طراحی ویلا و فضا سبز

مقدمه

پروژه‌های طراحی ویلا و فضای سبز از مهم‌ترین و حساس‌ترین پروژه‌هایی هستند که به منظور رسیدن به نتیجه‌ای جذاب و دلنشین، باید حاصل تلاش طراحان، متخصصان و مهندسانی مجرب باشند. ویلاها و فضاهای سبز اغلب در مهمانی‌ها و تفریحات مورد استفاده قرار می‌گیرند و به نوعی ویترین، کلاس و سطح اجتماعی برگزارکنندگان مجالس را نشان می‌دهند.

با توجه به موارد گفته‌شده، واضح است که طراحی اصولی و حرفه‌ای در کنار رسیدن به نتیجه‌ای جذاب و چشم‌نواز، خواسته هر فردی است. علاوه بر این، اگر بتوان ضمن اطمینان از انجام کار مطابق با بهترین و بالاترین معیارها و اصول طراحی مدرن دنیا، بهترین قیمت‌ها را نیز ارائه داد،، تأثیر بسیاری بر رضایتمندی و کیفیت بازخوردها خواهد وجود خواهد داشت؛ به همین جهت، در ادامه این مطلب به ارائه توضیحاتی کامل در رابطه با اهمیت طراحی ویلا و فضای سبز، اصول و مراحل طراحی ویلا، مراحل اجرای ویلا و فضای سبز، پارامترهای مؤثر در طراحی ویلا و فضای سبز، نحوه محاسبه و قیمت‌گذاری فضای سبز خواهیم پرداخت و همچنین به این سوال پاسخ خواهیم داد که چرا طراحی ویلا و فضای سبز را به گروه کارمانی بسپارید.

1 50

اهمیت طراحی ویلا و فضای سبز

طراحی ویلا و فضای سبز دارای  ابعاد مختلفی است و به لحاظ اهمیت، در سطح بسیار بالایی قرار دارد. انجام این کار به صورت اصولی است که در پایداری و ماندگاری، جذابیت و زیبایی، هزینه‌های بازسازی و نگهداری، هزینه‌های مربوط به نگهداری فضای سبز، نورپردازی و سایر المان‌های مؤثر در یک طراحی خوب و دلشین برای ویلا و فضای سبز مؤثر است.

محوطه ویلا و فضای سبز، مکان‌هایی هستند که ساکنان بیشترین وقت خود را در آن‌ها می‌گذرانند. طبیعتاً بودن در یک فضای دلنشین با مواردی همچون فضای سبز دلنشین، تهویه مناسب، نورپردازی، آلاچیق‌ها و وجود آبنماهای زیبا و غیره، از جمله مواردی هستند که راحتی و آرامش گذراندن زمان در ویلا و فضای سبز آن‌ها چندین برابر می‌کنند.

2 50

چرا طراحی ویلا و فضای سبز را به ما بسپارید؟

ممکن است این سوال را از خودتان بپرسید که چرا پیشنهاد می‌کنیم طراحی ویلا و فضای سبز خود را به ما بسپارید؟ در ادامه به ارائه توضیحاتی راجع به این موضوع خواهیم پرداخت.

طراحی ویلا و فضای سبز متاثر از عوامل گوناگونی است که در نهایت آن را جذاب، اصولی و حرفه‌ای می‌کند. نصب آلاچیق و ایوان مناسب در جای درست، دسترسی راحت به فضای باربیکیو و پخت و پز،، شومینه زمستانی کارآمد، آبنمای زیبا، استخر رو باز، زمین‌های بازی مناسب، گلخانه‌های جذاب و در نهایت پارکینگ، از جمله عوامل مؤثر در جذابیت و کارآمدی یک ویلا همراه با فضای سبز محسوب می‌شوند که تیم تخصصی طراحی شرکت کارمانی به‌واسطه به‌کارگیری متخصصان و مهندسانی مجرب، با مد نظر قرار دادن موارد مذکور و بهره‌گیری از اصول طراحی روز دنیا، این خدمات را به مشتریان خود ارائه می‌کند.

3 39 1

اصول و مراحل طراحی ویلا

رعایت اصول و مراحل طراحی ویلا در صورتی که خواستار کسب یک نتیجه مطلوب و حرفه‌ای باشید، از اهمیت بسیاری برخوردار است. واضح است که کارها و پروژه‌های اصولی به نتایج بهتر و جذاب‌تری در تمامی زمینه‌ها، از جمله حوزه مهمی چون معماری و طراحی سازه ‌می‌رسد. در ادامه این قسمت به شرح ۱۰ اصل و مرحله طراحی ویلا پرداخته خواهد شد:

بازدید اولیه

اولین مرحله اصولی از مراحل طراحی ویلا، بازدید اولیه نام دارد. این مرحله شامل بازدید از بنا، بررسی نوع خاک، شیب زمین، تعیین مکان گیاهان، بررسی اقلیم و شرایط آب و هوایی، جهت‌یابی نسبت به محور شمال و جنوب، بررسی دسترسی‌های منتهی به سازه و بررسی چشم‌انداز ویلا است تا تصویر کلی و موارد مهم در ذهن تیم طراحی شکل بگیرد. همچنین توصیه می‌کنیم که در این قسمت، کارفرما و صاحب ملک نیز حضور یابند تا موارد مدنظر خود را با تیم طراحی و معماران به اشتراک بگذارند و از نکته‌های یکدیگر مطلع شوند. همچنین آنان قادر خواهند بود تا به سوالات احتمالی و اولیه تیم طراحان پاسخی دقیق ارائه دهند.

ارائه مشاوره در خصوص طراحی ویلا و فضای سبز

مرحله دوم در مسیر داشتن یک طراحی اصولی و حرفه‌ای ویلا، ارائه مشاوره در خصوص آن است. در این زمان تیم طراحی با ذکر موارد مربوط به هزینه‌های برآورد شده و شنیدن خواسته‌های کارفرما، مشاوره‌ای اصولی و حرفه‌ای به وی ارائه می‌دهد و در مورد خواسته‌ها و نیازها هر دو طرف، به نتیجه مناسبی خواهند رسید. به عنوان مثال، در این مرحله است که کارفرما اگر سبک معماری خاصی را مدنظر قرار داده است یا فضاهای مخصوصی را برای انواع و اقسام کارهای خود نیاز دارد، باید با تیم طراحی در میان بگذارد. در این زمان همچنین درباره بودجه کلی مورد نیاز، از طرف کارفرما و تیم طراحی بحث‌هایی شکل می‌گیرد  که نتیجه‌ای مورد رضایت طرفین به دست خواهد آمد.

ارائه ایده‌های ناب طراحی ویلا و فضای سبز

سومین مرحله از مراحل داشتن یک طراحی اصولی و حرفه‌ای، ارائه ایده‌های طراحی ویلا و فضای سبز توسط تیم طراحان و معماران است. حال با انجام مراحل ذکر شده قبلی، نوبت به تیم طراحان می‌رسد تا طرح‌ها و ایده‌های ناب و جذاب خود را در قالب کانسپت‌هایی به کارفرما و صاحب ملک ارائه دهد تا در این زمینه، طرفین به نتیجه‌ای مشترک نائل آیند.

طراحی معماری ویلا

تا این مرحله تیم طراحی ایده‌های خود برای طراحی را در قالب کانسپت‌های مختلف به کارفرما ارائه کرده است و هر دو طرف به یک نتیجه مشترک در طرح نهایی رسیده‌اند. در چهارمین مرحله، وقت آن است که طراحی معماری ویلا با مدنظر قرار دادن اصول حرفه‌ای آن آغاز شود. از جمله آن می‌توان به طراحی پلان‌ها و نماها اشاره کرد که موارد مهمی در طراحی ویلا و فضای سبز آن است.

طراحی سازه ویلا

تعیین نوع سازه ویلا و انجام محاسبات لازم با توجه به بودجه و اصل حفظ منافع معماری، کاری است که در پنجمین مرحله از مراحل اصولی و حرفه‌ای طراحی ویلا و فضای سبز توسط تیم طراحان و معماران شرکت کارمانی صورت می‌پذیرد. این مرحله نقش مهمی در جذابیت هر چه بیشتر نتیجه کار دارد که در این شرکت توسط متخصصان طراحی سازه انجام می‌شود.

طراحی تأسیسات ویلا

ششمین مرحله از مراحل کار طراحی ویلا و فضای سبز، طراحی تاسیسات مکانیکی و الکتریکی آن به شمار می‌رود. منظور از تأسیسات مکانیکی مواردی شامل سیستم‌های سرمایشی گرمایشی، سیستم‌های بهداشتی، تاسیسات استخر و… است و تأسیسات الکتریکی شامل تعیین نوع چراغ‌ها و روشنایی مناسب برای فضای داخلی و نمای خارجی ویلا، نحوه کنترل روشنایی با استفاده از هوشمندترین روش‌ها و بررسی سیستم‌های صوتی و امنیتی می‌‌شود. تمامی این انتخاب‌ها زیر نظر و با مشورت و تأیید کارفرما صورت می‌گیرد تا کارها در راستای دلنشین‌ترین و راحت‌ترین طراحی و نتیجه پیش روند و به نتیجه برسند.

طراحی داخلی ویلا

پس از انجام مراحل یادشده، به هفتمین مرحله، یعنی طراحی داخلی ویلا می‌رسیم. شاید بتوان این مرحله را یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های کار برای کارفرمایان دانست؛ چراکه مواردی از جمله طراحی آشپزخانه، اتاق‌ها، دیوارها، متریال کف‌سازی، طراحی سقف‌های ویلا، نورپردازی‌های لازم و … در این مرحله صورت می‌پذیرد. تیم طراحی شرکت کارمانی برای انجام این مرحله به بهترین حالت ممکن، چندین و چند بار جلساتی را با کارفرما برگزار کرده است تا سلایق و نقطه نظرهای وی را مد نظر قرار دهند؛ سپس به طراحی داخلی فضا پرداخته خواهد شد.

طراحی محوطه و فضای سبز ویلا

طراحی محوطه و فضای سبز ویلا از این جهت که یکی از دلایل اصلی سکونت در ویلاها، کسب آرامش و لذت از فضای سبز و هوای پاکیزه محسوب می‌شود، برای کارفرمایان و تیم طراحی کارمانی از اهمیت زیادی برخوردار است تا بهترین نتیجه شکل گیرد. انتخاب درختان و گیاهان مناسب، طراحی باغچه و فضای سبز ویلا، طراحی دیوار محوطه ویلا، طراحی آبنما، روف گاردن، آلاچیق، استخر و موارد مشابه، از جمله طراحی‌هایی است که با هماهنگی کارفرما و در صورت موافقت وی انجام خواهد شد.

طراحی نقشه‌های اجرایی

در این مرحله که نهمین گام از مراحل طراحی ویلا و فضای سبز است، طراحی نقشه‌های اجرایی صورت می‌پذیرد. نزدیک کردن اجرای ویلا به طراحی آن مطابق کانسپت‌های ارائه‌شده، اصلی‌ترین هدف این گام از مراحل طراحی به حساب می‌آید. ارائه جداول نازک کاری، پلان اندازه‌گیری طبقات و سقف‌های کاذب، تیپ‌بندی درب و پنجره‌ها، ارائه جداول متره، ارائه نقشه‌های اجرایی نما و در نهایت هماهنگی طراحی سازه با طراحی معماری، از جمله مواردی است که در این زمان توسط تیم طراحی صورت می‌گیرد.

مشاوره در خصوص دیزاین داخلی ویلا

با انجام مراحلی که تا اینجا ذکر شد، طراحی ویلا و فضای سبز به پایان می‌رسد و پروژه مراحل پایانی خود ر ا طی می‌کند. از آنجایی که تیم طراحی شرکت کارمانی تا رسیدن به شرایط ایدئال کارفرمایان خود را تنها نمی‌گذارد، در این زمان مشاوره‌های تخصصی در رابطه با دیزاین داخلی ویلا توسط دیزاینرهای تحصیل‌کرده و حرفه‌ای ارائه می‌شود تا در انتخاب وسایل و متریال داخلی ویلا و هماهنگی آن‌ها با طراحی، بهترین انتخاب و هماهنگی حاصل شود.

4 32

مراحل اجرای ویلا و فضای سبز

مراحل اجرای ویلا و فضای سبز از جمله شاخص‌هایی هستند که برای انجام یک طراحی اصولی و ساخت فضایی جذاب در دل طبیعت به واسطه وجود فضای سبز، باید مورد توجه قرار بگیرند و رعایت شوند؛ به همین دلیل، در ادامه این قسمت به توضیح مهم‌ترین مراحل و معیارها در این پرداخته شده است.

اقدامات اولیه

مواردی  وجود دارد که تحت عنوان اقدامات اولیه، باید توسط تیم طراحی در راستای مراحل اجرای ویلا و فضای سبز انجام شوند. این موارد، ذهنی باز و دیدی جامع و در عین حال دقیق را به می‌دهند تا بتوانند با در نظر گرفتن عوامل مختلف، یک پروژه خوب را به اتمام برسانند. از جمله این موارد عبارت‌اند از:

  • بررسی زمین
  • شرایط آب‌وهوایی از جمله جهت تابش و شدت نور خورشید
  • باد و تغییرات دمایی
  • عناصر موجود در سازه
  • سلیقه کارفرما

ایجاد طرح اولیه

همان‌طور که گفته شد، ابتدا باید مواردی که در تیتر قبلی به آن‌ها اشاره شد، مد نظر تیم طراح قرار گیرد و سپس شروع به طراحی طرح اولیه کنند. از جمله مواردی که در این مرحله باید مورد توجه قرار گیرد، می‌توان به دسترسی‌های لازم، مسیرهای ضروری، چیدمان متناسب گیاهان با توجه به زیبایی ویلا و همچنین نیاز خود گیاهان برای رشد و در نظر گرفتن شرایط اقلیمی اشاره کرد که تأثیر بسزایی بر تمامی موارد دارد.

تخمین هزینه و زمان

در این مرحله تیم طراح باید با توجه به خواسته‌های کارفرما و توافقاتی که از طریق مشورت با وی بدست می‌آورد. هزینه برآورد شده و زمان لازم برای اجرای آن‌ها را به اطلاع کارفرما می‌رساند و بر سر قیمت به توافقی نهایی برسند. این مرحله مهمی در تعیین مسیر انجا پروژه و متریال‌های مورد استفاده خواهد بود که بهتر است در ابتدای کار با دقت انجام شود.

شروع پروژه

در این مرحله تیم طراح با استفاده از عوامل، کارکنان، طراحان، معماران و مهندسان متخصص خود،  فرآیند ساخت و اجرای پروژه ویلا و فضای سبز را شروع می‌کند. ایجاد ناهمواری و برعکس همواری‌های مصنوعی لازم، نورپردازی‌های فضای سبز و … با توجه به اصول ایمنی و امنیتی، از جمله موارد مهمی است که توسط کارگذار باید رعایت شوند.

ارائه ایده

در این مرحله توصیه می‌شود که طراحان و کارفرمایان با یکدیگر به همفکری و مشورت پرداخته و ایده‌هایشان را با هم به اشتراک بگذارند تا بتوان به نتیجه‌ای هر چه بهتر رسید. در هر حال، پروژه باید با علم و اصول توام با زیبایی و جذابیت مد نظر کارفرما به اتمام برسد؛ بنابراین همفکری و گفت‌وگو بسیار ضروری است.

طراحی آلاچیق و پل

از جمله نکات دیگری که در مراحل اجرای فضای سبز توصیه می‌شود، طراحی آلاچیق و پل است که جذابیت بی‌بدیلی را به فضای ویلا خواهند بخشید. این دو عنصر شاید وسعت بزرگی نداشته باشند؛ اما تأثیر بسزایی در ارتقای چشمگیر شدن نمای ویلا و فضای سبز خواهند داشت.

طراحی مسیرهای فضای سبز

خیلی وقت‌ها به دلیل غرق شدن در انتخاب گل‌ها و گیاهان جذاب برای طراحی فضای سبز، به طور کل از درنظر گرفتن مسیرهایرفت‌وآمد از میان آن‌ها غافل می‌شوید؛ چه بسا که پیاده‌روی در میان آن‌ها از شیرین‌ترین لذت‌هایی است که می‌توان تجربه کرد.

6 3
7 3

 

پارامترهای مؤثر در طراحی ویلا و فضای سبز

اطلاع از پارامترهای موثر در طراحی ویلا و فضای سبز، عامل تأثیرگذاری در گرفتن نتیجه مطلوب و جذاب هم برای کارفرما و هم تیم‌های طراحی است. مواردی که نقش تعیین‌کننده‌ای در کاربری و در عین حال زیبایی هر چه بیشتر ویلا و فضای سبز خواهند داشت، در ادامه به تفصیل توضیح داده شده‌اند.

هماهنگی

ایجاد هماهنگی میان اجزای مختلفی که در یک سازه متشکل از ویلا، ساختمان و فضای سبز است، اهمیت بالایی دارد که ضمن ایجاد یک نمای چشم‌نواز، ادغام هر چه بیشتر و بهتر ویلا و فضای سبز را در بر می‌گیرد؛ بدین منظور و به عنوان مثال، می‌توان به کارگیری مواردی از جمله گل‌ها، گیاهان و وسایل تزئینی ار از مواردی برشمرد که اگر در جای درست استفاده شوند، هماهنگی به شدت جذابی را به ارمغان خواهند آورد.

7

تعادل

به طور کلی، دو نوع تعادل داریم که تعادل متقارن و تعادل نامتقارن نامیده می‌شوند. توضیح آن‌ها نیز به این صورت است که در تعادل متقارن، در طرفین یک طراحی، چشم‌انداز و منظره یکسانی از فضای سبز در نظر گرفته می‌شود. از طرفی، در تعادل نامتقارن، این چشم‌انداز با کنار هم قرار گرفتن عناصر و اشیای مختلف و فضای سبز به‌دست خواهند آمد. با مد نظر قرار دادن تعادل در اجرای طراحی ویلا و فضای سبز، می‌توان به جذابیت بی‌نظیر در بناهای مختلف دست یافت.

8 3

هارمونی عناصر

هارمونی عناصر به یکپارچگی آن‌ها در نمای کلی ختم خواهد شد. از طرفی موردی به نام کنتراست نیز وجود دارد که در راستای نحوه چیدمان و طراحی، به برجستگی عنصر یا عناصر خاصی از سازه و ویلا منجر خواهد شد. هارمونی و کنتراست از نکات ریزی هستند که در صورت مدنظر قرارگیری، به کسب نتیجه‌ای مطلوب و جذاب در طراحی ختم خواهند شد.

رنگ‌بندی مناسب

همواره رنگ‌بندی مناسب از تأثیر بسزایی در افزایش خارق‌العاده جذابیت طراحی‌های مختلف برخوردار است. یک رنگ‌بندی اصولی بر اساس دایره رنگ، توسط کارشناسان و هنرمندان این حوزه تعیین‌ می‌شود و به شیوه‌ای چشمگیری با اجرای این اصل، به چشم‌نوازی و دلنشین‌تر شدن فضای شما کمک می‌کند. تمامی این موارد توسط تیم طراحی شرکت کارمانی صورت می‌گیرد تا بتوان به بهترین و در عین حال لوکس‌ترین طراحی در نتایج طراحی ویلا و فضای سبز دست یافت.

9 1

نحوه محاسبه و قیمت‌گذاری فضای سبز

نحوه محاسبه و قیمت گذاری طراحی فضای سبز نیز مورد مهمی محسوب می‌شود که در تصمیمات کارفرمایان برای تعیین سبک یا نوع طراحی مد نظر آن‌ها بسیار تأثیرگذار است. به همین دلیل در ادامه به مهمترین مواردی که در تعیین قیمت طراحی و اجرای پروژه‌های فضای سبز مؤثر هستند، اشاره شده است.

از جمله موارد تأثیرگذار در قیمت، امکانات مورد نیازی  چون مسیرهای سنگی، آلاچیق، استخر، گلخانه و غیره ، گل‌ها و گیاهان خواسته‌شده، دسترسی‌های سازه، کیفیت خاک فضای سبز، وضعیت فعلی سازه و خواسته کارفرما است. تمامی این عوامل در کنار مواردی چون نورگیری محل و جهت جغرافیایی آن، از موارد مؤثر در هزینه و قیمت نهایی طراحان محسوب می‌شوند. همچنین میزان تخصص، تجربه و مهارت تیم طراحی نیز عامل به شدت مهمی است که هم در رسیدن به نتایج عالی و هم میزان دستمزد برآورد شده، تأثیرگذار خواهد بود.

سوالات متداول

قیمت طراحی ویلا و فضای سبز چقدر است؟

  • قیمت طراحی ویلا و فضای سبز به خواسته‌های کارفرما و شرایط خود سازه و همچنین میزان تخصص تیم طراح بستگی دارد که موارد و توضیحات بیشتر در این خصوص در متن مقاله ارائه شده است.

مراحل اجرای طراح ویلا و فضای سبز چیست؟

  • از جمله مراحل می‌توان به اقدامات اولیه، ارائه ایده و کانسپت و طراحی نقشه اولیه اشاره کرد که توضیحات بیشتر در این خصوص در متن مقاله ارائه شده است.

چرا طراحی ویلا و فضای سبز خود را به کارمانی بسپارید؟

  • تیم طراحی شرکت کارمانی از مجرب‌ترین متخصصان، مهنسان و معماران تشکیل شده که بر اساس بهترین معیارهای روز دنیا، به طراحی ویلا و فضای سبز می‌پردازند. توضیحات بیشتر در این خصوص در متن مقاله ارائه شده است.

برای مشاوره و راهنمایی در زمینه طراحی ویلا  و فضای سبز باما در ارتباط باشید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید