طراحی و دکوراسیون کابینت آشپزخانه را چگونه انتخاب کنیم؟

طراحی و دکوراسیون کابینت آشپزخانه را چگونه انتخاب کنیم؟

دکوراسیون کابینت آشپزخانه

همه ما میدانیم در طراحی دکوراسیون خانه مهم ترین قسمتی که به آن توجه ویژه می شود آشپزخانه است, زیرا شاید مواد مختلفی در آن نگهداری می شود و تقریبا خیلی از امورات خانواده در آن می گذرد.

اما اگر بخواهیم عناصر پراهمیت در طراحی یک آشپزخانه را برشماریم، بدون شک کابینت یکی از آن هاست.

تقریبا اولین چیزی که فرد پس از ورود به آشپزخانه با آن مواجه می شود کابینت است؛ بنابراین طراح، رنگ، جنس، چیدمان، نوع و سایر جزئیات آن تاثیر مستقیمی بر شمایل نهایی آشپزخانه دارد.

در این نوشتار قصد داریم نگاهی به اهمیت دکوراسیون کابینت آشپزخانه بیاندازیم تا کمی بیشتر با آن آشنا شویم.

اما پیش از آنکه به مبحث دکوراسیون کابینت آشپزخانه بپردازیم، لازم است تا کمی در رابطه با کلیات طراحی داخلی آشپزخانه بدانیم.

 

ظراحی داخلی آشپزخانه ها

آشپزخانه ها به صورت مختلفی طراحی میشود اما برای دکوراسیون داخلی که بخواهد به نحو احسن اجرا شود و نمای شکیلی را ارائه دهد بهتر است فضای کثیف از فضای تمیز تفکیک شود.

این تفکیک فضا باید به گونه ای انجام شود که فضای کثیف در آشپزخانه از دید عموم پنهان بماند.

البته در خانه و منازل کوچک این دکوراسیون اجرایی نمی باشد و دکوراسیون داخلی با این سبک معماری برای متراژ های بالا امکان پذیر است.

البته راهکارهایی وجود دارد که دکوراسیون داخلی برای فضاهای کوچک اجرا شود.

 به نوشتار معماری و دکوراسیون داخلی برای منزل ها و فضاهای کوچک مراجعه کنید.

بدیهی است که از نظر سبک های معماری تعداد بسیاری از انواع آشپزخانه ها را می توان برشمرد اما با توجه به اصول چیدمان می توان آشپزخانه ها را به این صورت از یکدیگر تفکیک کرد:

  • حالت U
  • حالت جزیره
  • حالت گالی
  • حالت ال
  • حالت تفکیکی

بصورت کلی استانداری که وجود دارد که باید در آشپزخانه یک مثلث شکل بگیرد که  مثلث کار نامیده می شود؛ مثلثی که تقریبا تمام فعالیت های آشپزخانه در آن انجام می پذیرد.

در این مثلث باید سینک آشپزخانه , یخچال و اجاق گاز در حالتی قرار بگیرند که راس های مثلث کار را تشکیل دهند.

طراح و مجری دکوراسیون داخلی منزل شما باید علاوه بر تسلط بر قواعد معماری از جمله مثلث کار، توانایی اجرای صحیح آن را نیز داشته باشد.

برای آشنایی با برترین طراحان و مجریان دکوراسیون داخلی در مشهد اینجا کلیک کنید

مثلث کار آشپزخانه

بهترین موقعیت قرارگیری سه عنصر تشکیل دهنده مثلث کار در آشپزخانه یعنی اجاق‌گاز، سینک ظرفشویی و یخچال به گونه‌ای است که محیط این مثلث فرضی عددی بین ۴/۸۰ تا ۶ متر باشد.

حداقل طول لازم برای هر ضلع ۱۲۰ سانتی متر و حداکثر آن ۲۷۵ سانتی متر بیان شده است.

طول کمتر از این اندازه باعث نبود فضای کافی برای کار شده و اندازه ی بیش از آن باعث خستگی و صرف انرژی بیش از حد می گردد.

هدف از تعریف مثلث کار در آشپزخانه این است که فاصله سه عنصر نه آنقدر زیاد باشد که شخص مجبور به رفت‌وآمد زیاد باشد و نه آنقدر کم که محدوده کاری و فضای رفت‌وآمد را محدود کند.

هر چند مثلث کار در آشپزخانه یک مثلث فرضی است اما در بعضی موارد خاص، عملاً مثلثی شکل نمی‌گیرد.

( مثلاً در آشپزخانه‌های کوچک که تمام این تجهیزات در یک ردیف و در کنار هم قرار می‌گیرند)

 

در طراحی آشپزخانه و محل قرارگیری عناصر اصلی باید به نکات زیر توجه کرد:

  • باید در دو طرف اجاق‌گاز کابینت کافی وجود داشته باشد تا از سطح آن به‌عنوان میز کار استفاده شود. همچنین اجاق‌گاز نباید در مجاورت پنجره باشد، چون ممکن است وزش باد باعث خاموشی گاز و آتش‌سوزی شود.

فضای خالی کنار اجاق گاز

  • با توجه به رطوبت اطراف سینک بهتر است سینک ظرفشویی در محلی قرار بگیرد که از تابش نور خورشید و جریان هوای آزاد بهره ببرد. همین‌طور با توجه به استفاده مکرر از سینک ظرفشویی در آشپزخانه، لازم است که کابینت‌های اطراف سینک ظرفشویی سطح وسیعی داشته باشد.

سینک در طراحی آشپزخانه

  • از آنجایی که یخچال وسیله‌ای است که عموم افراد منزل از آن استفاده می‌کنند، بهتر است در نزدیکی ورودی آشپزخانه قرار گیرد. دقت کنید که فضای کافی برای بازکردن در یخچال و عبور افراد وجود داشته باشد.

یخچال در آشپزخانه

 

حال که با کلیات طراحی آشپزخانه و یکی از اصلی ترین استانداردهای آن اشنا شدید، وقت آن است که به موضوع اصلی خود یعنی دکوراسیون کابینت آشپزخانه بازگردیم.

 

دکوراسیون کابینت آشپزخانه

کابینت از آن دست اقلام در دکوراسیون داخلی است که به سبب تنوع بالا، انتخاب گزینه مناسب برای دکوراسیون خانه از میان گزینه های موجود را بدل به کاری دشوار می کند.

جنس، رنگ، طرح، سبک طراحی آشپزخانه، بودجه و … همه و همه در دکوراسیون کابینت آشپزخانه تاثیرگذار است.

علاوه بر تمام این ها، دکوراسیون کابینت آشپزخانه باید به گونه ای صورت پذیرد که علاوه بر زیبایی، وظیفه پوشش دهی و ایجاد فضای کاربردی را به نحو احسن انجام دهد.

بنابراین مولفه های یک نمونه درست و موفق از دکوراسیون کابینت آشپزخانه را می توان اینگونه برشمرد:

  • از نظر سبک، همخوان با دکوراسیون منزل
  • از نظر ابعاد، متناسب با فضای آشپزخانه
  • ایجاد فضای کاربردی و پوشش دهی مناسب
  • کیفیت و طول عمر بالا

در میان سبک های گوناگون قابل اجرا برای دکوراسیون کابینت آشپزخانه، امروزه سبک مینیمال بشدت مورد توجه قرار گرفته است؛ سادگی، بدون ازدحام بصری.

اگر می خواهید آشپزخانه ایی داشته باشید که تمیز و بزرگ و دل باز به نظر برسد بهترین حالت استفاده از سبک مینیمال و استفاده از رنگ سفید.

البته لازم به ذکر است همانطور که پیشتر گفته شد، برای اجرای این سبک نیاز است تا بقیه آشپزخانه و منزل نیز به این سبک طراحی شده باشد و یا طراحی آن به گونه ای باشد که راه را برای اجرای این سبک میسر سازد.

دکوراسیون کابینت آشپزخانه می تواند روح تازه ای به آشپزخانه و حتی خانه شما بدمد؛ چرا که آشپزخانه قلب تپنده هر خانه است.

قلبی که می تواند زیبایی را در تمامی اجزای خانه به جریان بیاندازد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید