دکوراسیون داخلی فضای نشیمن را بهتر بشناسیم

دکوراسیون داخلی فضای نشیمن را بهتر بشناسیم

طراحی دکوراسیون فضای داخلی در مشهد

نشیمن فضای خصوصی و خودمانی خانه است، یعنی جایی که اعضای خانواده آنجا دور هم جمع می‌شوند و به گفتگو، تماشای تلویزیون و استفاده از وسایل صوتی و تصویری و سرگرم‌کننده و یا مطالعهٔ روزنامه و کتاب می پردازند. در این فضا معمولاً یک سری مبل راحت، میز، لوازم صوتی و تصویری و وسایل مربوط به آن، قفسه کتاب،روزنامه، عکس و یادگاری‌های خانوادگی و … وجود دارد.

چنانچه فعالیت‌های دیگری نظیر خیاطی، اتو کشی، پذیرایی از میهمانان غیر رسمی، کار با رایانه و مانند آن نیز در این فضا صورت پذیرد، باید فضایی برای وسایل لازم این فعالیت‌ها نیز در دکوراسیون داخلی فضای نشیمن در نظر گرفته شود.

دکوراسیون داخلی فضای نشیمن برای خانواده

یکی از مواردی که باید در دکوراسیون داخلی فضای نشیمن خانه مد نظر قرار گیرد، فراهم ساختن شرایطی برای دور هم نشستن اعضای خانواده و تشکیل هرچه بهتر جمع خانوادگی است در نتیجه شاید بهتر باشد که در انتخاب فرم این فضا، به اشکالی که امکان نشستن حلقه مانند را به خانواده می‌دهد فکر کرد و از چیدمان های خیلی کشیده و بی تناسب ، پرهیز کرد.

از این روی فرم‌هایی نظیر دایره، مربع و چند ضلعی هایی که مرکز یا کانون متمرکزی دارند، می توانند انتخاب های بهتری برای دکوراسیون داخلی فضای نشیمن خانه شما باشد.

طراحی داخلی در مشهد

علاوه بر انتخاب فرم مناسب برای نشیمن بهتر است که چیدمان وسایل آن نیز به شکلی باشد که در مسیر رفت و آمد قرار نداشته باشند و در بخش‌های دنج و گوشه‌ای قرار گیرد. در این حالت امکان دور هم نشستن یا تمرکز بیشتر فراهم می‌شود. در نظر گرفتن محور توجه جمع افراد نشسته به سوی تلویزیون، شومینه، منظره‌ای زیبا و چشم‌انداز و نظایر آن نیز از دیگر مسائلی است که باید در دکوراسیون داخلی فضای نشیمن مورد توجه قرار گیرد.

تلویزیون در نشیمن نباید به گونه‌ای باشد که نور تابیده شده از پنجره به فضای داخلی نشیمن، مانع از دید واضح و راحت آن برای تماشاگران باشد.

 

کفپوش های نشیمن

اگر در نشیمن، از مبل یا صندلی برای نشستن استفاده نشده و افراد روی زمین می نشینند، کف نشیمن به کفپوشی نرم و کلفت همچون فرش یا موکت ضخیم و پرزدار نیاز دارد. ضمنا در طرح تناسبات این نشیمن باید به ابعاد و اندازه‌های رایج و استاندارد فرش (۶متری،۹ متری، ۱۲ متری) توجه کرد. وجود دیوارهایی با ارتفاع مناسب برای تکیه دادن افراد نشسته روی زمین و همچنین توجه به فرم و جانمایی مناسب پنجره‌ها از دیگر مواردی است که باید در دکوراسیون داخلی فضای نشیمن به آن دقت کافی داشت.

در خانه‌های سنتی برای جوابگویی به این دو نیاز، اولا از پنجره‌هایی که تا کف اتاق ادامه داشت و دیدی مناسب برای افراد نشسته روی زمین را به حیاط فراهم می ساخت و ثانیا از ساخت طاقچه‌های در ارتفاعی بالاتر از سر فرد نشسته روی زمین کمک می گرفتند. ابعاد، اندازه و وسعت نشیمن با توجه به نوع فعالیت‌ها و مبلمان و وسایلی که در آن قرار دارد، تعیین می‌شود. علاوه بر مساحت لازم، نور کافی و داشتن دید زیبا به محوطهٔ بیرون از دیگر شرایط یک نشیمن مناسب است. دسترسی آشپزخانه و نشیمن باید راحت باشد تا پذیرایی از میهمانان به آسانی صورت گیرد.

معماری داخلی مشهد

در صورتی که میز کار یا مطالعه در نشیمن قرار گیر باید در زاویه مناسب با پنجره باشد تا نور کافی را دریافت کند. مبلمان نشیمن نباید در مسیر رفت و آمد، جلوی درب اتاق‌ها یا درب ورودی قرار گیرد. بهتر است که دسترسی اتاق خواب به نشیمن راحت باشد. مبلمان یا فضای نشستن اعضای خانواده باید به محوطه ی بیرون، یا فضایی زیبا دید داشته باشد تا نشستن را برای افراد لذت بخش تر کند. اگر نشیمن خانه در ادغام با پذیرایی نباشد، نباید از در ورودی دید داشته باشد. اگر حد واسط این دو فضا فضایی نیمه باز، همچون ایوان و بالکن، نیز طرح شود، ارتباط بین نشیمن و حیاط بیشتر و با مشکلات کمتری روبرو می‌شود.

 

فراموش نکنید که فضای نشیمن جایی است که بیشتر زمان خود را در آنجا می گذرانید و همین دلیل مناسبی است تا اهتمام بیشتری نسبت به زیبایی دکوراسیون داخلی فضای نشیمن داشته باشید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید