اخذ مجوز و پروانه‌ی ساخت

 

گروه معماری و دکوراسیون داخلی کارمانی با دانش و تجربه فراوان در زمینه امور حقوقی و بروکراسی اداری ، یکی از بهترین شرکت‌ها در زمینه اخذ مجوز و پروانه‌ی ساخت است.اخذ مجوز و پروانه‌ ساختمان به این دلیل که رسمیت قانونی به پروژه ساخت‌وساز می‌دهد، برای احداث یک ساختمان یا مجتمع مسکونی و بازسازی بنا ضرورت دارد؛ بنابراین مالک، شرکت معماری یا پیمانکار باید از دانش و اطلاعات کافی برای اخد این دو برخوردار باشد و بتواند طبق چهارچوب‌های مشخص‌شده توسط شهرداری، ساخت‌و‌ساز را انجام دهد؛ در غیر این صورت وقت و سرمایه وی تلف خواهد شد. در ادامه به ارائه توضیحات مربوط به مجوز و پروانه ساختمان، مراحل دریافت و هزینه‌ دریافت این دو خواهیم پرداخت.

obtaining permits and building

اخذ مجوز و پروانه‌ی ساخت چیست؟

پروانه ساخت یک مدرک قانونی است که قبل از شروع ساخت‌وساز، توسط شهرداری در اختیار پیمانکار یا مالک قرار می‌گیرد و پیمانکار باید طبق آن و با درنظرگرفتن استانداردهایی که شهرداری برای وی تعیین کرده است، کار احداث ساختمان را انجام دهد.  پس از صدور نقشه و امضای ناظر ساخت‌وساز، اقدامات اداری نظیر پرداخت هزینه و نامه‌نگاری برای کسب تاییدیه انجام خواهد شد و سپس پیمانکار می‌تواند با اخذ مجوز ساخت، به صورت قانونی و طبق استاندارد تعیین شده پروژه را ادامه دهد.

برای بازسازی‌ جزئی یا انجام تغییرات اندک در ساختمان، نیاز به مجوز ساخت نیست و فقط در صورتی باید برای گرفتن پروانه ساخت اقدام کرد که نیاز به تغییر متراژ ساختمان یا ساخت‌وساز جدید باشد؛ بنابراین، می‌توان اینطور گفت که برای تمام تغییرات ساختمانی نیاز به مجوز نیست. در صورت انجام هرگونه عملیات تغییر متراژ، احداث بنا و انجام تغییرات وسیع در ساختمان بدون صدور پروانه از جانب شهرداری، ساخت‌وساز غیرقانونی تلقی می‌شود و فرد خاطی توسط مراجع نظارت بر ساختمان اعمال قانون خواهد شد. علاوه بر شهرداری، همیار شهرداری و دهیاری نیز می‌تواند اقدام به صدور پروانه ساخت کند.

2 3

چرا اخذ مجوز و پروانه‌ی ساخت را به تیم ما بسپارید؟

ممکن است این تصور برای عموم مردم وجود داشته باشد که اخذ مجوز و پروانه‌ی ساخت، امری آسان و سریع است؛ اما در حقیقت کسب این مجوز مراحل بسیاری دارد که در صورت عدم برخورداری از اطلاعات و مهارت کافی، هزینه و وقت زیادی از مالک را خواهد گرفت. کسب این جواز برای احداث ساختمان یا بازسازی بناها ضرورت دارد؛ بنابراین پیش از ساخت‌وساز باید برای دریافت آن اقدام شود؛ قطعا با موفقیت به‌اتمام‌رساندن مراحل کسب پروانه زمان زیادی می‌برد و طولانی‌بودن مسیر کسب پروانه ساخت، ممکن است سبب دل‌سردی و در مواردی پشیمانی شخص در رابطه با ساخت‌وساز شود.

3 scaled

برای رهایی از مشکلات این مسیر طولانی، بهترین راه‌حل همکاری با شرکت کارمانی است. گروه معماری و دکوراسیون داخلی کارمانی از سال ۱۳۷۳ شروع به کار کرده است و با گردآوری افراد متخصص، مجموعه‌ای از طراحان و معماران حرفه‌ای و اجرای صدها پروژه‌ برتر ساختمانی در بسیاری از شهرهای ایران، کارنامه‌ درخشانی از رضایت مشتریان و کارفرمایان محترم کسب کرده است. این شرکت با گسترش موفقیت‌های متعدد خود در پروژه‌های بزرگ ساختمانی، توانسته طراحی و اجرای بسیاری از پروژه‌های معماری را در عرصه بین‌المللی برعهده بگیرد و در عرصه معماری خوش بدرخشد.

تجربه و سابقه درخشان تیم کارمانی به مشتریان عزیز این اطمینان را می‌دهد که به‌‌رغم دشواری‌ مراحل کسب مجوز، در کمترین زمان ممکن، پروانه ساخت مشتریان محترم و پیمانکاران طرف قرارداد صادر شود.

4 3

مراحل دریافت اخذ مجوز و پروانه‌ی ساخت به چه صورت است؟

برای احداث یک ساختمان افراد زیادی از قبیل مهندس معمار، کارگرها، مالک زمین و پیمانکار درگیر خواهند شد؛ اما اخذ مجوز و پروانه‌ی ساخت به طور معمول بر عهده پیمانکار خواهد بود و باید پیش از شروع ساخت‌وساز، برای دریافت پروانه ساخت اقدام کند. در غیر این صورت، ساخت‌وساز غیر قانونی تلقی می‌شود و با مشکل رو‌به‌رو خواهد شد. اخذ مجوز و پروانه‌ی ساخت توسط مالک، پیمانکار یا شخص ذی‌صلاحی که وکالت دارد، باید طی مراحل زیر صورت گیرد:

مرحله اول) تشکیل پرونده: در مرحله‌ نخست باید تشکیل پرونده صورت گیرد. مالک یا شخص دارای صلاحیت که از مالک ساختمان به صورت قانونی وکالت دارد، باید درخواست مکتوب اخذ مجوز را ثبت کند و برای ثبت درخواست باید مدارکی شامل موارد زیر را به دفاتر خدمات الکترونیک یا شهرداری ارائه دهد:

  1. ارائه اصل شناسنامه و کارت ملی و یک عدد کپی از آن
  2. ارائه اصل سند مالکیت و یک عدد کپی از آن.
  3. ارائه فیش تسویه حساب عوارض نوسازی.
  4. ارائه برگه عوارض شهرداری سال‌های پیش و سال جاری.

 

مرحله دوم) آماده‌سازی دستور نقشه: در این مرحله، مشخصات ملک مورد بررسی قرار می‌گیرد و تعداد طبقات مجاز برای ساختمان مشخص می‌شود. پس از تشکیل پرونده، مسئول شهرسازی به نمایندگی از شهرداری جهت کسب اطلاعات کامل درمورد ملک به مکان احداث ساختمان رجوع می‌کند و مواردی نظیر عرض خیابان، ابعاد ملک، بنای ساختمان و ساختمان‌های مجاور ملک را طی بازدید از محل احداث، مورد بررسی قرار می‌دهد که کسب این اطلاعات، تعیین کننده‌ تعداد طبقات خواهد بود.

 

مرحله سوم) طراحی نقشه: هر نقطه‌ای از شهر قوانین ساخت‌وساز متناسب با خود را دارد که وابسته به شهر و مناطق آن، قوانین متفاوت است. این قوانین که با نام طرح تفصیلی شناخته می‌شوند، توسط کارشناس طرح تفصیلی، کاربری ملک را تعیین می‌کنند. اگر پس از بررسی ملک، طبق تشخیص کارشناس طرح تفصیلی مشخص شود که ملک مورد نظر در یکی از طرح‌های شهرداری قرار گرفته است، باید به منظور مشخص‌شدن عدم تداخل ساخت‌وساز با پروژه عمرانی مربوط به شهرداری تحقیقات مضاعف صورت گیرد و اصلاحات مربوطه پس از اندازه‌گیری میزان تراکم، روی بنای مورد نظر اعمال شود.

 

5 2

  • گام بعدی در جهت اخذ مجوز، صدور دستور تهیه نقشه از ملک مورد نظر توسط کارشناسان شهرداری است. در صورتی که موارد فوق با موفقیت انجام شد، مالک باید جهت تکمیل پرونده و صدور مجوز ساخت، دستور نقشه ملک مورد نظر را به مهندس معمار ارجاع دهد. در دستور نقشه ملک اطلاعاتی نظیر موارد زیر قید شده است:
  1. سطح اشغال‌شده در هر طبقه.
  2. ابعاد ملک باقی‌مانده پس از اصلاحات شهرداری.
  3. تعداد طبقات.
  4. اطلاعات مربوط به تعیین مساحت ملک پس از اصلاحات شهرداری.

 

  • پس از ارجاع دستور تهیه‌ نقشه به مهندس معمار، نقشه معماری ساختمان که نقشه نهایی نیز به‌حساب می‌آید، بر اساس قوانین شهرداری و اطلاعات دستور نقشه طراحی می‌شود. در این مرحله تعداد پارکینگ‌های متعلق به هر واحد، متراژ واحدهای مسکونی هر طبقه از ساختمان و مشخصات جزئی‌تر نظیر این موارد مشخص خواهد شد. نقشه طراحی‌شده به شهرداری یا دفاتر مربوطه ارسال می‌شود تا مورد بررسی قرار گیرد و در صورت وجود مغایرت با ضوابط شهرداری، اصلاحات لازم روی آن صورت خواهد گرفت. به دلیل مشخص‌شدن عناصر جزئی‌تر نقشه ساختمان، از این مرحله تحت عنوان مهم‌ترین مرحله صدور مجوز یا پروانه ساخت نیز یاد می‌کنند.

مرحله چهارم) پرداخت عوارض: با توجه به شرایط، برای واژه‌ «عوارض» معانی گوگانی می‌توان در نظر گرفت؛ اما در اینجا منظور از عوارض مبلغ پولی است که شهروندان برای انجام کارهای عمرانی به دولت پرداخت می‌کنند. کارفرما یا مالک برای اخذ پروانه ساخت، با در نظرگرفتن متراژ هر طبقه از ساختمان و نوع کاربری آن (مسکونی یا تجاری)، ملزم به پرداخت عوارض به شهرداری است که این کار باید پس از دریافت تایید نقشه معماری، صورت بگیرد.

 

مرحله پنجم) آماده‌سازی مدارک پیش‌نویس: پس از آنکه مالک برای تهیه پیش‌نویس به دفاتر خدمات شهرداری مراجعه کرد، باید در آنجا فرم تعیین ناظر را تکمیل و ارائه دهد. مدتی زمان می‌برد تا از سوی دفاتر خدمات شهرداری برای پروژه‌ ساخت‌وساز، ناظر تعیین شود. به این صورت پس از تعیین ناظر توسط دفاتر خدمات شهرداری، عقد قرارداد بین او و مالک مکتوب خواهد شد.

مرحله ششم) چاپ پروانه: در مرحله‌ نهایی، پس از آن که مراحل انجام داده شده توسط مالک از جانب معاون شهرسازی و معماری، شهردار و رئیس بخش صدور پروانه ساختمان مورد تأیید قرار گرفت، در سیستم ثبت خواهد شد و پروانه ساخت صادر می‌شود.

6 2

پروانه ساختمان چه مدت اعتبار دارد؟

قطعا این سوال به وجود می‌آید که پس از این همه مشقت برای دریافت پروانه ساخت، مدت اعتبار آن چقدر است؟

شهرداری به واسطه بررسی پروژه‌های ساختمانی و بر اساس متراژ ساختمان، برای مدت زمان پروژه‌های ساخت‌وساز، تاریخ اعتبار پروانه ساختمان صادر می‌کند که هر پروانه ساخت به طور معمول ۲ سال از روز صدور اعتبار دارد؛ اما به طور کل برای ساخت یک ساختمان حدود ۴ سال در نظر گرفته می‌شود.

امکان تمدید پروانه ساختمان وجود ندارد؛ با پایان تاریخ اعتبار آن، مالک می‌تواند پس از پرداخت ۲۰ درصد از محاسبات پروانه ساخت، مجوز جدید دریافت کند. محاسبات پروانه ساختمان به صورت نرخ روز محاسبه می‌شود. در صورتی که مالک نتواند در مدت زمان مجاز ساخت‌وساز را به اتمام برساند، پس از ابلاغ اخطار به او، ملزم به پرداخت عوارض تعویق خواهد شد.

www

هزینه صدور پروانه ساختمان چقدر است؟

هزینه پروانه ساخت به نرخ روز محاسبه می‌شود و وابسته به نوع کاربری ملک، مساحت ناخالص، متراژ، قیمت ملک، تعداد پارکینگ و طبقات ساختمان، رقم آن متغیر است.

7 1

در پروانه ساخت چه مواردی درج می‌شود؟

پروانه ساختمان علاوه بر اینکه مجوزی برای شروع ساخت‌وساز ساختمانی است، دربرگیرنده اطلاعات باارزشی نظیر تعداد طبقات، نوع اسکلت و کاربری ساختمان نیز است. همچنین می‌توان از طریق آن به مساحت زیربنا، مساحت زمین، محل ساخت، کروکی زمین، میزان تراکم، نام مهندس ناظر، تاریخ صدور پروانه ساخت و مدت اعتبار آن پی برد. مشخصات متقاضی صدور پروانه ساخت و شماره پلاک ثبتی ملک نیز در آن لحاظ شده است. همچنین در صفحه‌ اول پروانه ساختمان، مهلت شروع عملیات ساخت‌وساز و اعتبار پروانه ساختمان به چشم می‌خورد.

 

برای مشاوره و راهنمایی در زمینه ی اخذ مجوز و پروانه ساخت می توانید با تیم متخصص ما در کارمانی این زمینه در ارتباط باشید.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید