنبال نقشه‌هایی خاص و منحصربه‌فرد هستند. از همین رو، معماران همواره تلاش می‌کنند تا نقشه‌هایی متنوع و جدید ارائه دهند. در واقع، هنگامی که تصمیم به ساخت ویلایی بر اساس سلیقه و معیارهای شخصی خود می‌گیرید، معمار پروژه مهم‌ترین دستیار اجرایی شما محسوب خواهد شد.

باید به‌خاطر داشت که گام نخست برای تعیین نقشه ویلا، انتخاب لوکیشن و زمین مناسب ساخت و ساز است. در انتخاب زمین احداث ویلا علاوه بر اهمیت علاقه شخصی شما به جغرافیای منطقه، باید به موضوعاتی چون قابلیت ساخت‌وساز، حمل‌ونقل، امکانات رفاهی و زیرساخت‌ها، شرایط اجتماعی، حمل‌ونقل، چشم‌انداز آینده و… نیز توجه کرد.

در فرایند طراحی نقشه ویلا، تلفیقی از ایده‌ها و اصول معماری با رویاهای شما در هم می‌آمیزد و بنای مدنظر شما را شکل می‌دهد. تعامل بین مالک و گروه معماری، با اخذ تصمیمات مهمی در خصوص زمان‌بندی پروژه و ارائه نظرات در خصوص نما، متراژها، طبقات، امکانات و در نهایت، طراحی محوطه و دکوراسیون داخلی خواهد انجامید. در این بین، مالک ویلا به‌عنوان میزبان پروژه، موظف است تا نیازهای گروه معماری را مطابق با خواسته‌های ایشان از قبیل بودجه، مصالح و نیروی انسانی تامین کند.

شرکت ‌های ساخت ویلا

امروزه شرکت‌های ساخت ویلا، مهم‌ترین نقش را در توسعه ویلاسازی در کشورهای مختلف جهان ایفا می‌کنند. در دورانی که به‌واسطه افزایش جمعیت و کمبود اراضی شهری، زندگی آپارتمانی رونق یافته است، به‌طبع زندگی در ویلا از دوست‌داشتنی‌ترین و ایدئال‌ترین شیوه‌های زندگی برای فرار از تجمع و هیاهو به‌شمار می‌رود.

بی‌تردید می‌توان زادگاه شرکت‌های مدرن و تخصصی ویلاسازی را به ایالات متحده آمریکا و شهر نیویورک دانست. جایی که تب مرتفع‌سازی در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی، سبب نیاز شهروندان به زندگی در خانه‌های ویلایی را به‌وجود آورد. این موضوع تا حدی پیش رفت که علاوه بر مناطق حاشیه‌ای شهر و ییلاقات، برخی از محله‌های داخل نیویورک‌سیتی نیز روی به ویلاسازی آوردند. همچنان در محله‌های مشهور منهتن، بروکلین، کوینز، برانکس و استاتن آیلند در شهر نیویورک، خانه‌های ویلایی آن دوران به‌چشم می‌خورد که ساخته دست شرکت‌های ویلاسازی قرن بیستم هستند.

امروزه شرکت‌های ویلاسازی در سراسر دنیا وجود دارند و در کمال تعجب، باید اذعان داشت که خاورمیانه و کشورهای حوزه خلیج فارس به سرآمدی امارات متحده عربی، یکی از مهم‌ترین و مشهورترین کشورها از نظر تاسیس شرکت‌های ویلاسازی هستند.

در کشور ایران نیز شرکت‌های بزرگ ویلاسازی مشغول به فعایت هستند. عمده فعالیت این شرکت‌ها در شهرهای شمالی، اطراف پایتخت، اطراف کلا شهرهایی چون مشهد، تبریز و اصفهان و همچنین جزایر کیش و قشم استان هرمزگان است.

شرکت‌های ویلاسازی با برعهده‌گیری تمامی مراحل ساخت از طراحی تا اجرا و دکوراسیون داخلی، خیال سرمایه‌گذاران و مالکان را راحت کرده‌اند. «گروه معماری و دکوراسیون داخلی کارمانی» یکی از برترین شرکت‌های ایرانی فعال در این حوزه به شمار می‌‌آید که رضایت بسیاری از مشتریان را به دست آورده است.

ویلاسازی و طراحی ویلا شرکت معماری و دکوراسیون داخلی کارمانی در مشهد

ویلا مدرن دوبلکس

در معماری مدرن، ساخت ویلاهای دوبلکس بسیار متداول است؛ چراکه این ساختمان‌ها به‌رغم اینکه ممکن است زیربنای کمی داشته باشند، برای خانواده‌های پرجمعیت مناسب‌ترند. از همین رو، بسیاری از ویلاسازان به‌جای سرمایه‌گذاری در خرید زمین با متراژ بالا، به ساخت ویلاهای مدرن دوبلکس می‌اندیشند. از طرفی، صرفه‌جویی در مصرف مصالح، ساخت چنین خانه‌هایی را مفرون‌به‌صرفه می‌کند. ویلاهای دوبلکس از دو واحد مجزا تشکیل می‌شوند که معمولا به‌واسطه پلکانی داخلی، با هم در ارتباطند. این دو واحد به‌واسطه کف طبقه‌دوم از یکدیگر منفک می‌شوند. در برخی از نقشه‌های معماری برای ساخت ویلای دوبلکس، حتی طراحی چهار اتاق در زیربنای کمتر از صد متر نیز مشاهده شده است.

در دهه‌های پیشین، به‌دلیل افزایش ناگهانی جمعیت در بافت‌های شهری و نیاز برای اسکان خانوارها، ساخت خانه‌های دوبلکس رونق ‌یافت؛ اما امروزه به‌واسطه کمبود زمین‌های مناسب برای ساخت و ساز ویلا و البته ملاحظات اقتصادی، زیست‌محیطی و اجتماعی، ساخت ویلاهای مدرن و دوبلکی در شهرک‌ها و ییلاقات به‌گونه‌ای چشمگیر افزایش داشته است.

امروزه برای هر نوع سلیقه و علاقه‌مندان به تمام سبک‌های معماری، طرح‌هایی از ویلاهای دوبلکس وجود دارد. ویلاهایی که بسته به بودجه مالکان، از نوع مجلل تا ارزان قابل دسترس هستند. پلان و ظاهر بیرونی ویلاهای دوبلکس تفاوت چندانی با ویلاهای تک‌واحده ندارد. بااین‌حال، معمولا دو ورودی مجزا برای این ویلاها تعبیه می‌شود. این ویلاها همچنین از ویژگی‌های نمادین ویلاسازی مانند محوطه، استخر و فضای سبز برخوردارند. این ویلاها که معمولا فقط یک اتاق نشیمن و یک آشپزخانه را شامل می‌شوند، قادرند تا فضای خصوصی مورد نیاز تمام افراد خانواده را با اتاق‌خواب‌های متعدد تامین کنند. وجود بیش از یک سرویس بهداشتی در ویلاهای دوبلکس، از جمله مهم‌ترین مزایای این بناها محسوب می‌شود. دیگر مزیت این بناها، امکان تعبیه یک یا چند بالکن با توجه به سلیقه و مساحت است.

به‌کارگیری نمادها و المان‌های منحصربه‌فرد و رنگ‌های متنوع در ساخت و طراحی ویلا مدرن دوبلکس از جمله ویژگی‌هایی است که در سال‌های اخیر به آن توجه بسیار شده است. علاوه‌ بر این، مهم‌ترین مواردی که باید در طراحی ویلاهای دوبلکس در نظر گرفت، نورپردازی شبانه، چشم‌انداز پنجره‌ها، فضای کافی برای پارک خودرو و… است.

انواع ویلا مدرن دوبلکس

ویلاهای مدرن دوبلکس که امروزه بسیار متداول شده‌اند، دارای سه دسته‌بندی کلی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به دوبلکس استاندارد، دوبلکس زمینی و دوبلکس کم‌ارتفاع اشاره کرد. رایج‌ترین نوع ویلاهای دوبلکس، ویلاهای دوبلکس استاندارد هستند که در آن‌ها طبقه اول با پلکانی داخلی به طبقه دوم متصل می‌شود. به‌طور معمول، نشیمن و آشپزخانه در طبقه پایین و اتاق‌خواب‌ها در طبقه دوم تعبیه می‌شود.

ویلاهای دوبلکس زمینی معمولا دارای محوطه‌‌ای شامل فضای سبز و استخر، مقابل طبقه پایینی خود هستند. در این نوع ویلاها، اتاق‌خواب در طبقه همکف قرار می‌گیرد و احتمالا بخشی از نقشه طبقه پایین به گاراژ اختصاص می‌یابد. نشیمن و آشپزخانه ویلاهای دوبلکس زمینی، در طبقه بالا تعبیه می‌شود. در برخی از ویلاهای دوبلکس زمینی، راه‌پله طبقه دوم از خارج از بنا می‌گذرد.

در ویلاهای دوبلکس‌های کم‌ارتفاع که معمولا در متراژهای محدود ساخته می‌شوند، تمام قسمت‌های ویلا اعم از اتاق‌خواب‌ها، نشیمن و آشپزخانه در طبقه همکف قرار می‌گیرد و طبقه بالا به نوعی اتاق زیرشیروانی یا اتاق‌خوابی با بالکنی بزرگ اختصاص داده می‌شود.

ویلاسازی و طراحی ویلا شرکت معماری و دکوراسیون داخلی کارمانی در مشهد

مراحل ساخت ویلا اسکلت فلزی

۱. طراحی

طراحی، اولین مرحله برای ساخت ویلا با اسکلت فلزی است. این طراحی با توجه به سلیقه و بودجه مالکان صورت می‌پذیرد. گروه معماری تلاش می‌کند تا با شنیدن آرای مالکان و همچنین ارائه پیشنهادها در قالب‌های سه‌بعدی، به طرحی دست یابد که رضایت ساکنان را جلب کند. ویلاهای ساده ییلاقی یا ویلاهای لوکس و مجلل، بدون طرح اولیه اسکلت فلزی بنا ساخته نخواهند شد.

ویلاسازی و طراحی ویلا شرکت معماری و دکوراسیون داخلی کارمانی در مشهد

۲. برآورد هزینه‌ها

گروه‌های معماری و عمرانی پس از ارائه پیشنهادها به مالک ویلا، هزینه غیرقطعی پروژه را نیز در هر طراحی اعلام می‌دارند. این برآورد هزینه‌ها علاوه بر نوع طرح، به متریال به‌کار رفته در ساخت و ساز، نوع و کیفیت فلز اسکلت‌ها، شرکت‌های تولیدکننده، تامین‌کننده و حمل‌و‌نقل و عوامل متعددی مانند جغرافیا و منابع انسانی صورت می‌پذیرد. کوچک‌ترین تغییر در نوع و میزان یکی از مصالح ساخت‌وساز، می‌تواند پیش‌بینی‌ هزینه‌های پروژه را ویلاسازی را به‌کلی دگرگون کند. این موضوع در خصوص اسکلت بنا که یکی از هزینه‌بردارترین بخش‌ها محسوب می‌شود، بیش از سایر متریال‌ها صدق می‌کند.

۳. جدول زمان‌بندی

تهیه جدول زمان‌بندی برای ساخت ویلا، یکی دیگر از مراحل مهم برای ساخت ویلا اسکلت فلزی محسوب می‌شود. تهیه جدول زمان‌بندی دقیقا پس از اخذ مجوزها و پایان روال قانونی ساخت و ساز تهیه می‌شود و از اجرای فونداسیون تا مراحل پایانی معماری داخلی را در بر می‌گیرد.

زمان‌بندی در ساخت ویلا با اسکلت فلزی بسیار اهمیت دارد؛ چراکه ممکن است در برخی از بازه‌های زمانی، تامین و عقد قرارداد خرید مصالح زمان‌بر شود؛ البته باید اذعان داشت که یکی از مزایای استفاده از اسکلت ‌فلزی این است که حمل و نقل و مونتاژ آن سریع‌تر و آسان‌تر از سایر روش‌های ساخت انجام می‌شود؛ بنابراین، فرایند ساخت ویلا را می‌توان در بازه زمانی کوتاه‌تری تکمیل کرد.

ساخت ویلای ارزان

بی‌گمان ایدئال‌ترین راه برای ساخت ویلا، به‌کارگیری کم‌ترین سرمایه و نائل شدن به بهترین نتیجه است. بااین‌همه، در پاره‌ای موارد به‌واسطه نبود منابع مالی کافی یا عدم ریسک‌پذیری، فاصله‌گیری از ایدئال‌ها اجتناب‌ناپذیر است. اگر به ساخت ویلای ارزان می‌اندیشید، بهتر است در وهله اول از طرح‌های آماده و پیش‌تر اجراشده استفاده کنید؛ چراکه طراحی نقشه ساخت ویلای جدید، خود متحمل صرف هزینه‌های بیشتر است. علاوه بر این، استفاده از طرح‌های اصطلاحا امتحان‌پس‌داده، سبب می‌شود تا ریسک افزایش ناگهانی هزینه‌ها کاهش پیدا کند.

هنگام همکاری با شرکت‌های ویلاسازی مجرب و باسابقه، علاوه بر امکان بهره‌مندی از نقشه‌ها و طرح‌های متنوع و اجراشده، قادر خواهید بود برآورد دقیق‌تری از هزینه‌ها داشته باشید. همچنین شما می‌توانید با کاهش نیروی انسانی و افزایش مدت ساخت‌وساز، اندکی در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید؛ البته این افزایش مدت نباید به‌معنای به‌درازا کشیده شدن پروسه احداث بدل شود.

استفاده از مصالح ارزان، همواره به‌معنای به‌کارگیری مصالح بی‌کیفیت نیست؛ امروزه استفاده از پنل‌های پیش‌ساخته، ورقه‌های بتنی، چوب‌های بازیافت‌شده، آجرهای قدیمی و ورقه‌های بامبو در ساخت‌وساز بسیار متداول است. با این وجود، به‌یاد داشته باشید که اگر از نیروهای متخصص برای امور فرعی ساخت و ساز مانند لوله‌کشی، سیم‌کشی و… استفاده کنید، در آینده نیازی به صرف هزینه برای اصلاح این موارد نخواهد بود.

موقعیت مکانی ویلای شما طبعا در هزینه ساخت تاثیرگار خواهد بود. اگر از هزینه‌هایی که در جهت خرید زمین مسکونی صرف می‌شود چشم‌پوشی کنیم، نیروی کار و مصالح ساختمانی در کشور ایران از شهری به شهر دیگر متفاوت است؛ بنابراین اگر محدودیتی ندارید، در انتخاب موقعیت مکانی نیز دقت کنید.

محوطه سازی ویلا

محوطه‌سازی یکی از بخش‌های مهم فرایندهای معماری تکمیلی در احداث ویلا است. این امر شامل آراستن فضای خارجی ویلا با المان‌ها، فضای سبز، آبنما، استخر و مواردی از این دست گفته می‌شود. محوطه‌سازی نه‌تنها در جلوه ویلای شما موثر خواهد بود، بلکه حتی در طراوت محیط و دفع آلاینده‌ها نیز موثر است.

از گذشته تاکنون به‌کارگیری پرچین‌ها و باغچه‌ها، حوضچه‌ها، ایجاد مسیرهای سنگفرش‌شده برای عبور و مرور، ساخت آلاچیق یا سایه‌بان، تعبیه کردن جوی یا آب‌راهه، کاشت درختان و کل‌های زینتی، ساخت استخر، دیوارهای تزیینی و حتی فضای باربکیو، از جمله ابزارهای محوطه‌سازی ویلا محسوب شده است. جالب است بدانید که ایرانیان یکی از پیشگامان محوطه‌سازی در تاریخ بوده‌اند و مجموعه‌ای از باغ‌های ایرانی، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌ است.

محوطه ویلا این فرصت را به ساکنان می‌دهد تا با بهره‌مندی از فضایی زیبا و دلنشین، آب‌و‌هوای مناسب و مناظری دل‌انگیز، ساعات خوشی را با خانواده و دوستان خود سپری کنند؛ علاوه‌براین، محوطه‌سازی مناسب، فضایی مفید و امن را برای شما یا حیوان خانگی‌تان فراهم می‌‌آورد.

اجرای محوطه سازی باغ و ویلا امری تخصصی و نیازمند دانش است. گرچه الگوهای متنوعی برای محوطه‌سازی ویلا وجود دارد، باید به قابلیت اجرای آن توجه کافی داشت؛ چراکه این الگوها بر اساس نظم و هارمونی ویژه‌ای طراحی شده‌اند و بسته به‌ متراژ، جغرافیا و نوع معماری بنا متغیر هستند.

حیاط سازی مدرن

گرایش انسان به مدرنیته، انقلاب ویژه‌ای را در علم معماری و دکوراسیون داخلی رقم زده است که هرروز، ظهور نمادها و المان‌های تازه را تضمین می‌کند. در محوطه‌سازی نیز شیوه‌های مدرن بسیاری پدیدار شده‌اند که متناسب با معماری ویلا به‌کار بسته می‌شوند. این اصول که همچون گذشته سازگار با محیط پیرامون و برگرفته از هنر تفکیک رنگ‌ها و اشیا هستند، المان‌های تازه‌ای را همچون آلاچیق‌ها و مبلمان مدرن، آتشدان‌های زمینی، برکه‌ها، جوی‌ها و حوضچه‌های منحصربه‌فرد همراه با گیاهان تهاجمی را شامل می‌شوند. وال‌گاردن، فضای باربکیو، نورپردازی‌‌های مخفی، آبنماهای موزیکال و تابان، دیوارهای شیشه‌ای، گذرگاه‌های سنگی و استفاده از سنگ‌ریزه‌ به‌جای چمن‌کاری مطلق نیز از این دست موارد هستند. استفاده از گیاهان خاص و گل‌آرایی‌ها با اشکال منحصربه‌فرد، فانتزی و رنگارنگ، ویژگی دیگر محوطه‌سازی مدرن است.

محوطه سازی سنتی

در محوطه‌سازی سنتی به‌دلیل تثبیت و مرسوم بودن المان‌ها، خلاقیت به‌گونه‌ای چشم‌گیر کاهش می‌یابد و استفاده هوشمندانه از متریال و ابزارهای موجود، ضرورت پیدا می‌کند. گل‌های سنتی مانند رز و درختان زینتی همچون یاس و اقاقیا، نقش پررنگی در محوطه سازی سنتی ایفا می‌کنند و استفاده از گیاهان خاص و فانتزی، به‌هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

مسیرهای موزاییک یا سنگفرش و تخت‌های سنتی ارجحیت پیدا می‌کنند و نقش مبلمان لوکس و آلاچیق‌ها، کم‌رنگ می‌شود. حوض‌های سنتی ایرانی، آبنما، فانوس، تقابل رنگ‌های فیروزه‌ای یا آبی با رنگ‌های گرم و دیوارهای آجرنما، از جمله ویژگی‌های این محوطه‌سازی است.

محوطه سازی باغ میوه

استفاده ار درختان میوه در محوطه‌سازی ویلا در ایران محبوبیت زیادی دارد و در طراحی محوطه باغ و ویلا ایرانی، عمدتا استفاده می‌شود. استفاده از خاک مناسب، کاشت درختان در محلی نورگیر، تناسب نوع درخت میوه با جغرافیا و اقلیم منطقه و از همه مهم‌تر در نظرگیری تناسب و هارمونی با سایر المان‌های ویلا و همچنین بناهای همسایه، در محوطه‌سازی ویلا با درختان میوه اهمیت پیدا می‌کند. باید در نظر داشت که درختان میوه نیاز به مراقبت و رسیدگی فراوان دارند. باید بدیهی است که درختانی همچون توت، شاتوت و انگور، سبب ایجاد بی‌نظمی و کثیفی در محوطه می شوند.

فیلم ویلاسازی

نکات مهم در ساخت ویلا

ساخت ویلا نیازمند برخورداری از اطلاعات کافی درباره مسیر و فرایند احداث است؛ به‌گونه‌ای که با صرف هزینه و زمان معقول، بهترین نتیجه ممکن عاید شود. در ادامه این مقاله ۱۰ نکته بسیار مهم در پروسه ساخت و ساز ویلا را به‌ شما خواهیم گفت:

۱. شناسایی نیازها و انتظارات در ساخت ویلا

نخستین گام برای ساخت ویلا، شناسایی نیازها و انتظارات است. اگر مالکان ویلا تمامی تصمیم‌های احساسی و منطقی خود را با گروه اجرایی در میان بگذارند، چارچوب و برنامه‌ای مشخص پدید خواهد آمد که پیش‌برد و رصد بهینه فرایند انجام کار را تصمین خواهد کرد. این برنامه در واقع مجموعه‌ای از گزاره‌ها درباره ساختار خانواده، عادات زندگی، انتظارات از فضای داخلی و خارجی، تعیین منابع مالی، زمان‌بندی پروژه، تجهیزات فنی، محل سکونت، نیازهای کودکان و … را شامل می‌شود.

۲. تعین موقعیت مکانی ویلا

انتخاب موقعیت مکانی ساخت ویلا، موضوعی شخصی است و به اهداف، روحیات، جاذبه‌های طبیعی بودجه، حمل‌ونقل و عوامل متعدد دیگر وابسته است. مؤلفه مهمی که باید درانتخاب محل ساخت ویلا قرار بگیرد، موقعیت اجتماعی و فرهنگی آن مکان است؛ چراکه دشواری زندگی شما و فرزندانتان در محیطی مغایر با فرهنگ و رسوم اجتماعی شما، زیبایی‌های بصری ویلا یا طبیعت اطراف آن را بی‌مقدار خواهد کرد.

۳. بودجه ویلاسازی

مدیریت و برآورد زمان و هزینه‌ها در ساخت ویلا دشوار است؛ چراکه همواره این امکان وجود دارد تا از مبالغ و مواعد هدف‌گذاری‌شده، فراتر بروید. برای همین اخذ مشاوره از کارشناسان مطرح در این زمینه، شما را در تعیین دقیق بودجه یاری خواهد داد.

۴. معماری و طراحی داخلی ویلا

چهارمین گام برای احداث یک‌ ویلا، تحقیق و بررسی در خصوص طرح‌ها، ایده‌ها و نقشه‌های به‌روز دنیا است. این کار با مشاهده پلتفرم‌های مختلف و موسسات معتبر در این زمینه، روالی معقول و ثمربخش به‌خود خواهد گرفت. بدیهی است که رویاپردازی صرف در خصوص چگونگی ظاهر ویلای شما در آینده، نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت. معمار ویلا به‌عنوان مهم‌ترین نماینده علمی و اجرایی پروژه، با تعامل و هم‌فکری شما را یاری خواهد داد. «گروه معماری و دکوراسیون داخلی کارمانی» به‌عنوان یکی از برترین شرکت‌های فعال در این حوزه، انتخابی مناسب برای مشاوره و اجرای چنین طرح‌هایی است.

۵. تمهیدات مهندسی در ویلاسازی

فرآیند معماری و طراحی داخلی نباید مستقل از تمهیدات مهندسی در نظر گرفته شود. سیستم سازه‌ای ساختمان، سیستم‌های گرمایش، سرمایش و تهویه، تاسیسات بهداشتی، شبکه‌های برق و روشنایی، باید مطابق با طراحی معماری توسعه یابند. تمهیدات مهندسی نه‌تنها باید با در نظر گرفتن مراحل ساخت، بلکه با توجه به روند استفاده در آینده انتخاب شوند. انتخاب سیستم‌های بادوام و کم‌مصرف، حداقل مشکلات را در درازمدت تایجاد خواهند کرد و بر لذت زندگی ویلایی شما خواهند افزود.

 ۶. امور حقوقی مربوط به ساخت ویلا

همانند تمامی پروژه‌های املاک و مستغلات، شما باید پیش از شروع پروژه، حین و بعد از اتمام آن، امور اداری، حقوقی و مراحل اخذ مجوزها را پیگیری کنید. امور مربوط به اداره ثبت اراضی، دارایی، شهرداری، مهندسی ساختمان، اداره برق، گاز، مخابرات، آب و قاضلاب و بسیاری از موارد دیگر باید در حین پروژه ویلاسازی انجام شود.

انجام امور اداری و حقوقی در پروژه‌های ساخت‌ و ساز، یکی از پیچیده‌ترین مراحل است که شاید برای بسیاری از افراد خسته‌کننده و دلسردکننده باشد؛ با این همه، یاری گرفتن از کارشناسان حقوقی و متخصص می‌تواند این امر را تسهیل کند.

۷. فرایند ساخت ویلا

پس از طی کردن تمام مراحل قبل و تعامل کافی با گروه معماری، وقت آن رسیده است که پروژه ساخت و ساز را به‌صورت عملی پیش‌ببرید. در صورتی که از پروژه‌هایی با طارحی‌های از پیش‌ تعیین‌شده استفاده نمی‌کنید، نخستین فاز عملیاتی ساخت ویلا را آرایش و چیدمان زمین تشکیل می‌دهد. اگر زمین شما به هیچ جاده‌ای متصل نیست، ابتدا باید نسبت به جاده‌کشی اقدام کنید. مراحل بعدی شامل گودبرداری، اسکلت‌بندی، شمع‌ریزی، دیوارچینی، محوطه‌سازی و… است. گرچه در ویلاسازی عموما از سیستم‌های بتن آرمه استفاده می‌شود، استفاده از معماری چوبی، فولادی و سنگی نیز در پروژه‌های ویلاسازی مستقل مرسوم است و زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را به ارمغان می‌آورد.

۸. مراحل تکمیلی معماری ویلا

مرحله ساخت سازه با انجام مراحل تکمیلی معماری به سرانجام می‌رسد. این مرحله پس از احداث سازه اصلی آغاز می‌شود و عناصر تزیینی و جزئیات را در بر می‌گیرد. تجهیز سرویس‌های بهداشتی، آشپزخانه، پوشش کف، دیوار و سقف، مبلمان، نمای خارجی و سقف ویلا، این مرحله را تشکیل می‌دهد. مراحل تکمیلی معماری می‌تواند تفاوت‌های زیادی را درهزینه‌های ویلاسازی شما ایجاد کند؛ با این حال، باید توجه داشت که این مرحله تاثیر بسیار ویژه‌ای در معرفی جهان‌بینی و شخصیت مالکان ویلا یا ساکنان آن دارد؛ چراکه در اولین نگاه، سبک معماری و متریال به‌کار رفته در این مرحله خودنمایی می‌کند. مهم‌ترین اصل در در پیش‌برد این مرحله، انتخاب گروه‌هایی مجرب و حرفه‌ای همچون «گروه معماری و دکوراسیون داخلی کارمانی» است که با مدیریت و مشاوره خود، نتایج دلخواه را رقم بزنند.

۹. مواردی که باید برای زندگی در ویلا در نظر بگیرید

زندگی ویلا با زندگی آپارتمانی متفاوت است. امروزه، معمولاً مکانیسمی مدیریتی در آپارتمان‌ها یا مجتمع‌های مسکونی وجود دارد که مسئولیت‌های مشترک اهالی را بر عهده می‌گیرد؛ اما در ویلانشینی این امر منتفی است و مسئولیت‌های اصلی بر دوش خود شما خواهد بود؛ حتی اگر برای انجام برخی از این وظایف، سرایدار یا مستخدم استخدام کنید.

بسته به سبک ویلا، موقعیت مکانی، ویژگی‌های معماری، زندگی خانوادگی، مشخصات فنی و غیره، ممکن است نیاز به اتخاذ تصمیم‌های جدی در مورد مسائل مختلف داشته باشید؛ به عنوان مثال، برای خانواده هایی که فرزندان کوچک دارند، امنیت فرزندانشان مهم‌ترین مسئله است. اگر در محوطه ویلای خود استخر دارید، لازم است تا برای جلوگیری از آسیب بچه‌ها، از امنیت آن‌ها مطمئن شوید. اگر ویلایی چند طبقه دارید۷ لازم است تا برای نصب حفاظ و نرده‌کشی اقدام کنید تا از سقوط افراد جلوگیری شود. علاوه بر این، گرمایش، سرمایش و روشنایی، از جمله مواردی است که تنها توسط مالک ویلا برنامه‌ریزی و تامین می‌شود. این گونه تجهیزات فنی باید به درستی حل و فصل شده باشند تا دوران ویلانشینی به‌گونه‌ای آرمانی سپری شود.

۱۰. ویلاسازی به مثابه سرمایه‌گذاری

زمانی که تصمیم به ساخت ویلا می‌گیرید، باید در نظر داشته باشید که ویلای شما به مثابه یک ابزار سرمایه‌گذاری جدی نیز تلقی می‌شود. شرایط زندگی ممکن است همیشه ایدئال نباشد و قصد داشته باشید که روزی ویلای خود را به فروش بگذارید؛ از همین رو، هنگام برنامه‌ریزی و ساخت ویلای خصوصی خود، با در نظر گرفتن چنین شرایطی، بسیار منطقی است که مطمئن شوید ویلای شما، جغرافیا و موقعیت مکانی آن، ارزش این سرمایه‌گذاری قابل‌توجه را دارد. از طرفی، ساخت ویلا با طراحی نامناسب یا محل غیرایدئال که احتمال فروش آن کم است، ممکن است تصمیمی پرریسک باشید؛ به همین دلیل، بررسی نبض بازار و ساخت پروژه‌ای با طراحی و موقعیت مکانی آمناسب، گزینه مطمئن‌تری برای خانواده شما خواهد بود. این موضوع نه تنها فروش ویلای شما را در هر زمانی تسهیل می‌کند، بلکه ارزش ویلای شما را روزبه‌روز افزایش می‌دهد. در سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات، سهولت فروش و همچنین ارزش فعلی ملک، عناصر مهمی به‌شمار می‌روند که باید در نظر گرفته شوند.

گروه معماری و دکوراسیون داخلی کارمانی در مشهد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید