۵ نکته مهم در ارتباط با نقش معماری در محیط زیست ایران

انسان در دوران مدرن بیش از پیش به فرار از محیط های شهری و ساخت ویلا روی آورده است که نگرانی تخریب محیط زیست ناشی از فعالیت های انسانی را افزایش داده است. در این راستا نقش معماری در محیط زیست اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. این امر گروه تخصصی معماری و دکوراسیون داخلی کارمانی را بر آن داشت تا با الهام از هنر معماری گذشتگانمان، موقعیتی را ایجاد کند تا ضمن فراهم آوردن آرامش برای شما به پیوند ناگسستنی معماری و محیط زیست نیز ادای احترام کند. در این مطلب ما به تاثیرات مثبت و نقش معماری در محیط زیست، خواهیم پرداخت.

انسان و محیط زیست

برای درک بهتر نقش معماری در محیط زیست ابتدا به تبیین رابطه انسان و محیط زیست خواهیم پرداخت. تعاریف بی شماری از گذشته تا کنون از مفهوم محیط زیست و رابطه انسان و محیط زیست به عمل آمده است. بر طبق تعریف متن حقوقی شورای جامعه اقتصادی اروپا که اولین تعریف رسمی را در رابطه با این مفهوم ارائه داده است؛ محیط زیست شامل آب، هوا، خاک، عوامل درونی و بیرونی مربوط به حیات هر موجود زنده است.

  ویلاسازی و محیط زیست

بنا بر این تعریف انسان به عنوان یکی از موجودات زنده ای که در محیط زیست به بقا ادامه می دهد، شناخته می شود. انسان به عنوان یکی از اعضای زنده در محیط زیست، تغییرات بسیاری را بر محیط اطراف خود اعمال می کند. برخی معتقدند منشا این عمل در این طرز تفکر نهفته است که انسان برای بقا نیاز به دست بردن و اعمال تغییراتی در محیط اطراف خود دارد و در نتیجه نزاعی دائمی مابین انسان و محیط اطراف خود، وجود دارد.

امروزه برخی جریان های نوظهور در سرتاسر جهان به هدف ارائه تعریفی نوین از رابطه انسان و محیط زیست، مبادرت می ورزند. این گروه که از آن ها تحت عنوان فعالین محیط زیستی یاد می شود، معتقدند که کلید بقای انسان، نه در نزاع با محیط طبیعی اطراف خود، بلکه در پذیرش و حفاظت از آن به عنوان یک کل ضروری، نهفته است. نقش معماری در محیط زیست نیز بواسطه تلاش های فعالین محیط زیست، مورد توجه بسیاری از مردم در سر تا سر دنیا قرار گرفته است.

تخریب محیط زیست

پس از وقوع انقلاب صنعتی اروپا در نیمه دوم قرن ۱۸ میلادی، روند تخریب محیط زیست به مرور در تمام جهان افزایش یافت. انسان به واسطه بهرمندی از قدرتی که صنعت به او اعطا کرده بود، عملیاتی تمام عیار را برای نه تنها غلبه بر طبیعت بلکه فرمانروایی بر آن، آغاز کرد. انسانی که روزی در آماج بلایای طبیعی از پا در می آمد، در این دوران با غلبه بر طبیعت دوران فرمانروایی چند صد ساله خود را آغاز می کند. طراحی معماری نیز در این دوره از این تحولات تاثیر پذیرفته و در سال های بعد به اهمیت نقش معماری در محیط زیست پی برده می شود.

در این بخش به ذکر مواردی برای تبیین تخریب محیط زیست توسط انسان خواهیم پرداخت. از جمله این موارد می توان به افزایش جمعیت، آلودگی، سوزاندن سوخت های فسیلی و جنگل زدایی اشاره کرد. با افزایش جمعیت انسان، نیاز به مسکن، خوراک، سوخت، منابع و… افزایش می یابد و در نتیجه حتی اگر طرز فکر آدمی نسبت به نحوه تعامل با طبیعت تغییر یابد باز هم شاهد بهره برداری بیش از حد مجاز و در نتیجه تخریب محیط زیست خواهیم بود. توجه به نقش معماری در محیط زیست موجب می شود که اندکی از مسائل ذکر شده جبران شوند.

تغییرات اقلیمی

تغییرات اقلیمی در طراحی ویلا مشهد

یکی از مباحث مهمی که امروزه در سطح جهان شاهد آن هستیم، اخبار مربوط به تاثیرات تغییرات اقلیمی بر روی زندگی انسان می باشد. مفاهیمی مانند جنگ آب، آتش سوزی جنگل ها، آلودگی هوا، ذوب شدن یخ های قطب شمال و افزایش آب سطح دریا ها، سیل، گرمایش زمین و… دائما در صدر اخبار ایران و جهان درحال تکرار هستند.

“تغییرات اقلیمی به معنای تغییراتی گسترده در شرایط آب و هوایی یک منطقه است که یا می تواند غیرقابل بازگشت باشد یا آنکه نیاز باشد مدت زمانی طولانی صرف شود که شرایط آن محیط به حالت اول خود برگردد. تغییراتی چون افزایش یا کاهش دما، میزان بارش باران، رطوبت، نقشه آب و هوایی، باد و تابش نور خورشید؛ زیر مجموعه مفهوم کلی تغییرات اقلیمی می باشند.”

تمامی فعالیت های انسانی به نوعی بر مسئله تغییر اقلیم اثر می گذارد و بزرگ ترین مسئله ای که امروز انسان ها با آن رو به رو هستند، همین مسئله تغییرات اقلیمی می باشد. از این رو بایستی به نقش معماری در محیط زیست توجه شود.

ایران و مسئله محیط زیست

کشور عزیز ما، ایران، نیز از خطراتی که تغییر اقلیم و مسئله محیط زیست برای تمام جهان به دنبال داشته است، مصون نمانده. این روزها شاهد آلودگی هوا، خشکسالی، در خطر بودن گونه های زیستی متنوع در ایران، افزایش دما و… می باشیم. این مسائل نه تنها موجب کم رونق شدن فعالیت های کشاورزی در ایران شده بلکه حتی شاهد پدیده ای به نام مهاجران آب در کشور هستیم که از مهم ترین مسائل مربوط به ایران و مسئله محیط زیست می باشد.

اقدامات بسیاری نیز در راستای اصلاح امور مربوط به ایران و مسئله محیط زیست به همت مسئولین کشور برای جلوگیری یا بهبود وضعیت صورت گرفته است. اما همانطور که در بخش های پیشین ذکر کردیم بازگشت اقلیم به وضعیت پیشین خود فرایندی است که به زمان بسیار زیادی نیاز دارد. از این رو بهتر است که به نقش معماری در محیط زیست توجه شود.

نقش معماری در محیط زیست ایران

نقش معماری ایرانی در محیط زیست

کشور ایران از گذشته تا به امروز به علت وجود اقلیم های متنوع در درون خود، شاهد معماری های متنوعی نیز بوده است. این بدان معناست که نقش معماری در محیط زیست ایران بسیار با اهمیت بوده و هر منطقه طراحی منحصر به فرد خود را داشته است. بطور مثال در منطقه شمال ایران شاهد خانه هایی با سقف های پوشالی هستیم و در مرکز ایران خانه هایی ساخته از خشت و گل نمایان هستند.

با توجه به این مسئله می توان گفت هماهنگ ساختن سازه ها با منطقه ای که در آن قرار دارند به معنای احترام به طبیعت آن منطقه می باشد و تاثیر بسیار مهمی در حفاظت از محیط زیست آن بخش دارد و در اینجاست که گروه تخصصی معماری و دکوراسیون داخلی کارمانی با الهام از آیین طراحی و معماری گذشتگان ما به مدد طبیعت و محیط زیست ایران می آیند تا بتوانیم علاوه بر بهره مندی از آب و هوای خوب مناطق دیگر کشور عزیزمان ایران، حافظ طبیعت آن نیز باشیم.

عوامل موثر در طراحی معماری سازگار با محیط زیست

با توجه به نقش معماری در محیط زیست بهتر است با ۵ عمال موثر در طراحی معماری سازگار با محیط زیست آشنا شوید.

بر روی عملکرد گرمایشی در طراحی معماری سرمایه گذاری کنید

هدر رفت انرژی یکی از موارد بسیار مهمی است که علاوه بر از دست رفتن سرمایه شما در طول زمان تاثیرات مخربی بر روی محیط زیست دارد. پیشنهاد ما به شما این است که بر روی عملکرد گرمایشی در طراحی معماری سرمایه گذاری کنید و از طراحی هایی استفاده کنید که در آن به این مورد توجه شده است.

استفاده از نور طبیعی

مورد بعدی که بسیار حائز اهمیت است و در طراحی های ما نیز بر آن تاکید بسیار شده است، استفاده از نور طبیعی است. این بدان معناست که طراحی ویلای شما باید به گونه ای باشد که در طول روز بیشترین میزان دریافت نور را داشته باشد تا شما ضمن بهره مندی از نور طبیعی در تمام روز در بیشتر نقاط ویلا و خانه خود مجبور به استفاده از جریان برق نباشید.

مصالح سازگار با محیط زیست

استفاده از مصالح زیست محیطی در ویلاسازی مشهد

استفاده از مصالح سازگار با محیط زیست، نقش معماری در حفاظت ازمحیط زیست را برجسته تر می سازد. البته این ایده، ریشه در طراحی معماری گذشتگان ما دارد که به تناسب جغرافیای محل زندگی خود، مصالح ساختمانی را انتخاب می کردند.

انرژی های تجدید پذیر

طراحی معماری ویلا یا منزل مسکونی شما می تواند به گونه ای باشد که شما از انرژی های تجدید پذیر استفاده کنید. این بدان معنا است که استفاده از آب باران، انرژی خورشیدی و بادی در یک سیستم از پیش تنظیم شده توسط شما قابل استفاده باشند.

فضای سبز

استفاده از فضای سبز در طراحی چه در داخل و چه در خارج از محیط خانه و ویلا در کنار ایجاد حس نشاط، شما را از هوای پاکیزه بهره مند می سازد.

گروه تخصصی معماری و دکوراسیون داخلی کارمانی ضمن در نظر گرفتن تمام این موارد و اعمال سلیقه شخصی شما در طراحی خانه و ویلای شما، فضایی دلخواه و سازگار با محیط زیست را برای شما ایجاد خواهد کرد.

سخن آخر

در این مطلب ضمن بررسی تاثیرات فعالیت های انسان بر روی محیط زیست و همچنین توجه به نیاز انسان برای حضور در مناطق خوش آب و هوا به نقش معماری در محیط زیست اشاره کردیم تا شما را خاطر نشان سازیم که با انتخاب گروه تخصصی معماری و دکوراسیون داخلی کارمانی، ضمن فراهم آوردن محیطی سرشار از آرامش برای خود و خانواده گرامیان در مناطق خوش آب و هوا، به محیط زیست ایران با شکوه و زیبا نیز ادای احترام کرده اید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید