جایگاه «تعادل و تقارن» در طراحی داخلی مدرن کجاست؟

جایگاه«تعادل و تقارن»در طراحی داخلی مدرن کجاست؟

همه چیز در زندگی مربوط به تعادل است، و این درسی است که در طول زندگی همه‌ی ما آموخته ایم. در کودکی، باید تعادل را هنگام دوچرخه‌ سواری یا وسایل ساختمانی یاد می ‌گرفتیم. به عنوان بزرگسال، ما باید بین زندگی و کار تعادل برقرار کنیم و مهم تر از آن، بدانیم چگونه در مکان هایی که در آن زندگی می کنیم تعادل ایجاد کنیم. در این مقاله، تعادل طراحی داخلی را بررسی می کنیم و به شما می گوییم که برای ساختن فضاها چه کاری می توانید انجام دهید تا افراد استقبال بیشتری از تعادل داشته باشند.

تعادل و تقارن

تعادل در طراحی داخلی چیست؟

« تعادل » در طراحی داخلی یک اصل طراحی است که برای توزیع وزن بصری عناصر در یک فضا استفاده می شود تا احساس کامل ، پایدار و راحت داشته باشد . هدف از تعادل در طراحی داخلی ایجاد تقارن است که ثابت شده است افراد را سالم تر و شاد تر می کند.

وقتی وارد یک اتاق متعادل می شوید ، احساس خوش آمد گویی ، هماهنگی و آرامش می کنید . از سوی دیگر ، فضای داخلی نامتعادل ، نا هماهنگی بصری و احساس اضطراب و ناراحتی را بر می انگیزد.

اما فضای داخلی متعادل چیست ؟ به بیان ساده ، این فضا با چیدمان اجزایی مانند مبلمان ، دیوار ها و اکسسوری ها ، تعادل کاملی را ایجاد می کند تا هیچ یک از عناصر از نظر وزن یا تسلط بر یک دیگر غلبه نکنند.

چگونه در طراحی داخلی، تعادل ایجاد کنیم؟

برای ایجاد تعادل در فضای داخلی ، لازم است عناصر اولیه طراحی مانند رنگ ها ، بافت ها ، اشکال ، نور ، الگوها ، خطوط و مقیاس و تناسب را در نظر بگیرید . سپس، از این عناصر برای ارائه جهت های بصری استفاده کنید تا به تمام قسمت های اتاق اهمیت داده شود.

به عنوان مثال ، عناصر رنگارنگ ، طرح‌ دار و بافت‌ دار ، مانند دیوار ها یا مبلمان ، معمولاً هنگام در نظر گرفتن وزن بصری سنگین هستند . بنا بر این ، با قرار دادن این عناصر در برابر عناصر کمتر و به همان اندازه سنگین یا چندین عنصر که کمتر سنگین اند ، تعادل کاملی ایجاد خواهید کرد.

سه نوع اصلی تعادل در طراحی داخلی

اما ، در حالی که این کار آسان به نظر می رسد ، شما هم چنین باید هنگام طراحی یا چیدمان عناصر برای ایجاد یک تعادل خوب دقیق باشید . بر اساس این مقاله ، تقارن که زیبایی معماری و طراحی داخلی را ایجاد می کند ، به طور مثبت یا منفی بر رفاه فرد تأثیر می گذارد . بنا بر این ، این سه نوع اصلی تقارن طراحی داخلی را برای فضا های خود در نظر بگیرید:

  • تعادل متقارن
  • تعادل نامتقارن
  • تعادل محوری

علاوه بر این نوع تعادل طراحی داخلی ، شما می خواهید با یک طرح رنگی نیز کار کنید . شما می توانید با توزیع دقیق رنگ ها در فضای خود به تعادل بصری دست یابید . بنابراین ، دیوار ها ، پارچه ها و اشیاء تزئینی را در نظر بگیرید تا بتوانید رنگ هایی را انتخاب کنید که مکمل یک دیگر باشند.

مطمئن نیستید که از کجا شروع کنید ؟  ما با به اشتراک گذاشتن بینش های بیش تر در مورد هر نوع تقارن، ادامه می دهیم و در عین حال نمونه هایی را برای الهام بخشیدن به طراحی جدید شما به اشتراک می گذاریم.

  1. تعادل متقارن در طراحی داخلی

تعادل

یکی از ساده ‌ترین راه ‌ها برای ایجاد تعادل ، چیدمان متقارن عناصر است . این طرحی است که پردازش آن برای مغز آسان است ، زیرا منطقی است.

این قانون اساسی بر داشتن یک نقطه ی مرکزی در اتاق و سپس چیدمان عناصر آینه ای در هر طرف متکی است . برای دست یابی به ظرافت و ظرافت منحصر به فرد ، باید همان اشیاء را با این طرح تکرار کنید . این سبک برای اتاق نشیمن ، اتاق خواب و فضا های صنعتی مانند رستوران ها یا اتاق های هیئت ایده آل است.

متأسفانه، از آن جایی که ایجاد تعادل متقارن بسیار آسان است ، طراحی فضای کسل کننده ای که اگر چه از نظر بصری متعادل است ، اما هماهنگی یا تخیل را القا نمی کند ، آسان است . بنا بر این، با رنگ‌ ها و الگو ها خلاقیت به خرج دهید تا به اتاق‌ هایتان یک استایل عجیب ‌و غریب ببخشید . در این جا ایده هایی برای دست یابی به تعادل متقارن در طراحی داخلی وجود دارد:

الف ) اتاق نشیمن متقارن

شما به راحتی می توانید با انتخاب یک محور مرکزی برای حرکت به سمت بیرون ، به تعادل متقارن در اتاق نشیمن خود دست پیدا کنید .

مثلا اگر در نظر بگیرید که نقطه مرکزی شومینه باشد که یک قفسه کتاب در اطراف آن ساخته شده است ، کل چیدمان به سمت برجسته کردن شومینه تنظیم شده است و استفاده از کاناپه های یکسان در دو طرف آن ، واحد تعادل خوبی ایجاد می کند . چنین چیدمانی هم چنین با استفاده از رنگ‌ ها و نقش ‌هایی مانند کاناپه‌ ها و سقف ، از کسل‌ کننده بودن و بی ‌تخیل بودن جلو گیری می ‌کند.

چالش تعادل متقارن این است که می تواند بیش از حد قابل پیش بینی باشد ، به خصوص زمانی که از عناصری مانند واحد های دیواری و شومینه برای ایجاد محور مرکزی استفاده می کنید .

با این حال ، این طراحی از پنجره به عنوان نقطه مرکزی استفاده می کند ، در حالی که کاناپه های یکسان در دو طرف ظاهری متعادل ایجاد می کند که آرامش و ظرافت را تراوش می کند.

ب ) اتاق خواب های متقارن

بهترین چیز در مورد تعادل متقارن در اتاق خواب این است که حس برابری ایجاد می کند که ویژگی خوبی برای اتاق خواب اصلی یا مشترک است . برای ایجاد تعادل کامل ، می توانید از عناصری مانند بالش ، دیوار ، میز خواب ، لامپ و صندلی استفاده کنید .

در بعضی اتاق خواب ها با استفاده از عناصر طراحی متقارن ، از جمله میز های خواب ، لامپ ها و تشک های کف ، هنر منحصر به فرد تخته سر و دیوار را برجسته می کنند . علاوه بر این ، استفاده هوش مندانه از رنگ ها برای از بین بردن یک نواختی یک طراحی متقارن وجود دارد ، در حالی که نور کافی به اتاق ظرافت و هماهنگی می بخشد.

دست یابی به تعادل در اتاق خواب بسیار آسان است ، به خصوص زمانی که از چیدمان متقارن عناصر پیروی می کنید . این طراحی به فضای زیادی نیاز ندارد . تنها چیزی که نیاز دارید یک نقطه مرکزی منحصر به فرد برای برجسته کردن اجزاء است .

اتاق خواب خوب و متعادل دارای دکور آینه ای منحصر به فرد در دیوار اصلی است ، جایی که محور مرکزی ایجاد شده است . سپس، یک تخت با یک رخت خواب تیره ، به علاوه دو میز خواب و لامپ یکسان ، برای ایجاد تعادل بصری عالی ، به خوبی با هم ترکیب می شوند . باز هم ، طرح رنگ بژ و قهوه ای با تناژ های مشکی ، ظاهر خسته کننده را کاهش می دهد.

  1. تعادل نا متقارن در طراحی داخلی

اگر نمی‌ خواهید هنگام متعادل کردن عناصر نگران نسبت ‌های ریاضی باشید ، تعادل نا متقارن بهترین طرح برای طراحی داخلی مورد نظر شما است . بنا بر این، می توانید طراحی را به عنوان شکلی از هرج و مرج سازمان یافته در نظر بگیرید که دست یابی به تعادل را نسبت به طراحی متقارن دشوار تر می کند.

این سبک زمانی که عناصری را ترتیب می ‌دهید که یک دیگر را آینه نمی‌ کنند و خطوط واقعی یا خیالی را رعایت نمی‌ کنید، تعادل سالمی ایجاد می‌ کند . تعادل نا متقارن متکی بر عناصری است که به طور متناسب روی یک محور مرکزی چیده نشده اند.

بنا بر این ، طراحی با استفاده از اشیاء متفاوت برای ایجاد جهت در یک اتاق ، یک محیط سرگرم کننده یا بازی ایجاد می کند . در حالی که دست یابی به تعادل نامتقارن در یک اتاق سخت تر است ، می توانید چند نکته را برای الهام بخشیدن به بهترین ظاهر خود دنبال کنید.

نکاتی برای دستیابی به تعادل نا متقارن

اول – حذف خطوط

ابتدا باید از کار کردن در طول خطوط ، به خصوص روی کف پوش خودداری کنید . بنا بر این ، اگر طراحی کف شما خطوط متقارن مشخصی دارد ، ممکن است بخواهید روی کاشی ‌ها ، فرش ‌ها یا کف پوش ‌های جدید سرمایه‌ گذاری کنید تا جهت اجباری اتاق را حذف کنید.

دوم – نور پردازی خلاقانه

اکثر عناصر نور پردازی داخلی به صورت متقارن سیم‌ کشی می ‌شوند ، و اگر می ‌خواهید از طراحی نا متقارن پیروی کنید ، می ‌تواند بی نظمی ایجاد کند . اگر چنین است ، برای برجسته کردن ظاهر نا متقارن ، نور های ریلی، نقطه ای یا نا متقارن را اضافه کنید.

سوم – استفاده از دکور چشم نواز

بر خلاف طراحی متقارن که بر یک نواختی تکیه دارد ، با استفاده از سبک های متضاد ، از جمله اندازه ، رنگ ، بافت و شکل مبلمان ، به تعادل نا متقارن دست خواهید یافت . در بهترین حالت ، می ‌خواهید از عناصر آینه‌ ای خودداری کنید ، بنا بر این می ‌توانید یک میز انتهایی را در یک طرف و یک قفسه یا چراغ‌دان را در طرف دیگر انتخاب کنید.

در این جا چند سبک داخلی نا متقارن به شما پیشنهاد می کنیم که می توانید به سراغ آن ها بروید.

الف ) اتاق های نشیمن نامتقارن

هدف اصلی طراحی اتاق نا متقارن ، عملکرد ، سرگرمی و سبک است . بنا بر این ، شما می خواهید اجسام مختلف با وزن مشابه را متعادل کنید و هم چنین آن ها را به شیوه ای آشفته و در عین حال دارای نظم ، مرتب کنید.

یک نشیمن خوب می تواند شامل یک اتاق با یک مبل مقطعی با اندازه معقول تزئین شده باشد که در برابر صندلی های کوچک تر با رنگ های متضاد قرار گرفته است . در حالی که اتاق از تم رنگی خنثی پیروی می کند ، افزودن عالی رنگ سبز از پرده ها به بسیاری از گیاهان آپارتمانی رنگ مورد نیاز را به آن اضافه می کند ، در حالی که سایر عناصر دکور مانند آویزها و میز منحصر به فرد تعادل نا متقارن کاملی را ایجاد می کنند.

اتاق نشیمن خوب وزن بصری را از طریق گزینه های صندلی متعادل می کند . یک مبل بزرگ می تواند نقطه کانونی اتاق باشد ، در حالی که صندلی های تکی به دقت چیده شوند تا بهترین تعادل را ایجاد کنند . عنصر هایی مانند میز مربع ، میز قهوه گرد ، میزهای هندسی کناری ، آویزهای دیواری ، گیاه بزرگ آپارتمانی و دیوارکوب چشم نواز ، هماهنگی را در اتاقی که بر خلاف چیدمان آن تزئین شده است ، ایجاد می کند.

ب) اتاق خواب های نامتقارن

بهترین رویکرد برای یک اتاق خواب نا متقارن ، ترکیب و تطبیق عناصری مانند رنگ‌ ها ، چراغ‌ ها ، میز های خواب و بافت ‌ها برای حفظ عملکرد و در عین حال افزودن کمی درام است . یک اتاق خواب متعادل را می توان با تمی تمیز و با یک تخت قهوه ای با بالش های تیره تر تزئین کرد . اما ، تعادل نا متقارن توسط میز های خواب ، چراغ ها ، پارچه ها و وسایل دکوری نا متقارن ایجاد می شود.

به عنوان مثال ، یک طرف دارای یک پاتختی کشویی باشد در حالی که طرف دیگر یک میز داشته باشد . علاوه بر این ، یک طرف نزدیک تر به پنجره با یک لامپ خاموش تزئین شده باشد ، در حالی که طرف مقابل که نور طبیعی کمتری دریافت می کند با یک لوستر تزئین شده باشد .

به طور کلی ، طراحی کنتراست کافی ایجاد می کند اما بهترین تعادل بصری را حفظ می کند ، بنا بر این در چنین اتاقی هیچ عنصری برجسته تر از دیگری نیست.

به طور مشابه ، در چنین اتاق خوابی هم چنین با استفاده از عناصر مختلف که وزن بصری یکسانی را اضافه می کنند ، بهترین تعادل نامتقارن را می توان ایجاد کرد . به عنوان مثال ، دیوار با تم آبی نقطه کانونی باشد ، اما با تخت خاکستری کاملاً هماهنگ شود . علاوه بر این ، میز های خواب نا متجانس ، نور مصنوعی اضافی اتاق را برای ایجاد تمرکز بر روی پنجره شیشه ای بزرگ از بین می برند.

  1. تعادل محوری در طراحی داخلی

همان طور که از نام آن پیدا است ، تعادل محوری از مرکز یک اتاق ایجاد می شود و هر عنصر طراحی از این نقطه کانونی به سمت بیرون چیده می شود . این سبک برای ایجاد نتایج خیره کننده برای ترغیب کامل به ایجاد حس آرامش استفاده می شود .

طراحی در این سبک شبیه به عناصر دنیای طبیعی است ، مانند گلبرگ های یک گل . در فنگ شویی ، تقارن محوری در الگوی زندگی به فال نیک گرفته می شود.

بر خلاف تعادل نا متقارن ، تعادل محوری در فضا های داخلی آسان است ، زیرا شما از مرکز اتاق کار می کنید . تعادل محوری که به فضا های داخلی هم تعبیر می ‌شود ، به هم ‌ترازی عناصر طراحی ، مانند صندلی ‌ها ، در اطراف یک میز متکی است.

این طرح به بهترین وجه در اتاق‌ های غذاخوری ، هتل‌ ها یا ادارات استفاده می ‌شود ، زیرا نیاز به فضای زیادی برای شروع طراحی از مرکز دارد . اما اگر می خواهید آن را در خانه خود امتحان کنید ، در اینجا چند مدل به شما پیشنهاد می کنیم که می توانید از آن ها ایده بگیرید:

الف ) تعادل محوری در اتاق نشیمن

هدف اصلی تقارن محوری ، ایجاد تعادل از مرکز اتاق است ، بنا بر این باید اطمینان حاصل کنید که فضای کافی برای ساختن دارید . بهترین کار این است که این سبک را در یک اتاق نشیمن با سقف بلند امتحان کنید ، بنا بر این می توانید از یک لوستر گرد فوق العاده برای بهبود ظاهر استفاده کنید.

یک اتاق نشیمن مینیمالیستی برای تعادل محوری فوق العاده است. همه چیز در مورد اتاق ، از چیدمان مبل گرفته تا تم رنگی مثلا نارنجی ، برای دست یابی به تعادل و ایجاد مکانی خنک برای استراحت طراحی می شود . اگر به دنبال چنین ظاهری هستید ، مطمئن شوید که وسایل روشنایی کافی در خانه وجود دارد ، و هم چنین می توانید یک میز گرد تهیه کنید تا خطوط منحنی را به راحتی مشخص کنید.

هم چنین می توانید با تعیین تعادل محوری با استفاده از یک فرش گرد ، چیز ها را یک درجه بالاتر ببرید . مثلا در یک اتاق نشیمن که برای تعادل محوری از سالن تا ناهارخوری طراحی شده است ، اتاق نشیمن در تضاد با چیدمان متقارن طراحی می شود و می توان از طریق پنجره ها و تزئینات زاویه دار به این هدف دست یافت.

ب ) تعادل محوری در اتاق خواب

هم چنین می توانید با طراحی تختی گرد در وسط اتاق خواب به دنبال تعادل محوری در یک اتاق خواب بزرگ باشید . مثلا برای داشتن یک اتاق خواب با تعادل محوری ، ممکن است بخواهید توهم دیوار های گرد را ایجاد کنید و از چراغ های گرد برای ایجاد علاقه بصری بیشتر استفاده کنید.

ج ) تعادل محوری در فضای غذاخوری

یکی از ساده‌ ترین راه‌ ها برای دست یابی به تعادل محوری ، فضای غذاخوری است ، زیرا می ‌توانید صندلی‌ هایی را دور میز ناهار خوری بچینید . با این حال، اتاق باید جادار باشد و شما باید از ترکیب رنگی عالی برای متعادل کردن ظاهر دیگر اشیاء متفاوت در اتاق اطمینان حاصل کنید.

اگر فضای محدودی برای ناهار خوری خود دارید ، می توانید از  صندلی های مدرن استفاده کنید که مکمل میز گرد برای ایجاد تعادل محوری در اتاقی با گوشه های متقارن هستند . برای دست یابی به ظاهر بهتر ، طراح ممکن است عمدا از زوایای محوری استفاده کند . از این رو اهمیت لوستر صنعتی گرد که درست بالای میز گرد ثابت شده باشد ، بسیار بالاست.

جمع بندی پایانی

امیدواریم تا پایان این مقاله از آن‌ چه پیش روی شما قرار گرفت ، بهره کافی برده باشید . ما در این مطلب تلاش کردیم تا برای کسانی که می خواهند با اصول تعادل و تقارن در طراحی داخلی مدرن آشنا شوند ، این مفاهیم را به زبانی ساده توضیح دهیم .

در این مقاله گفتیم که تعادل در طراحی داخلی یک اصل طراحی است که برای توزیع وزن بصری عناصر در یک فضا استفاده می شود تا احساس کامل ، پایدار و راحت داشته باشد . هدف از تعادل در طراحی داخلی ایجاد تقارن است که ثابت شده است افراد را سالم تر و شاد تر می کند . به عبارت دیگر یک فضای متعادل فضایی است که با چیدمان اجزایی مانند مبلمان ، دیوار ها و اکسسوری ها ، تعادل کاملی را ایجاد می کند تا هیچ یک از عناصر از نظر وزن یا تسلط بر یک دیگر غلبه نکنند.

چنانچه نظری درباره ی این مقاله دارید و یا سوالی در ارتباط با طراحی داخلی مدرن ذهن تان را به خود مشغول کرده است ، برای ما بنویسید ؛ ما این جاییم تا نظرات و سوالات شما را پاسخ دهیم.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید